Suorituskyvyn johtaminen mittariston avulla terveydenhuollon organisaatiossa
Holttinen, Otso (2020)
Diplomityö
Holttinen, Otso
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061243046
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061243046
Tiivistelmä
Suorituskyvyn johtaminen mittaristojen avulla on yleistynyt viime vuosikymmeninä, mutta niiden hyödyntäminen ja akateeminen tutkimus terveydenhuollon puolella on ollut vähäisempää Suomessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten mittaristomalleja ja niiden suunnitteluprosesseja voidaan hyödyntää terveydenhuollon organisaatiossa. Tutkimuksessa tarkastellaan erityispiirteitä, jotka suunnittelussa tulisi huomioida.
Tutkimuksessa tarkasteltu mittaristomalli on Kaplanin ja Nortonin Balanced Scorecard ja suunnitteluprosessina käytetään Lönnqvistin ja Mettäsen esittelemää prosessia. Tämän lisäksi kirjallisuuskatsauksessa perehdytään erikoispiirteisiin, joita liittyy palvelu- ja julkisen organisaation mittaamiseen. Tutkimus toteutetaan holistisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerätään puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla haastattelemalla kohdeorganisaation esimiehiä.
Tutkimuksen tuloksena havaitaan, että kirjallisuuden mittaristomallit ja suunnittelut prosessit soveltuvat terveydenhuollon organisaatiolle kohtalaisesti. Suunnitteluprosessia ja mittarimalleja tulisi mahdollisesti muokata, jotta ne soveltuisivat paremmin terveydenhuoltoon tämän tutkimustapauksen perusteella. Voidaan kuitenkin todeta, että nykyisillä malleillakin saavutetaan hyötyjä ja kohtalainen mittaristomalli terveydenhuollon organisaatiolle. Metric models in performance management has attracted a lot of attention over the last few decades, but metrics utilizing and academic research in healthcare organizations has not been as popular in Finland. This study focuses on the way performance metric models and their design processes could be utilized in a healthcare organization. In addition, the study seeks to find out what special features should be considered when designing performance metrics for a healthcare organization.
This study utilizes Kaplan and Norton’s model and Lönnqvist and Mettänen’s design process. Additionally, the literature view gives an overview on what should be considered for service and public organizations when designing performance metrics. The research design is a holistic case study, and the materials were collected using semi-structured interviews. The interviewees are part of the target organization’s management.
The study concludes that utilizing design processes and metric models is moderately suitable for healthcare organizations. Based on this case study, the design process and model used should be modified slightly for healthcare organizations. In addition, some of the problems of measuring in healthcare organizations should be solved to achieve greater benefits. Regardless of these problems, healthcare organizations could profit from these models and constitute a moderate performance metric model.
Tutkimuksessa tarkasteltu mittaristomalli on Kaplanin ja Nortonin Balanced Scorecard ja suunnitteluprosessina käytetään Lönnqvistin ja Mettäsen esittelemää prosessia. Tämän lisäksi kirjallisuuskatsauksessa perehdytään erikoispiirteisiin, joita liittyy palvelu- ja julkisen organisaation mittaamiseen. Tutkimus toteutetaan holistisena tapaustutkimuksena, jonka aineisto kerätään puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla haastattelemalla kohdeorganisaation esimiehiä.
Tutkimuksen tuloksena havaitaan, että kirjallisuuden mittaristomallit ja suunnittelut prosessit soveltuvat terveydenhuollon organisaatiolle kohtalaisesti. Suunnitteluprosessia ja mittarimalleja tulisi mahdollisesti muokata, jotta ne soveltuisivat paremmin terveydenhuoltoon tämän tutkimustapauksen perusteella. Voidaan kuitenkin todeta, että nykyisillä malleillakin saavutetaan hyötyjä ja kohtalainen mittaristomalli terveydenhuollon organisaatiolle.
This study utilizes Kaplan and Norton’s model and Lönnqvist and Mettänen’s design process. Additionally, the literature view gives an overview on what should be considered for service and public organizations when designing performance metrics. The research design is a holistic case study, and the materials were collected using semi-structured interviews. The interviewees are part of the target organization’s management.
The study concludes that utilizing design processes and metric models is moderately suitable for healthcare organizations. Based on this case study, the design process and model used should be modified slightly for healthcare organizations. In addition, some of the problems of measuring in healthcare organizations should be solved to achieve greater benefits. Regardless of these problems, healthcare organizations could profit from these models and constitute a moderate performance metric model.