Elintarvikealan pk-yrityksen kansainvälistyminen ja operaatiomuodon valinta
Suvanen, Aino (2020)
Kandidaatintutkielma
Suvanen, Aino
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644645
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061644645
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielma käsittelee elintarvikealan pk-yrityksen kansainvälistymispolkua ja operaatiomuodon valintaa kansainvälisille markkinoille mentäessä ja siellä toimiessa. Tutkielman tavoitteena oli selvittää, mitä tekijöitä pienen- tai keskisuuren elintarvikealan toimijan on otettava huomioon operaatiomuodon valinnassa, kun se lähtee suuntaamaan toimintaansa kohti uusia markkina-alueita. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin kohdemarkkinoiden roolia operaatiomuodon valinnassa ja elintarvikealaan liittyviä erityispiirteitä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa käsiteltiin kahta suomalaista pk-kokoista elintarvikealan yritystä. Aineisto tutkimukseen kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Työn teoreettinen viitekehys koottiin aikaisemman kansainvälistymistä ja operaatiomuodon valintaa käsittelevän tutkimuksen perusteella.
Tutkimuksessa esiin tulleet empiiriset havainnot tukevat hyvin jo aiempaa tutkimusta. Tutkimuksesta selvisi, että molemmat case-yritykset käyttävät operaatiomuotonaan suoraa vientiä. Operaatiomuodon valinnassa huomioon otettavista tekijöistä esiin nousivat selkeimmin yrityksen strategia, käytettävissä olevat resurssit, jakelutien valinta, paikallisten yhteistyökumppaneiden tärkeys sekä erilaiset riskit. Lisäksi tutkimuksessa tuli ilmi lukuisia käytännönläheisiä tekijöitä, joita elintarvikealan pk-yrityksen on otettava huomioon kansainvälistä toimintaa tehdessään. Myös kohdemarkkinoiden kuluttajakäyttäytymisen merkitys korostui tutkimuksessa. This Bachelor’s thesis covers small and medium sized food industry companies’ internationalization path and entry mode selection to international markets. The aim of this study was to find out, what factors food industry SMEs must take into account when they are heading towards new market areas. In addition, the target market’s role in entry mode selection and characteristics of food industry was covered in the study.
This study was executed as a qualitative case study. The study covered two Finnish food industry SMEs. The research material was collected with semi-structured theme interviews. A theoretical framework was collected based on previous internationalization- and entry mode selection research.
Empirical findings from the study support the previous research very well. The study revealed that both case companies use direct exporting as their entry mode. The company’s strategy, resources, the choice of distribution channel and the importance of local partners emerged
clearest among the factors that need to be taken into account in the selection of entry mode. In addition, the study showed that there is a number of practical factors that a food industry SME must consider when making international business. The importance of consumer behavior in the target markets was also emphasized in the study.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksessa käsiteltiin kahta suomalaista pk-kokoista elintarvikealan yritystä. Aineisto tutkimukseen kerättiin puolistrukturoituna teemahaastatteluna. Työn teoreettinen viitekehys koottiin aikaisemman kansainvälistymistä ja operaatiomuodon valintaa käsittelevän tutkimuksen perusteella.
Tutkimuksessa esiin tulleet empiiriset havainnot tukevat hyvin jo aiempaa tutkimusta. Tutkimuksesta selvisi, että molemmat case-yritykset käyttävät operaatiomuotonaan suoraa vientiä. Operaatiomuodon valinnassa huomioon otettavista tekijöistä esiin nousivat selkeimmin yrityksen strategia, käytettävissä olevat resurssit, jakelutien valinta, paikallisten yhteistyökumppaneiden tärkeys sekä erilaiset riskit. Lisäksi tutkimuksessa tuli ilmi lukuisia käytännönläheisiä tekijöitä, joita elintarvikealan pk-yrityksen on otettava huomioon kansainvälistä toimintaa tehdessään. Myös kohdemarkkinoiden kuluttajakäyttäytymisen merkitys korostui tutkimuksessa.
This study was executed as a qualitative case study. The study covered two Finnish food industry SMEs. The research material was collected with semi-structured theme interviews. A theoretical framework was collected based on previous internationalization- and entry mode selection research.
Empirical findings from the study support the previous research very well. The study revealed that both case companies use direct exporting as their entry mode. The company’s strategy, resources, the choice of distribution channel and the importance of local partners emerged
clearest among the factors that need to be taken into account in the selection of entry mode. In addition, the study showed that there is a number of practical factors that a food industry SME must consider when making international business. The importance of consumer behavior in the target markets was also emphasized in the study.