Strategisen osaamisen hankkiminen muuttuvassa toimintaympäristössä
Lehtiniemi, Pasi (2020)
Pro gradu -tutkielma
Lehtiniemi, Pasi
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744878
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061744878
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää tietointensiivisten yritysten tulevaisuudenkuva ja strategiset uudistumistavoitteet, sekä tarvittavan uuden osaamisen hankkimiskeinot muuttuvassa toimintaympäristössä. Teoreettisen taustan muodostivat strategisen osaamisen johtaminen resurssi- ja tietoperustaisen näkemyksen, aineettoman tietopääoman sekä tietoprosessien ja tietojohtamisen käytäntöjen kautta. Tutkimuksen taustahypoteesina oli, että organisaation uudistumisen ja tulevaisuuden suorituskyvyn mahdollistaa jatkuva oppiminen.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin eri yritysten johtajilta (n=29) puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriapohjaisen sisällönanalyysin keinoin ja kvantifioitiin johtopäätösten tekemiseksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että uuden teknologian hyödyntäminen, ketterä johtaminen ja osaamisen kehittäminen, sekä palveluiden uudistaminen olivat keskeisimmät uudistumistavoitteet. Tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan kuitenkin ensisijaisesti ketterää johtamista ja ihmisten osaamisen jatkuvaa kehittämistä ja yhteistyötaitoja, toissijaisesti teknologiaosaamista ja palveluiden uudistamisosaamista. Tärkeimpiä strategisen osaamisen hankkimiskeinoja olivat jatkuva työhön sulautuva oppiminen, sekä rekrytointi. Kumppanoituminen, yritysjärjestelyt, sekä teknologian hyödyntäminen nähtiin myös tärkeinä keinoina.
Yritysten tulevaisuudensuunta oli selvä, mutta prosessi ja suunnitelma osaamisvajeen paikkaamiseksi puuttui. Samalla vastuu osaamisen hankkimisesta jätettiin suurelta osin yksilöille. The objective of the study was to find out the strategic renewal goals of knowledge-intensive companies and the means of acquiring the new strategic competences in a changing operating environment. The theoretical background was based on strategical competence management through the resource- and knowledge-based view of the firm, intellectual capital, knowledge processes and knowledge management practices. The background hypothesis of the study was that continuous learning is the key to organizational renewal and future performance.
The research data was collected from 29 directors of different companies through semi structured theme interviews. The data was categorized and analyzed by using theory-driven content analysis and quantified to make conclusions.
The main finding was that utilization of new technology, agile leadership and re-skilling people as well as service renewal were the most essential goals for the future. However, in order to achieve these goals, agile leadership and continuous development of people’s skills and collaboration are required first, and secondly technology and service renewal skills. The most important ways of acquiring strategic competence were continuous and blended learning and recruitment. Partnerships, mergers and acquisitions and technology utilization were also seen as important tools.
The future direction of the companies was clear, but the processes and the plans to close the skills gap were missing. At the same time, the responsibility for acquiring new skills was largely left to individuals.
Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin eri yritysten johtajilta (n=29) puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimusaineisto analysoitiin teoriapohjaisen sisällönanalyysin keinoin ja kvantifioitiin johtopäätösten tekemiseksi.
Tutkimuksen johtopäätöksenä oli, että uuden teknologian hyödyntäminen, ketterä johtaminen ja osaamisen kehittäminen, sekä palveluiden uudistaminen olivat keskeisimmät uudistumistavoitteet. Tavoitteiden saavuttamiseksi tarvitaan kuitenkin ensisijaisesti ketterää johtamista ja ihmisten osaamisen jatkuvaa kehittämistä ja yhteistyötaitoja, toissijaisesti teknologiaosaamista ja palveluiden uudistamisosaamista. Tärkeimpiä strategisen osaamisen hankkimiskeinoja olivat jatkuva työhön sulautuva oppiminen, sekä rekrytointi. Kumppanoituminen, yritysjärjestelyt, sekä teknologian hyödyntäminen nähtiin myös tärkeinä keinoina.
Yritysten tulevaisuudensuunta oli selvä, mutta prosessi ja suunnitelma osaamisvajeen paikkaamiseksi puuttui. Samalla vastuu osaamisen hankkimisesta jätettiin suurelta osin yksilöille.
The research data was collected from 29 directors of different companies through semi structured theme interviews. The data was categorized and analyzed by using theory-driven content analysis and quantified to make conclusions.
The main finding was that utilization of new technology, agile leadership and re-skilling people as well as service renewal were the most essential goals for the future. However, in order to achieve these goals, agile leadership and continuous development of people’s skills and collaboration are required first, and secondly technology and service renewal skills. The most important ways of acquiring strategic competence were continuous and blended learning and recruitment. Partnerships, mergers and acquisitions and technology utilization were also seen as important tools.
The future direction of the companies was clear, but the processes and the plans to close the skills gap were missing. At the same time, the responsibility for acquiring new skills was largely left to individuals.