Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • LUTPub
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Value chain analysis of container-based virtualized hosting services

Skyttä, Jeremias (2020)

Katso/Avaa
Thesis_Skyttä_Jeremias (1.819Mb)
Lataukset: 


Diplomityö

Skyttä, Jeremias
2020

School of Engineering Science, Tuotantotalous

Kaikki oikeudet pidätetään.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845036

Tiivistelmä

The objectives of this study were to identify case company’s unpublished container-based hosting service’s main value, create its value chain and analyse created value chain. Thesis is a case study made with using qualitative methods. Gathered data used were mainly qualitative which consist of interviews as well as earlier research and inquiries. Statistics were the only quantitative data used in this study. Data were analysed comparing it among each other to find both similarity and disparity from the point of view of the theoretical framework.

The theoretical framework of this thesis is based on literature of value creation, competitive advantage and value chain. Case company’s unpublished container-based virtualized hosting service were applied to created theoretical framework. The value created by the service were analysed by comparing it to markets and the demand. Based on the phases that service’s life cycle has, the value chain was created, and value chain analysis was done.

It was discovered that unpublished container-based hosting service can fulfil even the highest requirements in demand regardless of the infrastructure. Due to that, it was stated that service’s most value creating element is flexibility, and competitive strategy should be differentiation. The formed value chain’s support activities were stated to be firm infrastructure, external networks, human resource management, procurement and technology development. Value chain’s primary activities consisted of sales & marketing, feasibility study & pilot, design of new service, operations, handover, product use & service and end of primary use. It was discovered that the last part of the services’ value chain is margin and brand equity. Based on the value chain analysis, it was found that the most important parts of the services’ value chain are feasibility study & pilot, design of new service and product use & service.
 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen vielä julkaisemattoman konttiteknologiaan perustuvan virtualisoidun hosting-palvelun tuottamaa arvoa, muodostaa kyseisen palvelun arvoketju sekä analysoida luotua arvoketjua. Diplomityö tehtiin kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä hyödyksi käyttäen tapaustutkimuksena. Kerätty ja käytetty data oli pääosin kvalitatiivista, ja se koostui haastatteluista sekä aiemmin tehdyistä tutkimuksista ja kyselyistä. Työssä käytettiin myös kvantitatiivisena datana tilastoja. Kerättyä dataa vertailtiin keskenään yhteneväisyyksiä ja eroavaisuuksia etsien tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen näkökulmasta.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehitys perustuu arvonluonnin, kilpailuedun ja arvoketjun kirjallisuuteen. Vielä julkaisematonta konttiteknologiaan perustuvaa virtualisoitua hostingpalvelua sovellettiin tähän luotuun teoreettiseen viitekehykseen. Työssä tarkasteltiin kyseisen palvelun tuottamaa arvoa asemoiden sitä vallitsevaan markkinaan sekä verraten sen vastausta kysyntään. Palvelun tuottamisen vaiheiden pohjalta luotiin palvelun oma arvoketju ja arvoketjuanalyysi.

Tutkimuksessa selvisi, että vielä julkaisematon konttiteknologiaan perustuva virtualisoitu hosting-palvelu kykenee vastaamaan korkeimpiin vaatimuksiin ympäristöstä riippumatta. Tähän perustuen palvelun suurimmaksi yksittäiseksi arvontuoton elementiksi todettiin joustavuus ja että palvelun kilpailustrategian tulee olla differoituminen. Palvelun arvoketjun tukeviksi toiminnoiksi tunnistettiin yrityksen infrastruktuuri, ulkoiset verkostot, henkilöstöosasto, hankintaosasto ja teknologian kehitys. Ensisijaisiksi toiminnoiksi tunnistettiin myynti & markkinointi, esitutkimus & pilotti, uuden palvelun suunnittelu, toimeenpano, luovutus asiakkaalle, käyttö & palvelut sekä käytöstä poisto. Viimeiseksi arvoketjun osaksi tunnistettiin marginaali ja brändipääoma. Tehdyn arvoketjuanalyysin pohjalta arvoketjun tärkeimmiksi osiksi todettiin esitutkimus & pilotti, uuden palvelun suunnittelu sekä käyttö & palvelut.
 
Kokoelmat
  • Diplomityöt ja Pro gradu -tutkielmat [14115]
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetKoulutusohjelmaAvainsanatSyöttöajatYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy
LUT-yliopisto
PL 20
53851 Lappeenranta
Ota yhteyttä | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste