Entrepreneurial opportunity recognition and evaluat : the role of cognitions and resources in the textile and fashion industry
Järvinen, Juho (2020)
Pro gradu -tutkielma
Järvinen, Juho
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845050
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020061845050
Tiivistelmä
This master’s thesis is studying opportunity recognition and evaluation of entrepreneurs in the textile and fashion industry. Particularly the cognitive frameworks and entrepreneurs’ perceptions of their resources are assessed.
This study was conducted as a qualitative study and the empirical data was gathered through semi-structured interviews among industry entrepreneurs. Altogether 11 entrepreneurs with a background in the textile and fashion industry were interviewed in the empirical part of this thesis. All entrepreneurs represented textile or clothing manufacturing.
The theoretical framework used in this thesis was based on three main themes. Firstly, the entrepreneurial cognitions offer insights into the mental models of entrepreneurs influencing the decision-making. Secondly, entrepreneurial opportunity recognition and evaluation literature will address the current knowledge in this field. Finally, the dynamic capabilities chapter will deal with resources and capabilities and how they can be used in gaining competitive advantage. The majority of the entrepreneurs interviewed had a family business background. Thus, this thesis also includes reflections from the family business point of view both in the literature review and when analyzing the empirical findings.
The results of this thesis indicated that entrepreneurial opportunity recognition in the textile and fashion industry is a product of social capital and entrepreneurial alertness combined with human capital (e.g. prior knowledge) and cognitions concerning the industry. Opportunities are evaluated mainly from financial and resource perspective, but also many other individual criteria affect the exploitation. Cognitions were found to affect the entrepreneurs the whole time from the initial recognition of an opportunity to how attractive it was seen, and whether it is worth to exploit. Resources were found to affect the process only after the opportunity had already recognized and had entered the evaluation phase. Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tarkastella yrittäjämäisien mahdollisuuksien tunnistamista sekä arviointia tekstiilin ja muodin toimialan yrittäjien keskuudessa. Tutkimuksen keskiössä oli erityisesti kognitiiviset kehykset ja yrittäjien ajatukset omista resursseistaan.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen. Kokonaisuudessaan 11 yrittäjää tekstiilin ja muodin toimialalta osallistui tutkielman empiiriseen osuuteen. Kaikki yrittäjät edustivat tekstiili- tai vaatetusalan valmistajia.
Käytetty teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta teemasta. Ensimmäiseksi, yrittäjien kognitiot tarjoavat ymmärrystä, miten yrittäjät perustelevat päätöksiään. Toiseksi, yrittäjämäisten mahdollisuuksien tunnistaminen ja arviointi osuus tarjoaa nykyaikaista tietoa tällä tutkimuksenalalla. Kolmanneksi, dynaamiset kyvykkyydet -kappale käsittelee resursseja sekä kyvykkyyksiä, ja miten niillä voidaan luoda kilpailuetua. Suurin osa haastatelluista yrittäjistä oli perheyrityksistä, joten tämä opinnäytetyö tarjoaa näkemyksiä myös kyseiseltä tutkimuksen alalta niin teoriaosuudessa, kuin tuloksien analysointi vaiheessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrittäjämäisien mahdollisuuksien tunnistaminen tekstiilin ja muodin alalla on sosiaalisen pääoman ja yrittäjämäisen tarkkaavaisuuden yhteistuotos, johon yhdistyy inhimillinen pääoma (esim. aikaisempi tieto) sekä yrittäjän kognitiot. Uusia mahdollisuuksia arvioidaan pääosin taloudelliselta kantilta sekä omien resurssien kautta. Yksittäisillä yrittäjillä havaittiin olevan myös monia henkilökohtaisia kriteereitä, jotka vaikuttivat mahdollisuuden toteuttamiseen. Kognitioiden huomattiin olevan suuressa roolissa koko prosessin ajan mahdollisuuden tunnistamisesta sen arviointiin ja päätökseen toteuttamisesta. Resurssit sen sijaan otettiin mukaan prosessiin vasta kun uuden mahdollisuuden toteuttamiskelposuutta arvioitiin.
This study was conducted as a qualitative study and the empirical data was gathered through semi-structured interviews among industry entrepreneurs. Altogether 11 entrepreneurs with a background in the textile and fashion industry were interviewed in the empirical part of this thesis. All entrepreneurs represented textile or clothing manufacturing.
The theoretical framework used in this thesis was based on three main themes. Firstly, the entrepreneurial cognitions offer insights into the mental models of entrepreneurs influencing the decision-making. Secondly, entrepreneurial opportunity recognition and evaluation literature will address the current knowledge in this field. Finally, the dynamic capabilities chapter will deal with resources and capabilities and how they can be used in gaining competitive advantage. The majority of the entrepreneurs interviewed had a family business background. Thus, this thesis also includes reflections from the family business point of view both in the literature review and when analyzing the empirical findings.
The results of this thesis indicated that entrepreneurial opportunity recognition in the textile and fashion industry is a product of social capital and entrepreneurial alertness combined with human capital (e.g. prior knowledge) and cognitions concerning the industry. Opportunities are evaluated mainly from financial and resource perspective, but also many other individual criteria affect the exploitation. Cognitions were found to affect the entrepreneurs the whole time from the initial recognition of an opportunity to how attractive it was seen, and whether it is worth to exploit. Resources were found to affect the process only after the opportunity had already recognized and had entered the evaluation phase.
Tämä tutkimus toteutettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoitua haastattelumenetelmää käyttäen. Kokonaisuudessaan 11 yrittäjää tekstiilin ja muodin toimialalta osallistui tutkielman empiiriseen osuuteen. Kaikki yrittäjät edustivat tekstiili- tai vaatetusalan valmistajia.
Käytetty teoreettinen viitekehys muodostui kolmesta teemasta. Ensimmäiseksi, yrittäjien kognitiot tarjoavat ymmärrystä, miten yrittäjät perustelevat päätöksiään. Toiseksi, yrittäjämäisten mahdollisuuksien tunnistaminen ja arviointi osuus tarjoaa nykyaikaista tietoa tällä tutkimuksenalalla. Kolmanneksi, dynaamiset kyvykkyydet -kappale käsittelee resursseja sekä kyvykkyyksiä, ja miten niillä voidaan luoda kilpailuetua. Suurin osa haastatelluista yrittäjistä oli perheyrityksistä, joten tämä opinnäytetyö tarjoaa näkemyksiä myös kyseiseltä tutkimuksen alalta niin teoriaosuudessa, kuin tuloksien analysointi vaiheessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yrittäjämäisien mahdollisuuksien tunnistaminen tekstiilin ja muodin alalla on sosiaalisen pääoman ja yrittäjämäisen tarkkaavaisuuden yhteistuotos, johon yhdistyy inhimillinen pääoma (esim. aikaisempi tieto) sekä yrittäjän kognitiot. Uusia mahdollisuuksia arvioidaan pääosin taloudelliselta kantilta sekä omien resurssien kautta. Yksittäisillä yrittäjillä havaittiin olevan myös monia henkilökohtaisia kriteereitä, jotka vaikuttivat mahdollisuuden toteuttamiseen. Kognitioiden huomattiin olevan suuressa roolissa koko prosessin ajan mahdollisuuden tunnistamisesta sen arviointiin ja päätökseen toteuttamisesta. Resurssit sen sijaan otettiin mukaan prosessiin vasta kun uuden mahdollisuuden toteuttamiskelposuutta arvioitiin.