Mittaristot teollisuusyrityksen strategiseen johtamiseen
Aaltonen, Pasi (2020)
Diplomityö
Aaltonen, Pasi
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245308
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245308
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia yritysten johtamiseen käytettyjä mittareita metallituotteita valmistavassa teollisuudessa. Kvalitatiivinen menetelmä on valittu siksi, että tutkimuksen tavoite on tutkia ilmiöitä ja ihmisten toimintaa niiden takana haastatteluin ja havainnoin.
Tutkimuksen kirjallisuusosuus perehtyy strategiseen johtamiseen ja määrittelee organisaation suorituskyvyn mittaamista ja mittaristoja, Balanced Scorecardin pohjalta. Kohdeyrityksessä perehdyttiin haastatteluiden avulla yrityksen mittaristoihin ja laadittiin SWOT-analyysi BSC:n näkökulmilla. Näiden perusteella voitiin päätellä kehityssuositukset.
Yrityksen johtamiseen tarvitaan riittävän kattavaa mittaristoa. Perinteisten taloudellisten, jo tehtyjen toimien tuloksia indikoivien mittareiden rinnalle pitää löytää tulevaisuutta peilaavia tai ennakoivia mittareita. Usein nämä mittarit eivät ole talouden tilaa kuvaavia, vaan liittyvät esimerkiksi innovaatioprosessin tehokkuuteen tai henkilöstön aktiivisuuteen.
Johtamisen pitää luoda edellytykset kehittää niitä asioita, jotka luovat yrityksen tulevaisuuden. Strategisia päätöksiä ovat ne, joilla nämä edellytykset luodaan ja toteutetaan.
The aim of this study is to find which scorecards are used in metal industry company. The qualitative method has been chosen because the aim of the study is to study the phenomena and human activities behind them by interviewing and observations.
Theoretical part of this study focuses in strategic management and defines scorecards for measuring performance of the organization, based on Balanced Scorecard. The target company part is focusing in present situation of scorecards by interviewing organization and a SWOT-analysis was developed based acc. to the BSC views. Based on these findings recommendations were given to develop scorecards.
Company management requires adequate scorecards. Traditional economical measuring is related to the activities done in past and therefore future indicative or predictative measures are needed. Often these new measures or scorecards are not related in economical figures, but in for example innovation process effectivity or in activity of organization.
Management must enable development of the factors, which are defining future of the company. Strategic decisions are those, which create and execute this development.
Tutkimuksen kirjallisuusosuus perehtyy strategiseen johtamiseen ja määrittelee organisaation suorituskyvyn mittaamista ja mittaristoja, Balanced Scorecardin pohjalta. Kohdeyrityksessä perehdyttiin haastatteluiden avulla yrityksen mittaristoihin ja laadittiin SWOT-analyysi BSC:n näkökulmilla. Näiden perusteella voitiin päätellä kehityssuositukset.
Yrityksen johtamiseen tarvitaan riittävän kattavaa mittaristoa. Perinteisten taloudellisten, jo tehtyjen toimien tuloksia indikoivien mittareiden rinnalle pitää löytää tulevaisuutta peilaavia tai ennakoivia mittareita. Usein nämä mittarit eivät ole talouden tilaa kuvaavia, vaan liittyvät esimerkiksi innovaatioprosessin tehokkuuteen tai henkilöstön aktiivisuuteen.
Johtamisen pitää luoda edellytykset kehittää niitä asioita, jotka luovat yrityksen tulevaisuuden. Strategisia päätöksiä ovat ne, joilla nämä edellytykset luodaan ja toteutetaan.
The aim of this study is to find which scorecards are used in metal industry company. The qualitative method has been chosen because the aim of the study is to study the phenomena and human activities behind them by interviewing and observations.
Theoretical part of this study focuses in strategic management and defines scorecards for measuring performance of the organization, based on Balanced Scorecard. The target company part is focusing in present situation of scorecards by interviewing organization and a SWOT-analysis was developed based acc. to the BSC views. Based on these findings recommendations were given to develop scorecards.
Company management requires adequate scorecards. Traditional economical measuring is related to the activities done in past and therefore future indicative or predictative measures are needed. Often these new measures or scorecards are not related in economical figures, but in for example innovation process effectivity or in activity of organization.
Management must enable development of the factors, which are defining future of the company. Strategic decisions are those, which create and execute this development.