Oppimisympäristön kehittäminen muotoilupainotteisessa tuotesuunnittelussa
Huttunen, Miika (2020)
Kandidaatintyö
Huttunen, Miika
2020
School of Energy Systems, Konetekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245313
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245313
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin mahdollisia sisällöllisiä ja laadullisia kehityskeinoja teollisen muotoilun koulutuksen oppimisympäristön kehittämiseksi. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2019 alkaneen LUT-yliopiston Industrial Design Engineering -maisteriohjelman inspiroimana ajatuksesta yhdistää tekniikan ja taiteen näkökulma teollisen muotoilun maisteriohjelmassa. Yksi opintojen haasteista on opiskelijoiden monimuotoinen tausta, sillä aloittavat opiskelijat voivat olla tekniikan kandidaatteja, insinöörejä sekä taide- ja kulttuurialan muotoilijoita. Jotta tämänkaltaisesta ohjelmasta valmistuneet lähtökohtaeroista huolimatta saisivat valmiudet työskennellä samanlaisissa tehtävissä, on näitä eroja tasattava koulutuksessa.
Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin teollisen muotoilun käsitteeseen, tutkintorakenteiden muodostumiseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä koulutuksen kehittämiseen. Tämän jälkeen laadittiin tutkimusstrategia, joka sisälsi havainnoivat vierailut oppilaitoksiin, asiantuntijahaastattelut ja kyselytutkimuksen teollisen muotoilun opiskelijoille.
Muotoilijan toimintaympäristö ja työnkuva muuttuvat jatkuvasti globalisaation ja teknologian kehittymisen seurauksena. Tämän seurauksena koulutusta ja oppimisympäristöä pyritään kehittämään muutosta seuraamalla. Tärkeimmät kehityskeinot ovat kansallisten ja kansainvälisten mallien seuranta ja työelämän yhteyksien kautta tulevat uudet työelämätarpeet. Koulutuksen kehityksessä on tarkkailtava myös sisältä tulevaa kehitystarvetta, esimerkiksi opiskelijapalautteen ja oppimisympäristön toimivuuden kautta. Palaute on sekä opiskelijoille tärkeä tapa vaikuttaa, että koulutuksen laadun ja sisällön kannalta oleellinen kehitystä edistävä tekijä.
LUT-yliopiston IDE-ohjelman tyyppisten koulutusten sisällöllinen kehitys on haastavaa, sillä rakenne tuottaa eritaustaisille osapuolille osaltaan ennestään tuttujen asioiden ohella paljon uutta. Siksi joitain rakenteita pitäisi tiivistää ja suunnata vain taiteen tai tekniikan osaajille. Paras tapa tuottaa molemmille osapuolille juuri oikeaa ja tarvittavaa tietoa ja opetusta on valinnaiset opinnot. Myös sivuainekokonaisuudet voisivat mahdollistaa yhtenäisemmät uramahdollisuudet. Pohdittava aihe on myös yhteistyöprojektit, joissa opiskelijat oppivat toistensa kautta aiemmassa koulutuksessa omaksuttuja käytäntöjä. Muotoilukoulutuksen oppimisympäristön kehityksessä tulee huomioida vastaavuus koulutuksen sisältöön ja työelämään. This bachelor's thesis investigated possible content and qualitative development means for the development of a learning environment for industrial design education. The research was carried out inspired by the LUT University's Industrial Design Engineering master's program, which began in autumn 2019, with the idea of combining a technical and artistic perspective in the master's program in industrial design. In this major one of the challenges would be diverse background of the students as the major aimed students with undergraduate backgrounds of engineering as well as design. For the graduates, to be able to work in similar positions, despite differences in study background, there would be needs to be addressed in education.
In the literature review, the concept of existing industrial design major, the factors that influenced the formation of degree structures, and the development of education were introduced. This was followed by a research strategy that included observational visits to educational institutions, expert interviews, and a survey of students of industrial design. Feedback is both an important way for students to influence and an essential factor for development in terms of the quality and content of education.
The designer's operating environment and work image are constantly changing due to globalization and the development of technology. As a result, the aim is to develop education and the learning environment by monitoring change. The most important means of development are the monitoring of national and international models as well as working life connections.
The content development of LUT University's IDE-type program would be challenging, as the structure generates a lot of new things for both main student groups, in addition to what they are already familiar with. Therefore, some structures should be condensed and directed only to those skilled in art or technology. As a result, it may need to provide both groups of students just the right and necessary knowledge through optional studies. Minor subjects could also allow for more cohesive career opportunities. Another alternative would be to consider collaborative projects, in which, students learn from each other in joint projects and share their adopted knowledge based on their previous education background. In the development of the learning environment of design education, equivalence with the content of education and needs of working life must be considered.
Kirjallisuuskatsauksessa tutustuttiin teollisen muotoilun käsitteeseen, tutkintorakenteiden muodostumiseen vaikuttaneisiin tekijöihin sekä koulutuksen kehittämiseen. Tämän jälkeen laadittiin tutkimusstrategia, joka sisälsi havainnoivat vierailut oppilaitoksiin, asiantuntijahaastattelut ja kyselytutkimuksen teollisen muotoilun opiskelijoille.
Muotoilijan toimintaympäristö ja työnkuva muuttuvat jatkuvasti globalisaation ja teknologian kehittymisen seurauksena. Tämän seurauksena koulutusta ja oppimisympäristöä pyritään kehittämään muutosta seuraamalla. Tärkeimmät kehityskeinot ovat kansallisten ja kansainvälisten mallien seuranta ja työelämän yhteyksien kautta tulevat uudet työelämätarpeet. Koulutuksen kehityksessä on tarkkailtava myös sisältä tulevaa kehitystarvetta, esimerkiksi opiskelijapalautteen ja oppimisympäristön toimivuuden kautta. Palaute on sekä opiskelijoille tärkeä tapa vaikuttaa, että koulutuksen laadun ja sisällön kannalta oleellinen kehitystä edistävä tekijä.
LUT-yliopiston IDE-ohjelman tyyppisten koulutusten sisällöllinen kehitys on haastavaa, sillä rakenne tuottaa eritaustaisille osapuolille osaltaan ennestään tuttujen asioiden ohella paljon uutta. Siksi joitain rakenteita pitäisi tiivistää ja suunnata vain taiteen tai tekniikan osaajille. Paras tapa tuottaa molemmille osapuolille juuri oikeaa ja tarvittavaa tietoa ja opetusta on valinnaiset opinnot. Myös sivuainekokonaisuudet voisivat mahdollistaa yhtenäisemmät uramahdollisuudet. Pohdittava aihe on myös yhteistyöprojektit, joissa opiskelijat oppivat toistensa kautta aiemmassa koulutuksessa omaksuttuja käytäntöjä. Muotoilukoulutuksen oppimisympäristön kehityksessä tulee huomioida vastaavuus koulutuksen sisältöön ja työelämään.
In the literature review, the concept of existing industrial design major, the factors that influenced the formation of degree structures, and the development of education were introduced. This was followed by a research strategy that included observational visits to educational institutions, expert interviews, and a survey of students of industrial design. Feedback is both an important way for students to influence and an essential factor for development in terms of the quality and content of education.
The designer's operating environment and work image are constantly changing due to globalization and the development of technology. As a result, the aim is to develop education and the learning environment by monitoring change. The most important means of development are the monitoring of national and international models as well as working life connections.
The content development of LUT University's IDE-type program would be challenging, as the structure generates a lot of new things for both main student groups, in addition to what they are already familiar with. Therefore, some structures should be condensed and directed only to those skilled in art or technology. As a result, it may need to provide both groups of students just the right and necessary knowledge through optional studies. Minor subjects could also allow for more cohesive career opportunities. Another alternative would be to consider collaborative projects, in which, students learn from each other in joint projects and share their adopted knowledge based on their previous education background. In the development of the learning environment of design education, equivalence with the content of education and needs of working life must be considered.