Väliaikaisten asiantuntijaryhmien tiedonluomisen johtamiskäytänteet digitaalisella yhteistyöalustalla
Salo, Niina (2020)
Pro gradu -tutkielma
Salo, Niina
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245319
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062245319
Tiivistelmä
Digitaaliset yhteistyöalustat muodostavat uudenlaisen työn tekemisen kontekstin. Pro gradu -tutkielman tavoitteena on selvittää väliaikaisten asiantuntijaryhmien tiedon luomisen prosessin johtamiskäytänteitä digitaalisella yhteistyöalustalla. Tutkielmassa tarkastellaan myös artefaktien ja rajaobjektien hyödyntämistä yhteisluomisen prosessin johtamisessa ja johtamiskäytänteiden vaikutuksia asiantuntijaryhmän toimintaan.
Empiirisen aineiston keruussa hyödynnettiin aineistotriangulaatiota: fokusryhmähaastatteluita, alustalta kerättyä dataa ja yksilöhaastatteluita. Aineisto analysoitiin hyödyntäen Gioia-metodologiaa. Tutkimuksen tuloksena muodostui 16 + 38 konkreettista mikrotason johtamiskäytännettä ja viisi yhdistävää dimensiota: asiakkaan osallistaminen, aktivoivat johtamiskäytänteet, tiedon yhteisluomisen prosessia ohjaavat johtamiskäytänteet, alustatyöskentelyä ohjaavat johtamiskäytänteet ja tiedon yhteisluomisen prosessin eri vaiheissa esiintyvät johtamiskäytänteet. Rajaobjektit ja artefaktit olivat merkittävässä roolissa tiedon yhteisluomisen prosessin koordinoinnissa. Johtamiskäytänteet aktivoivat, ohjasivat ja edistivät asiantuntijoiden toimintaa yhteisluomisen prosessissa digitaalisella alustalla. Digitalization creates new forms of work. Knowledge workers and experts can offer and sell their expertise of knowledge through digital platforms. This thesis will focus on knowledge co-creation leadership practices in temporary expert groups on the digital collaboration platform, named Solved.
This thesis will also explore how team leaders utilize boundary objects and artefacts to guide the process of knowledge co-creation, as well as, the causations of leadership practices. The data collection is based on data triangulation which utilizes three different data sources: focus group interviews, platform data, and individual interviews. The research method used in this thesis is the Gioia methodology.
Findings: 16 + 38 concrete leadership practices and five aggregate dimensions that guide the process of knowledge co-creation on the digital collaboration platform. Boundary objects and artefacts have an important role when coordinating the process of knowledge co-creation. Leadership practices activate the behavior of experts on the digital platform and improve the co-creation process.
Empiirisen aineiston keruussa hyödynnettiin aineistotriangulaatiota: fokusryhmähaastatteluita, alustalta kerättyä dataa ja yksilöhaastatteluita. Aineisto analysoitiin hyödyntäen Gioia-metodologiaa. Tutkimuksen tuloksena muodostui 16 + 38 konkreettista mikrotason johtamiskäytännettä ja viisi yhdistävää dimensiota: asiakkaan osallistaminen, aktivoivat johtamiskäytänteet, tiedon yhteisluomisen prosessia ohjaavat johtamiskäytänteet, alustatyöskentelyä ohjaavat johtamiskäytänteet ja tiedon yhteisluomisen prosessin eri vaiheissa esiintyvät johtamiskäytänteet. Rajaobjektit ja artefaktit olivat merkittävässä roolissa tiedon yhteisluomisen prosessin koordinoinnissa. Johtamiskäytänteet aktivoivat, ohjasivat ja edistivät asiantuntijoiden toimintaa yhteisluomisen prosessissa digitaalisella alustalla.
This thesis will also explore how team leaders utilize boundary objects and artefacts to guide the process of knowledge co-creation, as well as, the causations of leadership practices. The data collection is based on data triangulation which utilizes three different data sources: focus group interviews, platform data, and individual interviews. The research method used in this thesis is the Gioia methodology.
Findings: 16 + 38 concrete leadership practices and five aggregate dimensions that guide the process of knowledge co-creation on the digital collaboration platform. Boundary objects and artefacts have an important role when coordinating the process of knowledge co-creation. Leadership practices activate the behavior of experts on the digital platform and improve the co-creation process.