Käytäntölähtöisen innovaatiojärjestelmän luominen uudelle liiketoimintakonseptille
Westerlund, Heidi (2020)
Diplomityö
Westerlund, Heidi
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062445541
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062445541
Tiivistelmä
Tämä diplomityö on tapaustutkimus, joka on tehty kehittämään innovaatiotoimintaa ja hyödyntämään innovaatiopotentiaalia autoalaan liittyvässä liiketoimintakonseptissa. Liiketoimintakonseptiin liittyy sitä ohjaava organisaatio sekä strategisia kumppaneita, joilla on jokaisella merkittävä erikoisosaamiseen perustuva rooli.
Tutkimusote on konstruktiivinen ja konstruktiona toimii tutkimukseen perustuva innovaatiojärjestelmä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa on puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla selvitetty liiketoimintakonseptin avainhenkilöiltä innovaatiojohtamisen, innovaatiotoiminnan ja ulkoisen tiedon hyödyntämisen nykytila sekä odotukset innovaatiotoiminnan kehittämiselle. Haastattelun tulokset ovat analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, tiivistämällä ja luokittelemalla tieto sekä yhdistämällä luokkia ja lopuksi määrittelemällä kokoava käsite. Sisällönanalyysin kokoava käsite on innovaatiopotentiaalin maksimaalinen hyödyntäminen järjestelmällisesti.
Innovaatiopotentiaalin hyödyntämisen kasvattamisessa toimintamallin muuttaminen satelliittimaisesta rakenteesta, jossa ohjaava organisaatio on yhteydessä yhteen kumppaniin kerrallaan, verkostoksi jossa kontaktien määrä moninkertaistuu kumppanien välisellä vuorovaikutuksella, on suuri merkitys. Uuden verkostorakenteen myötä innovaatiopotentiaalin hyödyntämisen mahdollisuus kasvaa etäisyyksiä, rakenteellisia aukkoja ja älyllistä ristipölytystä hyödyntämällä.
Empiirisen aineiston sekä innovaatioon ja innovaatiotoimintaan liittyvien aikaisempien tutkimusten ja teorian pohjalta liiketoimintakonseptille on luotu innovaatiojärjestelmä, jonka avulla liiketoimintakonseptissa voidaan systemaattisesti kehittää innovaatiotoimintaa ja uusia innovaatioita. Innovaatiojärjestelmässä on huomioitu myös asiakaspalautteen ja asiakkaiden kehitysehdotusten sekä ulkoisen tiedon tehokkaampi kerääminen ja hyödyntäminen, mikä lisää käytäntölähtöisyyttä ja absorptiivista kapasiteettia verkostossa. Innovaatiojärjestelmän on tarkoitus kasvattaa verkoston innovaatiopotentiaalia ja kehittää innovaatiotoimintaa. This master’s thesis is a case study aimed to develop innovation activity and exploit innovation potential in an automotive business concept. The business concept is steered by an organization with strategic partners, each representing a significant role and expertise of a specified business area.
The research has a constructive approach. The innovation system created as the result of the research can be recognized as the construction. In the empirical part of the study, the current state of innovation management, innovation activities and the utilization of external information, as well as expectations for the development of innovation activities, have been examined using semi-structured interviews. All key persons in the business concept have been interviewed. The results of the interviews have been analyzed using data-oriented content analysis, by summarizing and classifying the information and combining the categories, and finally a unifying abstraction is determined. The unifying abstraction of the content analysis is maximal systematical utilization of the innovation potential.
In order to increase the exploitation of innovation potential, changing the operating model from a satellite-like structure in which the steering organization is in interaction to one partner at a time to a network in which the number of contacts is multiplied by the interaction between the partners is of great importance. In the new network structure, the opportunity to exploit the innovation potential will increase by utilizing distances, structural holes and intellectual cross-pollination.
An innovation system has been created for the business concept, based on collected empirical data and previous researches and theory related to innovation and innovation activities. The innovation system can be utilized to systematically develop innovation activity and new innovations in the business concept. More efficient customer feedback and new ideas from customers as well as external information are utilized better in the innovation system. This increases absorptive capacity and practice-based innovation in the network.
Tutkimusote on konstruktiivinen ja konstruktiona toimii tutkimukseen perustuva innovaatiojärjestelmä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa on puolistrukturoitujen haastatteluiden avulla selvitetty liiketoimintakonseptin avainhenkilöiltä innovaatiojohtamisen, innovaatiotoiminnan ja ulkoisen tiedon hyödyntämisen nykytila sekä odotukset innovaatiotoiminnan kehittämiselle. Haastattelun tulokset ovat analysoitu aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin, tiivistämällä ja luokittelemalla tieto sekä yhdistämällä luokkia ja lopuksi määrittelemällä kokoava käsite. Sisällönanalyysin kokoava käsite on innovaatiopotentiaalin maksimaalinen hyödyntäminen järjestelmällisesti.
Innovaatiopotentiaalin hyödyntämisen kasvattamisessa toimintamallin muuttaminen satelliittimaisesta rakenteesta, jossa ohjaava organisaatio on yhteydessä yhteen kumppaniin kerrallaan, verkostoksi jossa kontaktien määrä moninkertaistuu kumppanien välisellä vuorovaikutuksella, on suuri merkitys. Uuden verkostorakenteen myötä innovaatiopotentiaalin hyödyntämisen mahdollisuus kasvaa etäisyyksiä, rakenteellisia aukkoja ja älyllistä ristipölytystä hyödyntämällä.
Empiirisen aineiston sekä innovaatioon ja innovaatiotoimintaan liittyvien aikaisempien tutkimusten ja teorian pohjalta liiketoimintakonseptille on luotu innovaatiojärjestelmä, jonka avulla liiketoimintakonseptissa voidaan systemaattisesti kehittää innovaatiotoimintaa ja uusia innovaatioita. Innovaatiojärjestelmässä on huomioitu myös asiakaspalautteen ja asiakkaiden kehitysehdotusten sekä ulkoisen tiedon tehokkaampi kerääminen ja hyödyntäminen, mikä lisää käytäntölähtöisyyttä ja absorptiivista kapasiteettia verkostossa. Innovaatiojärjestelmän on tarkoitus kasvattaa verkoston innovaatiopotentiaalia ja kehittää innovaatiotoimintaa.
The research has a constructive approach. The innovation system created as the result of the research can be recognized as the construction. In the empirical part of the study, the current state of innovation management, innovation activities and the utilization of external information, as well as expectations for the development of innovation activities, have been examined using semi-structured interviews. All key persons in the business concept have been interviewed. The results of the interviews have been analyzed using data-oriented content analysis, by summarizing and classifying the information and combining the categories, and finally a unifying abstraction is determined. The unifying abstraction of the content analysis is maximal systematical utilization of the innovation potential.
In order to increase the exploitation of innovation potential, changing the operating model from a satellite-like structure in which the steering organization is in interaction to one partner at a time to a network in which the number of contacts is multiplied by the interaction between the partners is of great importance. In the new network structure, the opportunity to exploit the innovation potential will increase by utilizing distances, structural holes and intellectual cross-pollination.
An innovation system has been created for the business concept, based on collected empirical data and previous researches and theory related to innovation and innovation activities. The innovation system can be utilized to systematically develop innovation activity and new innovations in the business concept. More efficient customer feedback and new ideas from customers as well as external information are utilized better in the innovation system. This increases absorptive capacity and practice-based innovation in the network.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Esikaupallinen hankinta liikenneinnovaatioden rahoitustyökaluna : Itseajavien ajoneuvojen EU-hankkeen tarjouspyyntö
Tikkanen, Ulla (2018)Diplomityössä keskitytään Euroopan komission esikaupallisen hankinnan hyödyntämiseen rahoitustyökaluna liikenneinnovaatioiden hankinnassa julkisella sektorilla. Diplomityön esimerkkihanke on ensimmäinen tällä rahoitustyökalulla ... -
Challenges of user-driven innovations on late stages of innovation process: evidence from ICT companies
Grun, Alexander (2015)The goal of this thesis is to study user-driven innovations and user involvement throughout the innovation process in context of B2B companies. Significant emphasis in the analysis put onto the late stages of innovation ... -
Managing the Front End of Innovation in a Networked Company Environment - Combining Strategy, Processes and Systems of Innovation
Koivuniemi, Jouni
Acta Universitatis Lappeenrantaensis (Lappeenranta University of Technology, 17.12.2008)The objective of the thesis is to enhance the understanding about the management of the front end phases of the innovation process in a networked environment. The thesis approaches the front end of innovation from three ...