Cognitive biases among millennial investors in Finland and their effect on trading activity in volatile market conditions
Tarjanne, Visa (2020)
Pro gradu -tutkielma
Tarjanne, Visa
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062445573
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062445573
Tiivistelmä
During the 1980s academic researchers understood that people do not always act
rationally on the stock market, which eventually lead to the inception of behavioral finance. Thereafter, researchers have devoted a substantial effort over the years in understanding equity investment behavior of market participants. Since millennials (people born between 1980-2000) have been exposed to information technology and social media from an early age, they are said to be particularly different than the older generations. This would indicate that their investment behavior could also be different compared with the older generations. This research studied eight cognitive investor biases among Finnish millennials, and how these biases have affected individual investors’ trading activity during volatile market conditions throughout the corona crisis. A sample of 440 observations was collected with an online questionnaire, and the data was analyzed by using descriptive statistics, self-organizing maps (SOM), and fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA).
The findings of this study show that the most common cognitive biases among Finnish millennials are anchoring, representativeness, overoptimism, and herding. The results also suggest that women are more prone to experiencing these biases in general and that more educated individuals have lower levels of biases. The biases that have most affected individuals’ trading activity during the corona crisis are overconfidence, hindsight bias, and loss aversion. Akateemiset tutkijat ymmärsivät 1980-luvulla, että ihmiset eivät aina toimi rationaalisesti osakemarkkinoilla. Nämä löydökset johtivat lopulta behavioristisen rahoituksen syntymiseen, jonka jälkeen tutkijat ovat vuosien mittaan pyrkineet ymmärtämään markkinaosapuolten sijoituskäyttäytymistä. Altistuttuaan informaatioteknologialle ja sosiaaliselle medialle jo varhaisesta iästä lähtien, milleeniaalien (vuosina 1980–2000 syntyneet ihmiset) sanotaan eroavan selvästi vanhemmista sukupolvista. Tämä viittaisi myös siihen, että milleeniaalien sijoituskäyttäytyminen saattaisi erota vanhemmista sukupolvista. Tässä tutkimuksessa tutkittiin sijoittajien kahdeksaa kognitiivista vinoumaa ja niiden vaikutusta nuoremman sukupolven kaupankäyntiaktiivisuuteen viimeaikaisissa epävakaissa markkinaolosuhteissa. Tutkimuksen 440 havainnon otos kerättiin Internet-kyselylomakkeella, ja siitä saatu data analysoitiin käyttämällä kuvaavia tilastoja, itseorganisoituvia karttoja (SOM) ja kuvailevaa vertailevaa analyysiä (fsQCA).
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalisten milleeniaalien yleisimmät kognitiiviset vinoumat ovat ankkurointi, ”edustavuussääntö”, liiallinen optimismi ja laumakäyttäytyminen. Tulokset viittaavat myös siihen, että naiset ja vähemmän koulutetut henkilöt ovat yleisesti enemmän alttiimpia vinoumille. Koronakriisin aikana eniten henkilöiden kaupankäyntiaktiivisuuteen vaikuttaneet vinoumat olivat liiallinen itseluottamus, ylioptimistisuus sekä tappioiden karttaminen.
rationally on the stock market, which eventually lead to the inception of behavioral finance. Thereafter, researchers have devoted a substantial effort over the years in understanding equity investment behavior of market participants. Since millennials (people born between 1980-2000) have been exposed to information technology and social media from an early age, they are said to be particularly different than the older generations. This would indicate that their investment behavior could also be different compared with the older generations. This research studied eight cognitive investor biases among Finnish millennials, and how these biases have affected individual investors’ trading activity during volatile market conditions throughout the corona crisis. A sample of 440 observations was collected with an online questionnaire, and the data was analyzed by using descriptive statistics, self-organizing maps (SOM), and fuzzy-set qualitative comparative analysis (fsQCA).
The findings of this study show that the most common cognitive biases among Finnish millennials are anchoring, representativeness, overoptimism, and herding. The results also suggest that women are more prone to experiencing these biases in general and that more educated individuals have lower levels of biases. The biases that have most affected individuals’ trading activity during the corona crisis are overconfidence, hindsight bias, and loss aversion.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että suomalisten milleeniaalien yleisimmät kognitiiviset vinoumat ovat ankkurointi, ”edustavuussääntö”, liiallinen optimismi ja laumakäyttäytyminen. Tulokset viittaavat myös siihen, että naiset ja vähemmän koulutetut henkilöt ovat yleisesti enemmän alttiimpia vinoumille. Koronakriisin aikana eniten henkilöiden kaupankäyntiaktiivisuuteen vaikuttaneet vinoumat olivat liiallinen itseluottamus, ylioptimistisuus sekä tappioiden karttaminen.