Taivekartongin runkokerroksen formaation parantaminen
Luoma, Topias (2020)
Diplomityö
Luoma, Topias
2020
School of Engineering Science, Kemiantekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062445641
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062445641
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena oli selvittää merkittävimmät taivekartongin runkokerroksen formaatioon vaikuttavat tekijät, sekä selvittää formaation vaikutuksia kartongin laadullisiin ominaisuuksiin. Runkoviiralle asennettiin säädettävät foililistat, joilla pyrittiin parantamaan runkokerroksen formaatiota.
Formaatioon vaikuttavia tekijöitä selvitettiin suorilla muuttujien välisillä korrelaatioilla, PLS-mallinnuksella ja koeajoilla. Merkittävimmiksi muuttujiksi formaation kannalta todettiin perälaatikon sakeus, suihkun ja viiran nopeuden suhde, massasuihkun iskuetäisyys ja formerin kuormituslistojen paine. Työssä selvitettiin myös painettavuuteen vaikuttavia tekijöitä, sekä määritettiin raja-arvoja, joilla saavutetaan entisten laaduntarkkailupainatusten perusteella hyviä painatustuloksia.
Säädettävillä foililistoilla saavutettiin lieviä parannuksia kartongin formaatioon, mutta laadunparannukset rajoittuivat ainoastaan yksittäisille laaduille. Listoilla saavutettiin huomattavasti tehokkaampi vedenpoisto viiraosalla. Tämän myötä entistä suurempien vesimäärien ajaminen perälaatikolta on mahdollista. Säätöjä tehdessä havaittiin, että liian pienillä vesimäärillä ajaminen hukkaa listojen luomalla turbulenssilla saavutetun hyödyn. Listasäätöjen optimointi jäi kesken, jonka vuoksi uudella laitteistolla ei pystytty vielä saavuttamaan täyttä potentiaalia. The target of this thesis was to examine the most significant variables affecting folding box boards middle ply formation. Middle ply formations effects on the quality measures was also examined. New height and angle adjustable foils were installed to the middle ply fourdrinier wire to improve formation.
The variables affecting the middle ply formation were examined with straight correlations between data, PLS-modelling and experimental drives. The most significant variables were headbox consistency, jet-to-wire ratio, landing distance of the jet and the pressure of formers loadable blades. Also, the quality measures affecting the printability of board were examined. Based on old test printings, crucial boundaries were defined for important variables affecting printing quality.
The adjustable foils made a slight improvement in formation, but the quality improvements were very limited. A big improvement was reached on the water removing capacity of the fourdrinier wire. This enables the usage of larger water amounts in the headbox. During foil adjusting it was noticed that the formation improvement gained with the foils will disappear, if the headbox consistency is too high. The optimization of the foil angles and heights is still undergoing, and the maximum benefit is still to be gained.
Formaatioon vaikuttavia tekijöitä selvitettiin suorilla muuttujien välisillä korrelaatioilla, PLS-mallinnuksella ja koeajoilla. Merkittävimmiksi muuttujiksi formaation kannalta todettiin perälaatikon sakeus, suihkun ja viiran nopeuden suhde, massasuihkun iskuetäisyys ja formerin kuormituslistojen paine. Työssä selvitettiin myös painettavuuteen vaikuttavia tekijöitä, sekä määritettiin raja-arvoja, joilla saavutetaan entisten laaduntarkkailupainatusten perusteella hyviä painatustuloksia.
Säädettävillä foililistoilla saavutettiin lieviä parannuksia kartongin formaatioon, mutta laadunparannukset rajoittuivat ainoastaan yksittäisille laaduille. Listoilla saavutettiin huomattavasti tehokkaampi vedenpoisto viiraosalla. Tämän myötä entistä suurempien vesimäärien ajaminen perälaatikolta on mahdollista. Säätöjä tehdessä havaittiin, että liian pienillä vesimäärillä ajaminen hukkaa listojen luomalla turbulenssilla saavutetun hyödyn. Listasäätöjen optimointi jäi kesken, jonka vuoksi uudella laitteistolla ei pystytty vielä saavuttamaan täyttä potentiaalia.
The variables affecting the middle ply formation were examined with straight correlations between data, PLS-modelling and experimental drives. The most significant variables were headbox consistency, jet-to-wire ratio, landing distance of the jet and the pressure of formers loadable blades. Also, the quality measures affecting the printability of board were examined. Based on old test printings, crucial boundaries were defined for important variables affecting printing quality.
The adjustable foils made a slight improvement in formation, but the quality improvements were very limited. A big improvement was reached on the water removing capacity of the fourdrinier wire. This enables the usage of larger water amounts in the headbox. During foil adjusting it was noticed that the formation improvement gained with the foils will disappear, if the headbox consistency is too high. The optimization of the foil angles and heights is still undergoing, and the maximum benefit is still to be gained.