Strategisten KPI-mittarien kehittäminen uuden liiketoiminnan tukemiseksi
Voutilainen, Jukka (2020)
Diplomityö
Voutilainen, Jukka
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545723
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545723
Tiivistelmä
Tämä diplomityö käsittelee kohdeyrityksen uuden liiketoiminta-alueen strategisia KPI-mittareita ja miten ne on johdettu strategia-analyysin ja strategisen johtamisen kautta. Tavoitteena on ollut löytää kohdeyrityksen uudelle liiketoiminta-alueelle strateginen KPI-mittaristo, ja siten varmistamaan ja parantamaan liiketoiminta-alueen elinkelpoisuus ja kasvu.
Diplomityö on pääosin laadullinen tutkimus, joka koostuu teoreettisesta osasta, empiiristä osioista, strategisesta analyysistä ja siitä johdetusta liiketoimintasuunnitelmasta. Liiketoimintasuunnitelmasta on johdettu KPI-mittarit strategisen johtamisen tarpeille.
Tutkimuksen lopulla tehdään kohdeyrityksen KPI-mittareilla ajo neljältä peräkkäiseltä tilikaudelta ja arvioidaan liiketoiminta-alueen kehittymistä strategisesta näkökulmasta. This master's thesis handles strategic KPI-metrics for the target company's new business area and how they are derived through strategy analysis and strategic management. The goal has been to find a strategic KPI instrument cluster for the new business area of the target company, thereby ensuring and improving the viability and growth of the business area.
Master's thesis is mainly a qualitative study consisting of a theoretical part, empirical sections, strategic analysis and the business plan derived from it. The business plan has been derived from the KPI-metrics for strategic management needs.
At the end of the study, the target company's KPI-metrics will be driven from the previous two years and the development of the business area will be assessed from a strategic point of view.
Diplomityö on pääosin laadullinen tutkimus, joka koostuu teoreettisesta osasta, empiiristä osioista, strategisesta analyysistä ja siitä johdetusta liiketoimintasuunnitelmasta. Liiketoimintasuunnitelmasta on johdettu KPI-mittarit strategisen johtamisen tarpeille.
Tutkimuksen lopulla tehdään kohdeyrityksen KPI-mittareilla ajo neljältä peräkkäiseltä tilikaudelta ja arvioidaan liiketoiminta-alueen kehittymistä strategisesta näkökulmasta.
Master's thesis is mainly a qualitative study consisting of a theoretical part, empirical sections, strategic analysis and the business plan derived from it. The business plan has been derived from the KPI-metrics for strategic management needs.
At the end of the study, the target company's KPI-metrics will be driven from the previous two years and the development of the business area will be assessed from a strategic point of view.