Consumer’s race-ethnic salience and importance of race-ethnic diversity in fiction films : Finnish minority perspective
Amzil, Jasmina (2020)
Pro gradu -tutkielma
Amzil, Jasmina
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545743
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062545743
Tiivistelmä
Millenials and generation Z consumers form a valuable target market for marketers while especially the latter cohort being still relatively unresearched. Millennials and generation Z consumers also represent the most racially and ethnically diverse generational cohorts of young adults in history. However, research on the perceptions of race-ethnic diversity and its importance among individuals of both generational cohorts is still scarce. Marketing research has also neglected race-ethnic minority consumer perceptions, especially in the local context of Nordic countries. This study focuses on understanding the race-ethnic salience of race-ethnic minority consumers in the Finnish context and non-white consumer perspectives on race-ethnic diversity as a product attribute in fiction film. The study uses social identity theory and its implications of previous research in the consumer context. The empirical research of the study is conducted through interviews of non-white Finnish millenial and generation Z consumers with diverse race-ethnic identities and backgrounds. The study uses discourse analysis and measures of identity salience and race-ethnic identification as analysis methods. The findings of the empirical research indicate that social distinctiveness determines race-ethnic salience among non-white Finnish consumers, and has an effect on consumer perceptions and evaluations of race-ethnic diversity as a product attribute. Race-ethnic diversity is seen as a quality, identity and social justice issue. The study contributes to existing research on race-ethnic minority consumers, minority consumer perceptions of race-ethnic diversity and its relevance in product evaluations. The study also widens the understanding of race-ethnicity as both a local and global factor influencing consumer behaviour. Milleniaaleihin ja Z-sukupolveen kuuluvat kuluttajat muodostavat arvokkaan, mutta, etenkin jälkimmäinen, toistaiseksi vähälle tutkimukselle jääneen kohdemarkkinan. Kyseisten sukupolvet edustavat samalla tähän asti historian monimuotoisimman nuorten aikuisten sukupolven. Silti sukupolven edustajien näkökulmia etnistä monimuotoisuutta kohtaan on kuluttajanäkökulmasta tutkittu hyvin vähän. Markkinointitutkimus on myös jättänyt huomiotta etnisiin vähemmistöihin kuuluvien kuluttajien näkökulmia etenkin Pohjoismaiden kontekstissa. Tämä tutkielma pyrkii ymmärtämään suomalaisten ei-valkoisten kuluttajien etnisen identiteetin merkittävyyttä ja etnisen monimuotoisuuden tärkeyttä kuluttajanäkökulmasta fiktioelokuvien tapauksessa. Tutkielma käyttää sosiaalisen identiteetin teoriaa ja sen sovelluksia kuluttajatutkimuksessa. Tutkielman empiirinen osa on toteutettu haastattelemalla kahtatoista milleniaaleihin tai Z-sukupolveen kuuluvaa ei-valkoista kuluttajaa erilaisista taustoista. Tutkielma käyttää laadullisia tutkimusmenetelmiä, tulosten analyysissä diskurssianalyysia, jonka ohella erilaisia identiteetin salienssin mittareita. Tutkielman tulokset viittaavat siihen, että sosiaalinen erottuvuus määrittää etnistä salienssia suomalaisten ei-valkoisten kuluttajien keskuudessa, vaikuttaen kuluttajien näkökulmiin etnisen monimuotoisuuden tärkeydestä eri tavoin. Etninen monimuotoisuus nähdään sekä laatu-, identiteetti- että sosiaalisen oikeudenmukaisuuden kysymyksenä. Tutkielma ottaa osaa olemassaolevaan tutkimukseen etnisyydestä kuluttajanäkökulmasta, vähemmistöjen kuluttajanäkökulmista ja etnisen diversiteetin tärkeydestä tuotteiden arvioinnissa. Tutkielma luo pohjaa etnisen identiteetin ja sen kulutusvaikutusten ymmärrykselle paikallisessa ja kansainvälisessä kontekstissa.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Consumer perceptions and attitudes towards second-hand C2C online buying
Nieminen, Reija (2016)The aim of the research was to lighten up consumer attitudes and perceptions towards the recent topic of second-hand consumer-to-consumer online buying, and to find out what motivates consumers to make purchases from C2C ... -
Analyzing the behavior of potential Chinese consumers traveling to Finland and Lake Saimaa
Zhang, Zheng (2018)By 2017, China has become the fifth biggest tourism input country to Finland with the biggest growth rate of tourism overnight stay compared to other countries. Finnish local destination marketing organizations (DMOs) and ... -
Exploring consumer perceptions of sustainability and willingness to pay a premium: a study in the Finnish market
Ilonen, Iikka (2024)This study explores Finnish consumers’ perceptions of sustainability and whether they are willing to pay for it. The aim of the study is to understand how consumers perceive and value sustainability. The study uses ...