Kestomagneettitahtikoneen hinnoittelu
Taina-Parviainen, Maria (2020)
Kandidaatintyö
Taina-Parviainen, Maria
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062645972
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020062645972
Tiivistelmä
Tässä työssä perehdytään tärkeimpiin hinnoittelustrategioihin B2B teollisuudessa ja tutkitaan keinoja menestyvään hinnoitteluun. Pelkästään standardi-, massatuotteille ja B2C sopivat strategiat jätetään pois tarkastelusta. Työssä pohditaan mahdollisuuksia parantaa hinnoittelua kohdeyrityksessä, jossa kustannusperusteinen hinnoittelu on yksi käytetyimmistä hinnoittelumenetelmistä. Työssä tutkitaan kohdeyrityksen 11 toimitusprojektin yleistä kustannusrakennetta ja hinnan muodostumista kirjanpitoaineiston perusteella. Lisäksi työssä tutkitaan tarkemmin kestomagneettitahtikoneen kalleimpien osien hintojen riippuvuussuhdetta koneen vääntömomentista käyttäen parametrisoituja käyräsovitteita ja tutkitaan vääntömomentin soveltuvuutta hinnoittelun perusteeksi.
Työssä tutkitun kirjanpitoaineiston perusteella huomattiin, että tärkeimmät kustannuserät olivat ylivoimaisesti kestomagneettitahtikoneen osat, joiden osuus kustannuksista oli 53-89 -%, josta muiden kuin kalleimpien osien osuus oli jopa 30 - 62 - %. Muiden osien osuus osien kokonaiskustannuksista oli erittäin suuri ja vaatii lisätutkimuksia sillä sekä vaihtelu on suurta että muuttujia on paljon. Työssä saatujen tulosten perusteella huomattiin, että kestomagneettitahtikoneen aktiiviosien kustannuksia on mahdollista ennustaa koneen vääntömomentin avulla suhteellisen luotettavasti. Siirtyäkseen edistyneimpään arvopohjaiseen hinnoittelustrategiaan, kohdeyrityksen tulee rakentaa kokonaista hinnoittelu- ja seurantajärjestelmää myyntiprosessille.
Työssä tutkitun kirjanpitoaineiston perusteella huomattiin, että tärkeimmät kustannuserät olivat ylivoimaisesti kestomagneettitahtikoneen osat, joiden osuus kustannuksista oli 53-89 -%, josta muiden kuin kalleimpien osien osuus oli jopa 30 - 62 - %. Muiden osien osuus osien kokonaiskustannuksista oli erittäin suuri ja vaatii lisätutkimuksia sillä sekä vaihtelu on suurta että muuttujia on paljon. Työssä saatujen tulosten perusteella huomattiin, että kestomagneettitahtikoneen aktiiviosien kustannuksia on mahdollista ennustaa koneen vääntömomentin avulla suhteellisen luotettavasti. Siirtyäkseen edistyneimpään arvopohjaiseen hinnoittelustrategiaan, kohdeyrityksen tulee rakentaa kokonaista hinnoittelu- ja seurantajärjestelmää myyntiprosessille.