The many roles of host country subsidiaries in influencing subsequent foreign direct investment decisions
Mursu, Petra (2020)
Pro gradu -tutkielma
Mursu, Petra
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020071647407
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020071647407
Tiivistelmä
Every subsequent foreign direct investment is born out of a unique situation, where not only the parent company and the business environment but also the existing subsidiary in the host country has their say. This thesis aims to bridge a research gap in studies that would bring together the viewpoints of subsequent FDI location choice and the role of a host country subsidiary in the process. The purpose is to understand the role that host country subsidiaries have in attracting subsequent foreign direct investments into the Finnish business environment. In addition to the roles that the subsidiaries have in the process, the aim is to shed light on the ways they enact those roles: how do they influence the decision-making as well as the location choice factors behind it. The empirical research turned to host country support organizations and interviewed five experts who have extensive experience with multiple foreign subsidiaries in Finland and foreign direct investments.
This thesis contributes to the existing literature by building a framework that complements the prior knowledge of roles, ways of influencing and factors that host country subsidiaries have the possibility to influence. From early on in the research, it became evident that it is not possible to illustrate a uniform role description for subsidiaries in attracting subsequent FDI into their host country. This research concluded that depending on the case, subsidiaries might have no role or act in the role of a pre-investment lobbyist, initiator, sponsor and/or external marketer. This look into the phenomenon in the Finnish business environment showed that host country subsidiary influence on FDI decisions has plenty of room for learning and improvement in the business context as well as many unsought possibilities for further research. Jokainen ulkomainen suora jatkoinvestointi syntyy tilanteessa, jossa päätökseen vaikuttavat paitsi emoyhtiön ja liiketoimintaympäristön yhteensopivuus, myös kohdemaan olemassa oleva tytäryhtiö. Tämä tutkimus yhdistää kaksi aiemmin erillään esiintynyttä näkökulmaa: jatkoinvestoinnin kohdemaan valintaperusteet sekä tytäryhtiön roolin valintaprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää, mikä rooli kohdemaassa olevilla tytäryhtiöillä on ulkomaisten jatkoinvestointien houkuttelussa Suomeen. Roolin lisäksi tarkoituksena on selvittää miten tytäryhtiöt näitä rooleja toteuttavat, eli miten he vaikuttavat sekä suoraan päätöksentekoon että päätöksenteossa huomioonotettaviin tekijöihin. Empiirisessä osiossa on haastateltu viittä suomalaisessa tukiorganisaatiossa toimivaa asiantuntijaa, joilla on kattava kokemus ulkomaalaisten yritysten Suomen tytäryhtiöiden ja ulkomaisten suorien investointien kanssa työskentelystä.
Tutkimuksen perusteella rakentunut viitekehys tuottaa olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta uutta tietoa tytäryhtiön rooleista, vaikuttamistavoista sekä investointien kannalta oleellisista tekijöistä, joihin tytäryhtiöillä on mahdollista vaikuttaa. Jo tutkimuksen alussa kirkastui, että kohdemaan tytäryritysten rooli jatkoinvestointien houkuttelussa on moninainen ja määräytyy tilannesidonnaisesti. Tulosten perusteella tytäryhtiöillä ei välttämättä ole roolia prosessissa laisinkaan, tai he voivat toimia lobbareina jo ennen investointiprojektin alkua, investoinnin aloitteentekijöinä, sen tukijoina ja/tai markkinoijina myös yrityksen ulkopuolella. Suomalaisesta liiketoimintaympäristöstä saadut tulokset osoittavat, että kohdemaan tytäryhtiöiden rooleista jatkoinvestointipäätöksessä on paljon opittavaa ja tutkittavaa niin emoyhtiön, tytäryhtiön kuin kohdemaan tukiorganisaatioidenkin näkökulmasta.
This thesis contributes to the existing literature by building a framework that complements the prior knowledge of roles, ways of influencing and factors that host country subsidiaries have the possibility to influence. From early on in the research, it became evident that it is not possible to illustrate a uniform role description for subsidiaries in attracting subsequent FDI into their host country. This research concluded that depending on the case, subsidiaries might have no role or act in the role of a pre-investment lobbyist, initiator, sponsor and/or external marketer. This look into the phenomenon in the Finnish business environment showed that host country subsidiary influence on FDI decisions has plenty of room for learning and improvement in the business context as well as many unsought possibilities for further research.
Tutkimuksen perusteella rakentunut viitekehys tuottaa olemassa olevan tutkimustiedon pohjalta uutta tietoa tytäryhtiön rooleista, vaikuttamistavoista sekä investointien kannalta oleellisista tekijöistä, joihin tytäryhtiöillä on mahdollista vaikuttaa. Jo tutkimuksen alussa kirkastui, että kohdemaan tytäryritysten rooli jatkoinvestointien houkuttelussa on moninainen ja määräytyy tilannesidonnaisesti. Tulosten perusteella tytäryhtiöillä ei välttämättä ole roolia prosessissa laisinkaan, tai he voivat toimia lobbareina jo ennen investointiprojektin alkua, investoinnin aloitteentekijöinä, sen tukijoina ja/tai markkinoijina myös yrityksen ulkopuolella. Suomalaisesta liiketoimintaympäristöstä saadut tulokset osoittavat, että kohdemaan tytäryhtiöiden rooleista jatkoinvestointipäätöksessä on paljon opittavaa ja tutkittavaa niin emoyhtiön, tytäryhtiön kuin kohdemaan tukiorganisaatioidenkin näkökulmasta.