Utilizing Lean for analysing IIoT investments in mining
Meisaari, Jouni (2020)
Diplomityö
Meisaari, Jouni
2020
School of Energy Systems, Sähkötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020072147527
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020072147527
Tiivistelmä
The purpose of this research was to find out, if and how Lean could be used for analysing the Industrial Internet of Things (IIoT) investments in Mining. Based on the results, recommendations have been made for customers and suppliers. The research recommendations for suppliers follow Kotter’s eight-step change process. The goal was to find a standardized way of working for analysing the survey results and making the necessary changes. The research surveyed the mining customers’ key drivers for IIoT investments and experimented with a variety of different Lean solutions. The anonymous online survey was conducted between the 15th of April 2020 and the 15th of May 2020. According to the results, there are five main topics for development: (1) Mining customers would like to get more support from the suppliers on Change Management and (2) analysing the digital data. Also, strong emphasis should be on (3) local and remote support. (4) The systems would need to be integrable while ensuring that the (5) the data is secured. There are some differences between the English-speaking participants versus Chinese speaking, however, there were no statistically significant differences between the Management and Engineering. In general, most of the responses and expectations are fairly consistent. According to the research, it can be stated, that Lean can be used to develop the services provided to the Mining customers. Digital solutions are continuously developing and therefore, developing the services would need to be more iterative and continuous compared to the conventional equipment supply. The research indicates that successful experiments can be achieved with very little effort. When developing new solutions and services, it is best to focus on the customer. Focusing on customers’ expectations and finding out what is truly valuable for them, will ensure that the “Waste” (Muda) on development is minimised. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää, soveltuuko Lean teollisen esineiden internetin (IIoT) investointien analysointiin kaivostoiminnassa. Suositeltuja toimenpiteitä on listattu niin toimittajille kuin tilaajillekin. Toimittajalle tehdyt suositukset noudattavat Kotterin kahdeksan askeleen muutosprosessia. Tutkimuksen tavoite on löytää standardoidut toimintatavat kyselyiden analysointiin ja tarvittavien muutosten toteuttamiseen. Tutkimus kohdistui kaivosasiakkaiden teollisen esineiden internetin (IIoT) investointeihin ja siinä testattiin useita Lean ratkaisuja. Anonyymi kysely avattiin 15.4.2020 ja suljettiin 15.5.2020. Tulosten perusteella havaittiin viisi kehitettävää aihealuetta: (1) kaivosasiakkaat haluaisivat lisää tukea toimittajilta muutosjohtamisessa ja (2) digitaalisen datan analysoinnissa. Toimittajilla pitää olla vahva (3) paikallinen tuki ja lähituki. (4) Järjestelmä pitää olla integroitavissa asiakkaan järjestelmään, sekä (5) data turvattua. Joitain eroja havaittiin englanninkielisten ja kiinankielisten vastausten välillä, mutta sidosryhmien välillä ei huomattu tilastollisesti merkittäviä eroja. Yleisesti tarkasteltuna, vastaukset ja odotukset ovat suhteellisen johdonmukaisia. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että Lean soveltuu palveluiden kehittämiseen kaivosasiakkaille. Digitaaliset ratkaisut kehittyvät jatkuvasti, joten kehitystyön pitää olla iteratiivista ja jatkuvaa verrattuna tavanomaiseen laitetoimitukseen. Tutkimuksen mukaan, onnistuneita kokeiluja voidaan suorittaa pienellä panostuksella. Kun kehitetään uusia ratkaisuja sekä palveluita, on parasta keskittyä asiakkaaseen. ”Hukkaa” saadaan minimoitua, kun keskitytään asiakkaan odotuksiin ja tunnistetaan todelliset arvoa lisäävät aspektit.