The impact of sustainable behavior on internationalization outcomes of SMEs
Jokinen, Silva (2020)
Pro gradu -tutkielma
Jokinen, Silva
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073047745
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073047745
Tiivistelmä
This research tries to understand the relationship between the responsible business practices and the internationalization outcomes of small and medium-sized enterprises (SMEs) originating from Finland. The study of internationalizing SMEs is a sub-domain of the international entrepreneurship research. The subject of sustainability has been widely researched also in the international context, but the majority of studies concentrates on large multinational companies. Previous studies on the relationship between sustainability and performance have demonstrated contradicting results. Thus, this research tries to provide answer, whether usually resource constraint SMEs will end up in a tradeoff situation when implementing responsible business practices.
The empirical part of the research is based on a sample of 210 internationally operating small- and medium-sized enterprises (SMEs) from Finland. The data was collected by an online survey between November 2017 and February 2018 and further analyzed with the Stata program. Multiple regression analyses were performed. The results indicate that the implementation of RBPs regarding employees can lead to better operating turnover. Furthermore, implementing RBPs does not lead to financial losses. The RBPs regarding environment, employees and the local community can lead to a competitive advantage. Tämä tutkimus pyrkii selittämään vastuullisen käyttäytymisen ja kansainvälistymisen tuloksien suhdetta suomalaisten pienten ja keskisuurien (pk) yrityksien kontekstissa. Pk-yrityksien kansainvälistyminen on osa kansainvälisen yrittäjyyden tutkimusta. Vastuullista toimintaa on tutkittu kansainvälisessä kontekstissa, mutta suurin osa tutkimuksista pohjautuu suuriin kansainvälisiin yrityksiin. Aiemmat tutkimukset liittyen vastuullisuuden suhteesta yrityksen taloudellisiin tuloksiin ovat esittäneet ristiriitaisia tuloksia. Siitä johtuen, tämä tutkimus pyrkii vastaamaan, joutuvatko usein pk-yritykset, jotka ovat riippuvaisia vähistä resursseistaan, tekemään kompromisseja vastuullisen käyttäytymisen suhteen.
Tutkimuksen empiirinen osuus pohjautuu 210 kansainvälisesti toimivaan suomalaiseen pk- yritykseen. Tiedot on kerätty nettikyselyllä aikavälillä marraskuu 2017-helmikuu 2018 ja myöhemmin analysoitu Stata-ohjelmalla. Tiedot on tutkittu usean selittäjän regressiomalleilla. Tulokset osoittavat, että vastuulliset toimet, jotka kohdistuvat työntekijöihin voivat johtaa parempaan liikevoittoon. Lisäksi, vastuullinen käyttäytyminen ei johda taloudellisiin menetyksiin. Vastuulliset toimet, jotka kohdistuvat luontoon, työntekijöihin ja paikalliseen yhteisöön voivat johtaa kilpailuetuun.
The empirical part of the research is based on a sample of 210 internationally operating small- and medium-sized enterprises (SMEs) from Finland. The data was collected by an online survey between November 2017 and February 2018 and further analyzed with the Stata program. Multiple regression analyses were performed. The results indicate that the implementation of RBPs regarding employees can lead to better operating turnover. Furthermore, implementing RBPs does not lead to financial losses. The RBPs regarding environment, employees and the local community can lead to a competitive advantage.
Tutkimuksen empiirinen osuus pohjautuu 210 kansainvälisesti toimivaan suomalaiseen pk- yritykseen. Tiedot on kerätty nettikyselyllä aikavälillä marraskuu 2017-helmikuu 2018 ja myöhemmin analysoitu Stata-ohjelmalla. Tiedot on tutkittu usean selittäjän regressiomalleilla. Tulokset osoittavat, että vastuulliset toimet, jotka kohdistuvat työntekijöihin voivat johtaa parempaan liikevoittoon. Lisäksi, vastuullinen käyttäytyminen ei johda taloudellisiin menetyksiin. Vastuulliset toimet, jotka kohdistuvat luontoon, työntekijöihin ja paikalliseen yhteisöön voivat johtaa kilpailuetuun.