Suorituskyvyn johtaminen luottopäätösprosessissa
Leander, Jukka (2020)
Diplomityö
Leander, Jukka
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073047748
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020073047748
Tiivistelmä
Strategia on yrityksen tietoinen valinta keinoista ja tavoitteista, joilla se pyrkii toteuttamaan olemassaolonsa tarkoitusta, hyödyn tuottamista ulkopuoliselle taholle. Suorituskyvyn johtamisessa on kyse siitä miten strategiaa toteutetaan päivittäisessä työssä tuloksellisesti.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kohdeyritykselle kuluttajaliiketoiminnan luottopäätösprosessin suorituskyvyn johtamisen viitekehys. Viitekehys on luottopäätösprosessin näkökulmasta mallinnus liiketoiminnan syy-seuraussuhteista, kriittisistä menestystekijöistä ja niiden yhtymäkohdista strategiaan. Viitekehyksen avulla yritys voi kehittää prosessia tavalla, joka palvelee parhaiten strategian toteutumista ja rakentaa luottopäätösprosessille ohjaus- ja seurantajärjestelmä johtamisen tueksi.
Tutkimus oli konstruktiivinen tapaustutkimus, joka koostui kolmesta osasta. Ensimmäinen osa oli tietoja kartoittava osuus. Siinä hankittiin taustatietoa kohdeyrityksen luottopäätösprosessista ja sen keskeisistä sidosryhmistä. Tiedonhankintamenetelminä olivat teemahaastattelut ja kyselyt. Tutkimuksen kartoittava osuus sisälsi myös tutustumisen suorituskyvyn käsitteen teoriaan sekä suorituskyvyn johtamisen mittaristomalleihin. Tutkimuksen toinen osa käsitteli tutkimuksessa käytettävän viitekehyksen valintaa. Tutkimuksen viimeisessä osuudessa mallinnettiin tutkimuskohteen liiketoiminnan syy-seuraussuhteet soveltaen valittuja teoreettisia lähestymistapoja. Mallinnusvaiheen tiedonhankintamenetelmänä oli workshop-tilaisuudet sidosryhmien edustajien sekä prosessin omistajien kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että teoriaosuudessa esitettyjä mittaristomalleja soveltamalla voidaan mallintaa luottopäätösprosessi ja sen sidosryhmät tavalla, joka ilmentää sen strategista suorituskykyä. Lopputuloksena syntynyt viitekehys antaa kokonaisvaltaisen kuvan luottopäätösprosessista. Sen avulla prosessia voidaan kehittää strategian tehokkaan toteuttamisen näkökulmasta ja se tarjoaa työkalut suorituskyvyn mittaamisen organisointiin. Strategy is conscious choice made by a company on means and objectives in order to fulfill its purpose in creating value for external party. Performance management is concerned in how strategy is implemented efficiently in daily work.
Objective of this study is to create a framework for managing credit scoring process performance in target company’s consumer business unit. Framework will be a cause and effect mapping describing relations between credit scoring process, related business processes and business unit strategy. Framework will enable target company to develop credit scoring process in a manner where company can achieve control on strategy realization. Work will also provide basis in which control and reporting systems will be created for supporting process management.
This study was a constructive research using a case study as a research method. Study consists of three parts. First part of this study was concerned with gathering background information. Information was collected on credit scoring process and essential stakeholders. Semi-structured interviews and surveys were used as means of gathering information. This part of study also included research into theoretical literature on business performance and performance management frameworks. Second part dealt with choosing theoretical approach used in this study. In final part of study chosen theoretical framework was applied to analyze process and strategy cause and effect relations. Analysis was performed in workshops with stakeholder representatives and process owners.
As a conclusion, based on theoretical foundations presented in this study it is possible to model credit scoring process and its stakeholders in a way that reflects its strategic performance. Framework provides a broad view on credit scoring process performance. Framework enables process development from strategic efficiency perspective and can be used in organizing performance measurement for credit scoring process.
Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa kohdeyritykselle kuluttajaliiketoiminnan luottopäätösprosessin suorituskyvyn johtamisen viitekehys. Viitekehys on luottopäätösprosessin näkökulmasta mallinnus liiketoiminnan syy-seuraussuhteista, kriittisistä menestystekijöistä ja niiden yhtymäkohdista strategiaan. Viitekehyksen avulla yritys voi kehittää prosessia tavalla, joka palvelee parhaiten strategian toteutumista ja rakentaa luottopäätösprosessille ohjaus- ja seurantajärjestelmä johtamisen tueksi.
Tutkimus oli konstruktiivinen tapaustutkimus, joka koostui kolmesta osasta. Ensimmäinen osa oli tietoja kartoittava osuus. Siinä hankittiin taustatietoa kohdeyrityksen luottopäätösprosessista ja sen keskeisistä sidosryhmistä. Tiedonhankintamenetelminä olivat teemahaastattelut ja kyselyt. Tutkimuksen kartoittava osuus sisälsi myös tutustumisen suorituskyvyn käsitteen teoriaan sekä suorituskyvyn johtamisen mittaristomalleihin. Tutkimuksen toinen osa käsitteli tutkimuksessa käytettävän viitekehyksen valintaa. Tutkimuksen viimeisessä osuudessa mallinnettiin tutkimuskohteen liiketoiminnan syy-seuraussuhteet soveltaen valittuja teoreettisia lähestymistapoja. Mallinnusvaiheen tiedonhankintamenetelmänä oli workshop-tilaisuudet sidosryhmien edustajien sekä prosessin omistajien kanssa.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että teoriaosuudessa esitettyjä mittaristomalleja soveltamalla voidaan mallintaa luottopäätösprosessi ja sen sidosryhmät tavalla, joka ilmentää sen strategista suorituskykyä. Lopputuloksena syntynyt viitekehys antaa kokonaisvaltaisen kuvan luottopäätösprosessista. Sen avulla prosessia voidaan kehittää strategian tehokkaan toteuttamisen näkökulmasta ja se tarjoaa työkalut suorituskyvyn mittaamisen organisointiin.
Objective of this study is to create a framework for managing credit scoring process performance in target company’s consumer business unit. Framework will be a cause and effect mapping describing relations between credit scoring process, related business processes and business unit strategy. Framework will enable target company to develop credit scoring process in a manner where company can achieve control on strategy realization. Work will also provide basis in which control and reporting systems will be created for supporting process management.
This study was a constructive research using a case study as a research method. Study consists of three parts. First part of this study was concerned with gathering background information. Information was collected on credit scoring process and essential stakeholders. Semi-structured interviews and surveys were used as means of gathering information. This part of study also included research into theoretical literature on business performance and performance management frameworks. Second part dealt with choosing theoretical approach used in this study. In final part of study chosen theoretical framework was applied to analyze process and strategy cause and effect relations. Analysis was performed in workshops with stakeholder representatives and process owners.
As a conclusion, based on theoretical foundations presented in this study it is possible to model credit scoring process and its stakeholders in a way that reflects its strategic performance. Framework provides a broad view on credit scoring process performance. Framework enables process development from strategic efficiency perspective and can be used in organizing performance measurement for credit scoring process.