Rahtilaivojen saapumis- ja lähtöaikatiedon jakamista edistävät tekijät tietojohtamisen näkökulmasta
Heikkilä, Johanna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Heikkilä, Johanna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020080348013
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020080348013
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan rahtilaivojen aikatiedon jakoon vaikuttavia tekijöitä tietojohtamisen näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa ja ymmärtää mitkä ovat niitä kriittisiä tekijöitä, jotka vaikuttavat rahtilaivojen saapumis- ja lähtöaikatiedonjakoon eri toimijoiden kesken. Tutkimuksessa selvitettiin, miten eri toimijat saadaan jakamaan rahtilaivojen saapumis- ja lähtöaikatietoa yhteisessä aikatietopalvelussa, mitkä tekijät vaikuttavat tiedonjakoon eri organisaatioiden välillä sekä miten näitä tekijöitä voidaan johtaa. Empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla merenkulun eri toimijoita sekä toteuttamalla lomakekysely Traficomin Aikatieto-työryhmän ja tukiryhmän jäsenille.
Merenkulun logistiikkaketjun toimivuuden kannalta liiketoimintakriittistä aikatietoa sijaitsee eri paikoissa ja muodoissa. Osa tiedon muodostamisesta ja jakamisesta olisi automatisoitavissa mutta osa tiedosta on kokemuksen tuomaa ammattitaitoa, niin sanottua yksilöihin sidottua hiljaista tietoa. Tässä tietojohtamisen tutkimuksessa tietoa tarkasteltiin dynaamisena, sosiaalisena resurssina, jonka hyödyntämiseen ja jakamiseen etsitään käytännönläheisiä keinoja.
Tutkimus osoittaa, että tietojohtamisen käytäntöjä hyödyntämällä on potentiaalia saavuttaa merkittävää hyötyä merenkulkualan toimitusketjun kokonaisuuden tehostamisessa rahtilaivojen aikatiedonjakoon liittyen. Tutkimustulosten perusteella suurin haaste ei ole teknologian käyttöönotossa vaan ihmisten ja organisaatioiden välisen yhteistyön kehittämisessä. Tämä pitää sisällään myös organisaatioissa toimivien yksilöiden ymmärryksen ja kokemuksen avoimen tiedonjaon hyötyjä kohtaan. Lisäksi eri toimijoiden keskinäisellä luottamuksella ja yhteistyöllä on suuri merkitys toimintatapojen uudistamisessa avoimempien tiedonjaon käytänteiden rakentamiseksi. Myös aiemman tutkimuksen valossa merenkulkualalla haastavinta ei ole teknologian käyttöönotto vaan se, että tiedonkulun kannalta olevat avainhenkilöt saadaan muuttamaan tottuja toimintatapojaan. This study examines the factors influencing the sharing of cargo ships port call information from knowledge management perspective. The aim of the study was to identify and understand the critical factors that affect the sharing of arrival and departure time information of cargo ships between different actors. The study investigated how different actors can be encouraged to share arrival and departure time information for cargo ships in a common online service, which factors affect the information sharing between different organizations and how these factors can be managed. Empirical data was collected by interviewing various maritime actors and conducting a questionnaire for members of Traficom's working group.
Business-critical time information is located in different places and formats. Part of the creation and sharing of this knowledge could be automated, but part of it is so-called tacit knowledge possessed by individuals. In this study knowledge is viewed as a dynamic, social resource.
The study shows that by leveraging knowledge management practices, there is a lot of potential to achieve significant benefits in streamlining the maritime supply chain as a whole in terms of sharing of cargo ships port call information. According to the research results, the biggest challenge is not in the technological side but in the development of cooperation between people and organizations. This also includes the challenge how to develop the understanding of individuals working in organizations about the benefits of open knowledge sharing culture. In addition, mutual trust and cooperation between different actors is important to build more transparent information sharing practices. Also, in the light of previous research in the maritime sector, the most challenging thing is not the introduction of technology but to build trust between people to change their habits to enable better information flow.
Merenkulun logistiikkaketjun toimivuuden kannalta liiketoimintakriittistä aikatietoa sijaitsee eri paikoissa ja muodoissa. Osa tiedon muodostamisesta ja jakamisesta olisi automatisoitavissa mutta osa tiedosta on kokemuksen tuomaa ammattitaitoa, niin sanottua yksilöihin sidottua hiljaista tietoa. Tässä tietojohtamisen tutkimuksessa tietoa tarkasteltiin dynaamisena, sosiaalisena resurssina, jonka hyödyntämiseen ja jakamiseen etsitään käytännönläheisiä keinoja.
Tutkimus osoittaa, että tietojohtamisen käytäntöjä hyödyntämällä on potentiaalia saavuttaa merkittävää hyötyä merenkulkualan toimitusketjun kokonaisuuden tehostamisessa rahtilaivojen aikatiedonjakoon liittyen. Tutkimustulosten perusteella suurin haaste ei ole teknologian käyttöönotossa vaan ihmisten ja organisaatioiden välisen yhteistyön kehittämisessä. Tämä pitää sisällään myös organisaatioissa toimivien yksilöiden ymmärryksen ja kokemuksen avoimen tiedonjaon hyötyjä kohtaan. Lisäksi eri toimijoiden keskinäisellä luottamuksella ja yhteistyöllä on suuri merkitys toimintatapojen uudistamisessa avoimempien tiedonjaon käytänteiden rakentamiseksi. Myös aiemman tutkimuksen valossa merenkulkualalla haastavinta ei ole teknologian käyttöönotto vaan se, että tiedonkulun kannalta olevat avainhenkilöt saadaan muuttamaan tottuja toimintatapojaan.
Business-critical time information is located in different places and formats. Part of the creation and sharing of this knowledge could be automated, but part of it is so-called tacit knowledge possessed by individuals. In this study knowledge is viewed as a dynamic, social resource.
The study shows that by leveraging knowledge management practices, there is a lot of potential to achieve significant benefits in streamlining the maritime supply chain as a whole in terms of sharing of cargo ships port call information. According to the research results, the biggest challenge is not in the technological side but in the development of cooperation between people and organizations. This also includes the challenge how to develop the understanding of individuals working in organizations about the benefits of open knowledge sharing culture. In addition, mutual trust and cooperation between different actors is important to build more transparent information sharing practices. Also, in the light of previous research in the maritime sector, the most challenging thing is not the introduction of technology but to build trust between people to change their habits to enable better information flow.