Sosiaalisen median vihreän markkinointiviestinnän vaikutus kuluttajan brändimielikuvaan sisustustekstiilialalla
Suikki, Sofia (2020)
Kandidaatintutkielma
Suikki, Sofia
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020080748202
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020080748202
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on tarkastella sosiaalisen median vihreän markkinointiviestinnän vaikutusta kuluttajan brändimielikuvaan sisustustekstiilialalla. Tutkielmassa tutkitaan myös sitä, millainen vaikutus kuluttajan henkilökohtaisella suhtautumisella ympäristöasioihin on siihen, miten vihreä markkinointiviestintä vaikuttaa hänelle muodostuvaan brändimielikuvaan ja kokeeko hän vihreän markkinointiviestinnän luotettavana. Nykypäivän erittäin kilpailluilla markkinoilla brändimielikuvan viestiminen kuluttajille onnistuneesti ja selkeästi on ratkaisevaa kilpailuedun luomisen kannalta. Vahva ja positiivinen brändimielikuva luo brändille arvoa ja saa kuluttajat valitsemaan brändin tuotteen tai palvelun todennäköisemmin sekä maksamaan myös korkeampia hintoja. Tutkielma on toteutettu hyödyntämällä kvalitatiivista tapaustutkimusta. Tutkielman aineisto on kerätty viiden teemahaastattelun avulla, joita analysoidaan sisällönanalyysin keinoin.
Tutkielman perusteella sosiaalisen median vihreän markkinointiviestinnän joko koetaan lisäävän ja vahvistavan positiivisia mielikuvia brändistä tai sitten sillä ei juurikaan koeta olevan merkitystä kuluttajalle muodostuvaan brändimielikuvaan. Ne kuluttajat, jotka suhtautuvat ympäristöasioihin ja ekologisiin tuotteisiin hieman ristiriitaisesti eivätkä osoita keskivertoa korkeampaa kiinnostusta niitä kohtaan, kokevat sosiaalisen median vihreän markkinointiviestinnän vaikuttavan heidän brändimielikuvaansa vähiten. Ne kuluttajat, jotka puolestaan suhtautuvat ympäristöasioihin keskivertoa kiinnostuneemmin, kokevat vihreän markkinoinnin vaikuttavan heidän brändimielikuvaansa positiivisesti. Tutkielman perusteella sosiaalisessa mediassa julkaistu vihreä markkinointiviestintä koetaan pääosin luotettavana. The purpose of this bachelor’s thesis is to examine how green marketing on social media affects consumer’s brand image on Finnish interior textile industry. How consumer’s personal attitude towards environmental issues and ecology in general affects the way green marketing affects their brand image and if they find green marketing reliable is also examined in the thesis. In today’s highly competitive markets it is very important to communicate and create brand image distinctly and successfully to consumers in order to achieve competitive advantage. Strong and positive brand image creates value for the brand and makes consumers more likely to choose the brand and also be more willing to pay higher prices. This thesis is done as a qualitative case study. The data that is used in this thesis is collected through five theme interviews that are analysed by using content analysis method.
According to the findings of this thesis green marketing on social media either increases and strengthens positive images of the brand or it does not really have an impact on the consumers’ brand image at all. Those consumers whose attitude towards environment is rather dissonant and do not show significant interest towards environmental issues find that green marketing does not really affect their brand image. Those consumers who showed relatively high and significant interest towards environment find that green marketing affects their brand image positively. Based on the findings of this thesis green marketing on social media is mainly seen reliable.
Tutkielman perusteella sosiaalisen median vihreän markkinointiviestinnän joko koetaan lisäävän ja vahvistavan positiivisia mielikuvia brändistä tai sitten sillä ei juurikaan koeta olevan merkitystä kuluttajalle muodostuvaan brändimielikuvaan. Ne kuluttajat, jotka suhtautuvat ympäristöasioihin ja ekologisiin tuotteisiin hieman ristiriitaisesti eivätkä osoita keskivertoa korkeampaa kiinnostusta niitä kohtaan, kokevat sosiaalisen median vihreän markkinointiviestinnän vaikuttavan heidän brändimielikuvaansa vähiten. Ne kuluttajat, jotka puolestaan suhtautuvat ympäristöasioihin keskivertoa kiinnostuneemmin, kokevat vihreän markkinoinnin vaikuttavan heidän brändimielikuvaansa positiivisesti. Tutkielman perusteella sosiaalisessa mediassa julkaistu vihreä markkinointiviestintä koetaan pääosin luotettavana.
According to the findings of this thesis green marketing on social media either increases and strengthens positive images of the brand or it does not really have an impact on the consumers’ brand image at all. Those consumers whose attitude towards environment is rather dissonant and do not show significant interest towards environmental issues find that green marketing does not really affect their brand image. Those consumers who showed relatively high and significant interest towards environment find that green marketing affects their brand image positively. Based on the findings of this thesis green marketing on social media is mainly seen reliable.