Digitaalisten palvelutuotteiden kehittäminen teollisessa liiketoiminnassa
Mäkiaho, Teemu (2020)
Diplomityö
Mäkiaho, Teemu
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081760701
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020081760701
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kohdeyrityksen toimintoihin liittyviä digitaalisia palveluominaisuuksia. Työn teoreettisissa perusteissa käsitellään digitalisaation kiihtyvän kehittymisvauhdin vaikutusta teollisuuden toimintaan ja palveluliiketoiminnan tehostamisen tärkeyttä. Eri palveluominaisuuksia selvitettiin vertaisanalyysin avulla kilpailevien yritysten digitaalista palveluntarjontaa tutkimalla. Vertaisanalyysissa tutkittiin nykyisten digitaalisten palveluominaisuuksien lisäksi kunnonvalvonnan osa-aluetta, jonka nopea teknologinen kehittyminen mahdollistaa yleisen kohteen käyttötietojen keräämisen lisäksi myös liiketoiminnalle tärkeiden uusien palvelutoimintojen syntymistä. Vertaisanalyysin lisäksi tutkimuksen empiirisessä osassa suoritetun, asiakkaille suunnatun kyselytutkimuksen avulla luotiin kuvaa asiakkaiden digitaalisesta valmiustasosta sekä näkemyksestä niistä digitaalisista ominaisuuksista, joiden katsotaan hyödyttävän asiakkaan oman toiminnan lisäksi myös kohdeyrityksen toimintaa.
Tutkimuksen tuloksista selviää kohdeyrityksen digitaalisten palveluiden tarjonnan suhde verrattuna alalla kilpaileviin yrityksiin sekä asiakasyritysten ammatillinen näkemys eri ominaisuuksien suhteesta asiakasyrityksen omaan toimintaan. Työn johtopäätöksessä tunnistetaan kohdeyrityksen organisaation toimintaan liittyvät kehitystarpeet ja toimenpide-ehdotukset kilpailevien yritysten kilpailuedun kaventamiseksi eri digitaalisia ominaisuuksia kehittämällä. The aim of the study is to find out the digital service features related to the operations of the case company. The theoretical part of the work deals with the impact of the accelerating pace of digitalization on industrial operations and the importance of streamlining the service business. The different service characteristics are investigated by benchmarking the digital service offerings of competing companies. In addition to the current digital service features, the benchmarking examined the field of online condition monitoring. In the online condition monitoring field, the rapid technological development has enabled not only the collection of usage data, but also the emergence of new service functions important to business. In addition to the benchmarking analyses review, a customer-oriented survey is conducted in the empirical part of the study. The survey created a picture of the customers' digital readiness level and gives a view of the digital features that are considered to be beneficial not only to the customer's own operations but also in the case company's operations.
The results of the study show the relationship between the case company's digital services offering compared to companies competing in the field. Also, the results from the survey offers professional views of client companies about the digital features deem important to client company’s own business making. The conclusion of the work identifies the development needs related to the operations of the case company's organization and proposals for measures to reduce the competitive advantage of competing companies by developing various digital features.
Tutkimuksen tuloksista selviää kohdeyrityksen digitaalisten palveluiden tarjonnan suhde verrattuna alalla kilpaileviin yrityksiin sekä asiakasyritysten ammatillinen näkemys eri ominaisuuksien suhteesta asiakasyrityksen omaan toimintaan. Työn johtopäätöksessä tunnistetaan kohdeyrityksen organisaation toimintaan liittyvät kehitystarpeet ja toimenpide-ehdotukset kilpailevien yritysten kilpailuedun kaventamiseksi eri digitaalisia ominaisuuksia kehittämällä.
The results of the study show the relationship between the case company's digital services offering compared to companies competing in the field. Also, the results from the survey offers professional views of client companies about the digital features deem important to client company’s own business making. The conclusion of the work identifies the development needs related to the operations of the case company's organization and proposals for measures to reduce the competitive advantage of competing companies by developing various digital features.