Improving the performance of sales and operations execution in a case company
Harjunen, Hanna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Harjunen, Hanna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082663207
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082663207
Tiivistelmä
This Master’s Thesis examines how sales and operations execution process can be improved in a case company. Sales and operations execution (S&OE) is a comparatively new part of planning process, and can be defined as complementation for S&OP, which is focusing on short-term balancing of supply and demand. The aim of this thesis is to gain in-depth understanding of the S&OE process and help improving the current process and to describe and suggest relevant performance measurement metrics for S&OE. This study uses process improvement methods and as a result as-is and to-be processes. The aim is to highlight the problem areas of the current S&OE process and present improvement suggestions as well as examine what kind of benefits can be achieved from measuring performance in S&OE.
The research was conducted as a qualitative case study and the data was collected through ten semi-structured interviews. The interviewees were selected from within the case company, all of who work closely with S&OE. As a result, it was found that the problem areas are in defining and structuring S&OE and setting targets. Also, issues related to IT systems, performance measurement and communication were also seen as a challenge in the current situation. In addition, there is a lack of relevant up-to-date data of S&OE, which is seen as an issue. For future improvement suggestions, S&OE needs to be better distinguished from other levels of planning. Thus, to ensure better performance of S&OE, clear responsibilities, communication and strong process performance are important. Secondly, by better following up and tracking incidents and other changes to plans may help improving S&OE process and the accuracy. Finally, performance measurement could improve the process. Tässä Pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan, kuinka Sales & operations execution (S&OE) prosessia voidaan parantaa case yrityksessä. Sales & operations execution on suhteellisen uusi osa yrityksen suunnitteluprosessia, ja se voidaankin määritellä täydentämään S&OP prosessia, ja joka keskittyy kysynnän ja tarjonnan lyhyen aikavälin tasapainottamiseen. Tämän tutkielman tavoitteena on saada syvällinen käsitys S&OE-prosessista ja auttaa parantamaan case yrityksen nykyistä prosessia, sekä kuvata ja ehdottaa S&OE:lle soveltuvia suorituskykymittareita. Tässä tutkimuksessa käytetään prosessinparannusmenetelmiä ja kuvataan nykyistä prosessia, sekä tulevaa prosessia. Tavoitteena on tuoda esille nykyisen S&OE-prosessin ongelma-alueet, sekä esittää parannusehdotuksia ja tutkia, millaisia etuja voidaan saavuttaa S&OE:n suorituskyvyn mittaamisella.
Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Data kerättiin kymmenen puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastateltavat valittiin case yrityksen sisältä, niistä henkilöistä, jotka ovat tiiviisti tekemisissä S&OE:n kanssa. Tuloksena todettiin, että ongelma-alueet ovat S&OE:n määrittelyssä ja jäsentelyssä, sekä tarkkojen tavoitteiden asettamisessa. Myös IT-järjestelmiin, suorituskyvyn mittaamiseen ja kommunikaation liittyvät haasteet nousivat esille haasteena nykyisessä tilanteessa. Lisäksi ajantasaisen tiedon puute nähtiin ongelmana. Parannusedotuksena esitettiin, että S&OE on erotettava paremmin muista suunnittelutasoista. Lisäksi S&OE:n paremman toiminnan varmistamiseksi selkeät vastuut, viestintä ja vahva suorituskyky ovat tärkeitä. Toiseksi, seuraamalla paremmin tapahtumia ja suunnitelmien muutoksia on mahdillista parantaa S&OE prosessin osumatarkkuutta. Lopuksi, suorituskyvyn mittaus voisi parantaa prosessia.
The research was conducted as a qualitative case study and the data was collected through ten semi-structured interviews. The interviewees were selected from within the case company, all of who work closely with S&OE. As a result, it was found that the problem areas are in defining and structuring S&OE and setting targets. Also, issues related to IT systems, performance measurement and communication were also seen as a challenge in the current situation. In addition, there is a lack of relevant up-to-date data of S&OE, which is seen as an issue. For future improvement suggestions, S&OE needs to be better distinguished from other levels of planning. Thus, to ensure better performance of S&OE, clear responsibilities, communication and strong process performance are important. Secondly, by better following up and tracking incidents and other changes to plans may help improving S&OE process and the accuracy. Finally, performance measurement could improve the process.
Tutkimus tehtiin laadullisena tapaustutkimuksena. Data kerättiin kymmenen puolistrukturoidun haastattelun avulla. Haastateltavat valittiin case yrityksen sisältä, niistä henkilöistä, jotka ovat tiiviisti tekemisissä S&OE:n kanssa. Tuloksena todettiin, että ongelma-alueet ovat S&OE:n määrittelyssä ja jäsentelyssä, sekä tarkkojen tavoitteiden asettamisessa. Myös IT-järjestelmiin, suorituskyvyn mittaamiseen ja kommunikaation liittyvät haasteet nousivat esille haasteena nykyisessä tilanteessa. Lisäksi ajantasaisen tiedon puute nähtiin ongelmana. Parannusedotuksena esitettiin, että S&OE on erotettava paremmin muista suunnittelutasoista. Lisäksi S&OE:n paremman toiminnan varmistamiseksi selkeät vastuut, viestintä ja vahva suorituskyky ovat tärkeitä. Toiseksi, seuraamalla paremmin tapahtumia ja suunnitelmien muutoksia on mahdillista parantaa S&OE prosessin osumatarkkuutta. Lopuksi, suorituskyvyn mittaus voisi parantaa prosessia.