The impact of influencer marketing on the consumer's purchasing decision
Rissanen, Emilia (2020)
Kandidaatintutkielma
Rissanen, Emilia
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082663213
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082663213
Tiivistelmä
Influencer marketing has grown in popularity due to Social Media. Consumers constantly come across influencers as well as their content through different channels. The purpose of this bachelor's thesis is to understand the impact of influencer marketing on the consumer purchasing decision. The main research question for the study is: "How does influencer marketing impact a consumer's purchasing decision?" In order to better understand the topic, two sub-research questions have been asked: "How does influencer marketing impact the consumer?" and "At what point in the purchasing decision does influencer marketing have an impact on the consumer?" The research consists of a theoretical and an empirical part. The empirical part of the research was carried out as a qualitative study, and the material was collected by interviewing seven consumers who had experience with the research topic.
Based on the research, it can be said that influencer marketing impacts the purchasing decisions of consumers in several different ways, depending on the consumer and the stage of the purchasing process. Influencer marketing can create a need for purchase in consumers, or the influencer's recommendation can be found in the information search stage when the need for purchase is already known. Consumers compare commodities based on their own and others' experiences and recommendations, in which case influencer marketing plays a fundamental role as part of decision-making. Engagement with the influencer requires the influencer to have expert, professional, and personal content. The earned media of influencer marketing is considered more reliable and realistic than the paid media. Sosiaalisen median myötä vaikuttajamarkkinointi on kasvattanut suosiotaan. Kuluttajat törmäävät jatkuvasti vaikuttajiin sekä heidän sisältöihinsä eri kanavissa. Tämän kandidaattitutkielman tarkoituksena on ymmärtää vaikuttajamarkkinoinnin vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen. Päätutkimuskysymys tutkimukselle on: ”Miten vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksen tekemiseen?” Jotta aihetta voitaisiin ymmärtää paremmin, tutkimukselle on asetettu kaksi alatutkimuskysymystä: ”Kuinka vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajaan?” ja ”Missä vaiheessa ostopäätöstä vaikuttajamarkkinoinnilla on vaikutus kuluttajaan?” Tutkielma koostuu teoreettisesta sekä empiirisestä osiosta. Tutkielman empiirinen osuus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää kuluttajaa, joilla oli kokemusta tutkittavasta aiheesta.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin usealla eri tavalla, kuluttajasta sekä ostoprosessin vaiheesta riippuen. Vaikuttajamarkkinointi voi synnyttää kuluttajissa ostotarpeen tai vaikuttajan suositus voi löytyä tiedonhakuvaiheessa ostotarpeen ollessa jo valmiina. Kuluttajat vertailevat hyödykkeitä omien sekä muiden kokemuksien ja suosituksien perusteella, jolloin vaikuttajamarkkinointi on ratkaisevassa asemassa osana ostopäätöstä. Sitoutuminen vaikuttajaan edellyttää vaikuttajalta asiantuntevaa, ammattimaista sekä omakohtaista sisältöä. Vaikuttajamarkkinoinnin ansaittua mediaa pidetään luotettavampana ja todenmukaisempana kuin maksettua mediaa.
Based on the research, it can be said that influencer marketing impacts the purchasing decisions of consumers in several different ways, depending on the consumer and the stage of the purchasing process. Influencer marketing can create a need for purchase in consumers, or the influencer's recommendation can be found in the information search stage when the need for purchase is already known. Consumers compare commodities based on their own and others' experiences and recommendations, in which case influencer marketing plays a fundamental role as part of decision-making. Engagement with the influencer requires the influencer to have expert, professional, and personal content. The earned media of influencer marketing is considered more reliable and realistic than the paid media.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että vaikuttajamarkkinointi vaikuttaa kuluttajien ostopäätöksiin usealla eri tavalla, kuluttajasta sekä ostoprosessin vaiheesta riippuen. Vaikuttajamarkkinointi voi synnyttää kuluttajissa ostotarpeen tai vaikuttajan suositus voi löytyä tiedonhakuvaiheessa ostotarpeen ollessa jo valmiina. Kuluttajat vertailevat hyödykkeitä omien sekä muiden kokemuksien ja suosituksien perusteella, jolloin vaikuttajamarkkinointi on ratkaisevassa asemassa osana ostopäätöstä. Sitoutuminen vaikuttajaan edellyttää vaikuttajalta asiantuntevaa, ammattimaista sekä omakohtaista sisältöä. Vaikuttajamarkkinoinnin ansaittua mediaa pidetään luotettavampana ja todenmukaisempana kuin maksettua mediaa.