Markkinointiviestintä Facebookin kautta suomalaisessa golf-yhtiössä
Routti, Roosa (2020)
Kandidaatintutkielma
Routti, Roosa
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082663214
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020082663214
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaista markkinointiviestintää suomalaisen golf-yhtiön tulisi Facebookin kautta toteuttaa, jotta se tukisi yhtiön strategisia tavoitteita ja mahdollistaisi kannattavan liiketoiminnan. Tähän tavoitteeseen pyritään tutustumalla aikaisempaan tutkimustietoon, joka liittyy markkinointiviestintään ja viestintään sosiaalisessa mediassa, erityisesti Facebookissa. Koska tarkoituksena on luoda myös case-yritykselle markkinointiviestintäsuunnitelma, tutustutaan teoriaosuudessa myös suunnitelman luomiseen liittyvään prosessiin.
Tutkimuksessa hyödynnetään edellä mainitun lisäksi monia empiirisiä lähteitä, jotta tutkimus vastaa tavoitteeseensa. Empiirinen tieto on kerätty tutkittavasta case-yrityksestä haastattelemalla, tutustumalla tutkittavan yrityksen ja sen kilpailijoiden Facebook-profiileihin sekä havainnoimalla yrityksen ja sen asiakkaiden toimintaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että golf-yhtiön kannattaa hyödyntää Facebookia omien pelioikeudellisten pelaajien sekä uusien golffareiden tavoittamiseen, sillä heille Facebookin mahdollistama yhteisöllisyys on muita asiakassegmenttejä tärkeämpää. Koska juuri yhteisöllisyys erottaa Facebookin muista viestintäkanavista, tulisi sitä pyrkiä kasvattamaan luomalla vuoropuhelua pelaajien välille sekä pelaajien ja golf-yhtiön välille. Näin ollen päivitysten tulisi Facebookissa olla osallistavia ja asiakkaita aktivoivia. The aim of the study is to find out what kind of marketing communications a Finnish golf company should implement through Facebook in order to support the company's strategic goals and enable the profitable business. This goal is pursued by reviewing previous research data related to marketing communications and communication on social media, particularly on Facebook. Since the intention is to create a marketing communication plan for the case company as well, the theoretical part also introduces the process related to the creation of the plan.
The research also utilizes many empirical sources to make the research fit its purpose. Empirical sources have been collected from the investigated case company by interviewing, looking at Facebook pages of the company and its competitors, and observing the activities of the company and its customers.
The results of the research showed that it is worthwhile for a golf company to use Facebook to reach its own gamblers as well as new golfers, as the community enabled by Facebook is more important to them than to other customer segments. Because it is communality that sets Facebook apart from other communication channels, efforts should be made to increase it by creating a dialogue between both the players and the company. Therefore, publication on Facebook should be participatory and customer activating.
Tutkimuksessa hyödynnetään edellä mainitun lisäksi monia empiirisiä lähteitä, jotta tutkimus vastaa tavoitteeseensa. Empiirinen tieto on kerätty tutkittavasta case-yrityksestä haastattelemalla, tutustumalla tutkittavan yrityksen ja sen kilpailijoiden Facebook-profiileihin sekä havainnoimalla yrityksen ja sen asiakkaiden toimintaa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että golf-yhtiön kannattaa hyödyntää Facebookia omien pelioikeudellisten pelaajien sekä uusien golffareiden tavoittamiseen, sillä heille Facebookin mahdollistama yhteisöllisyys on muita asiakassegmenttejä tärkeämpää. Koska juuri yhteisöllisyys erottaa Facebookin muista viestintäkanavista, tulisi sitä pyrkiä kasvattamaan luomalla vuoropuhelua pelaajien välille sekä pelaajien ja golf-yhtiön välille. Näin ollen päivitysten tulisi Facebookissa olla osallistavia ja asiakkaita aktivoivia.
The research also utilizes many empirical sources to make the research fit its purpose. Empirical sources have been collected from the investigated case company by interviewing, looking at Facebook pages of the company and its competitors, and observing the activities of the company and its customers.
The results of the research showed that it is worthwhile for a golf company to use Facebook to reach its own gamblers as well as new golfers, as the community enabled by Facebook is more important to them than to other customer segments. Because it is communality that sets Facebook apart from other communication channels, efforts should be made to increase it by creating a dialogue between both the players and the company. Therefore, publication on Facebook should be participatory and customer activating.