Yritysvastuuraportointi vaateteollisuudessa : kehitys ja vertailu vuosina 2014-2018
Lumela, Anni (2020)
Pro gradu -tutkielma
Lumela, Anni
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090167139
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090167139
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradun -tutkielman tarkoituksena on selvittää, miten vaateteollisuuden yritysten yritysvastuuraportointi on muuttunut viiden vuoden ajanjakson aikana. Tarkoituksena on analysoida sitä, miten vaateteollisuus on alkanut reagoimaan vastuullisuuden merkityksen kasvuun raporttien kautta ja miten yritysvastuun kolmen dimension painotukset ovat kehittyneet tutkittavalla aikavälillä. Tutkimuksessa keskitytään vertailemaan saman toimialan sisällä tapahtuvaa muutosta. Tutkimuksen teoriaosuus kattaa laajan kirjallisuuskatsauksen yritysvastuuraportoinnista ja vaateteollisuuden suhteesta kestävään kehitykseen.
Tutkimusotos koostui vaateteollisuuden kuudesta suurimmasta yrityksestä, jotka haettiin Statista -tietokannan avulla. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 30 yritysvastuuraportista, jotka olivat kerätty jokaiselta vuodelta vuosien 2014–2018 ajalta. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä ja tähän liittyen rakennettiin analysointiviitekehys, joka toimi työkaluna raporttien tutkimisessa. Analysointiviitekehys rakentui taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun mukaisesti.
Tuloksista huomataan, kuinka dimensioiden painotusten muutokset ovat kehittyneet tutkittavien yritysten osalta positiiviseen suuntaan lyhyellä ajanjaksolla. Vastuullisuuden teemoista raportoidaan entistä kokonaisvaltaisemmin ja vaateteollisuuden raportointitaso on hyvällä suunnalla. Tuloksista kuitenkin huomataan, että kehitettävää tarvitaan vielä ja saman toimialan sisällä on jonkin verran vielä yrityskohtaisia eroja raporttien dimensioiden painotuksissa. The aim of this Master’s Thesis is to examine how CSR reporting has changed in the apparel industry during the past five years. The main focus is to analyze how appareal industry has begun to react to the growing importance of corporate social responsibility through their CSR reports and how the three dimensions of CSR have developed during the researched time frame. In this research, we also focus on compareing the change in the CSR reporting within the apparel industry. The theoretical part covers an extensive literature review of the CSR reporting and the relationship between the apparel industry and sustainable development.
This study examined the six largest companies of the apparel industry. The companies were selected by using the Statista database. The data consisted of 30 CSR reports from years 2014–2018. The research method was qualitative content analysis and in order to facilitate the examination of reports, an analytical framework was constructed. The analytical framework was created in accordance with economic, social and ecological responsibility.
The results show how the changes in dimensional weights have developed into a positive direction in the companies in a short period of time. The themes of responsibility are reported more comprehensively and the reporting level in the apparel industry is going in the right direction. However, it can be seen from the results that there is still room for improvement and that there are still some differences in the emphases of the dimensions in the CSR reports between the companies within the apparel industry.
Tutkimusotos koostui vaateteollisuuden kuudesta suurimmasta yrityksestä, jotka haettiin Statista -tietokannan avulla. Tutkimusaineisto koostui yhteensä 30 yritysvastuuraportista, jotka olivat kerätty jokaiselta vuodelta vuosien 2014–2018 ajalta. Tutkimusmenetelmänä hyödynnettiin kvalitatiivista sisällönanalyysiä ja tähän liittyen rakennettiin analysointiviitekehys, joka toimi työkaluna raporttien tutkimisessa. Analysointiviitekehys rakentui taloudellisen, sosiaalisen ja ekologisen vastuun mukaisesti.
Tuloksista huomataan, kuinka dimensioiden painotusten muutokset ovat kehittyneet tutkittavien yritysten osalta positiiviseen suuntaan lyhyellä ajanjaksolla. Vastuullisuuden teemoista raportoidaan entistä kokonaisvaltaisemmin ja vaateteollisuuden raportointitaso on hyvällä suunnalla. Tuloksista kuitenkin huomataan, että kehitettävää tarvitaan vielä ja saman toimialan sisällä on jonkin verran vielä yrityskohtaisia eroja raporttien dimensioiden painotuksissa.
This study examined the six largest companies of the apparel industry. The companies were selected by using the Statista database. The data consisted of 30 CSR reports from years 2014–2018. The research method was qualitative content analysis and in order to facilitate the examination of reports, an analytical framework was constructed. The analytical framework was created in accordance with economic, social and ecological responsibility.
The results show how the changes in dimensional weights have developed into a positive direction in the companies in a short period of time. The themes of responsibility are reported more comprehensively and the reporting level in the apparel industry is going in the right direction. However, it can be seen from the results that there is still room for improvement and that there are still some differences in the emphases of the dimensions in the CSR reports between the companies within the apparel industry.