Leanin vaikutukset Lasten ja nuorten sairaalassa ja Hyvinkään sairaalassa
Österlund, Linda (2020)
Diplomityö
Österlund, Linda
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090768825
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020090768825
Tiivistelmä
Tälläkin hetkellä suomalainen terveydenhuolto on suuren uudistuksen alla. Muutoksia on väistämättä tulossa ja kustannussäästöjen tärkeyttä ei voi painottaa liikaa. Yksi esimerkki terveydenhuollon organisaatioissakin käytössä olevasta toimintamallista on asiakaslähtöinen Lean-malli, joka on peräisin autoteollisuudesta. Leanissa keskeisiä periaatteita ovat vain potilasta hyödyntävien asioiden tekeminen, hukan vähentäminen sekä jatkuva parantaminen prosesseja kehittämällä. Tämä ei välttämättä sisällä resurssien lisäämistä, vaan tarkoittaa toiminnan analysoimista ja kehittämistä jo olemassa olevilla resursseilla. Leanin avulla tavoitellaan terveydenhuollon puolella parempaa asiakaspalvelua pienemmillä kustannuksilla.
Tämän diplomityön tarkoituksena on tutkia, miten Lean on vaikuttanut kahden eri Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin (HUS) kuuluvan sairaalan prosesseihin. Tutkittavina ovat Lasten ja nuorten sairaala sekä Hyvinkään sairaala. Tutkielman päätutkimuskysymys on: Miten Leanin avulla tehdyt muutokset ovat vaikuttaneet Lasten ja nuorten sairaalan ja Hyvinkään sairaalan prosesseihin? Alatutkimuskysyms on: Miten muutosten todennettavuus datan avulla onnistuu? Tutkielma käsittää tarkemmin näiden kahden sairaalan osalta kolmeen eri prosessiin perehtymistä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty sekä haastatteluja että kvantitatiivisen datan analysointia. Teoreettisessa viiitekehyksessä tärkeimmiksi osa-alueiksi terveydenhuollon puolella Leanin implementoinnissa osoittautuivat pitkäjänteisyys, koulutus, kulttuurinmuutos, johtamisosaaminen, datan saatavuus, sekä kokonaiskuvan hallinnoiminen.
Tutkielman tuloksista käy ilmi etteivät muutokset monilta osin vielä näy suuressa mittakaavassa. Leania ei ole otettu käyttöön kaikilla sairaalan osastoilla tai sen käyttö ei ole systemaattista, vaan Lean koostuu tällä hetkellä lähinnä erilaisista projekteista. Asioiden läpivieminen ja kulttuurinmuutos suuressa organisaatiossa vie aikaa ja asiaan on suhtauduttava pitkäjänteisesti Alatutkimuskysymyksen osalta muutosten todennettavuus datan avulla on haastavaa. Lähinnä tämä liittyy datan saatavuuteen järjestelmistä, järjestelmäosaamisesta ja aikaa vievistä manuaalisista työvaiheista. Currently the Finnish healthcare system is being restructured and facing many changes. The importance of cost reduction is evident. Lean is a method that was initially developed to improve car production, but is applicable to healthcare settings as well. The emphasis in Lean is to produce exactly what the customer wants at the lowest cost with no waste. In Lean, processes are continuously improved by using existing resources.
The objective of this thesis is to investigate what kind of impact the implementation of Lean has had in two hospitals of the Hospital District of Helsinki and Uusimaa (HUS). The Children’s Hospital and Hyvinkää Hospital have participated in the research. The research question is: What kind of impact did the changes made during Lean implementation have on the processes of the Children’s Hospital and Hyvinkää Hospital? The second research question is: How have the changes been verified by data? More specifically, this thesis investigates three different procesees at these two hospitals. The research method consists of both interviews and quantitative data. In the theoretical framework the following themes can be extracted as important factors when implementing Lean in healthcare settings: sustainability, training, cultural change, managerial skills, the availability of data, and managing the big picure.
The results indicate that in general the changes are not visible when looking at the total level. Lean has not been implemented at every ward of the hospital or it has not been systematically used, but only consisted of different projects. In large organizations change takes time and creating a cultural change will need a persistent attitude. Regarding the second research question, it was evident that there are challenges with receiving the needed data in order to verify the changes of the processes. This was mostly due to not being able to extract the data from the systems, not having the necessary skills to get data, and time-consuming manual work regarding the information systems.
Tämän diplomityön tarkoituksena on tutkia, miten Lean on vaikuttanut kahden eri Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriin (HUS) kuuluvan sairaalan prosesseihin. Tutkittavina ovat Lasten ja nuorten sairaala sekä Hyvinkään sairaala. Tutkielman päätutkimuskysymys on: Miten Leanin avulla tehdyt muutokset ovat vaikuttaneet Lasten ja nuorten sairaalan ja Hyvinkään sairaalan prosesseihin? Alatutkimuskysyms on: Miten muutosten todennettavuus datan avulla onnistuu? Tutkielma käsittää tarkemmin näiden kahden sairaalan osalta kolmeen eri prosessiin perehtymistä. Tutkimusmenetelmänä on käytetty sekä haastatteluja että kvantitatiivisen datan analysointia. Teoreettisessa viiitekehyksessä tärkeimmiksi osa-alueiksi terveydenhuollon puolella Leanin implementoinnissa osoittautuivat pitkäjänteisyys, koulutus, kulttuurinmuutos, johtamisosaaminen, datan saatavuus, sekä kokonaiskuvan hallinnoiminen.
Tutkielman tuloksista käy ilmi etteivät muutokset monilta osin vielä näy suuressa mittakaavassa. Leania ei ole otettu käyttöön kaikilla sairaalan osastoilla tai sen käyttö ei ole systemaattista, vaan Lean koostuu tällä hetkellä lähinnä erilaisista projekteista. Asioiden läpivieminen ja kulttuurinmuutos suuressa organisaatiossa vie aikaa ja asiaan on suhtauduttava pitkäjänteisesti Alatutkimuskysymyksen osalta muutosten todennettavuus datan avulla on haastavaa. Lähinnä tämä liittyy datan saatavuuteen järjestelmistä, järjestelmäosaamisesta ja aikaa vievistä manuaalisista työvaiheista.
The objective of this thesis is to investigate what kind of impact the implementation of Lean has had in two hospitals of the Hospital District of Helsinki and Uusimaa (HUS). The Children’s Hospital and Hyvinkää Hospital have participated in the research. The research question is: What kind of impact did the changes made during Lean implementation have on the processes of the Children’s Hospital and Hyvinkää Hospital? The second research question is: How have the changes been verified by data? More specifically, this thesis investigates three different procesees at these two hospitals. The research method consists of both interviews and quantitative data. In the theoretical framework the following themes can be extracted as important factors when implementing Lean in healthcare settings: sustainability, training, cultural change, managerial skills, the availability of data, and managing the big picure.
The results indicate that in general the changes are not visible when looking at the total level. Lean has not been implemented at every ward of the hospital or it has not been systematically used, but only consisted of different projects. In large organizations change takes time and creating a cultural change will need a persistent attitude. Regarding the second research question, it was evident that there are challenges with receiving the needed data in order to verify the changes of the processes. This was mostly due to not being able to extract the data from the systems, not having the necessary skills to get data, and time-consuming manual work regarding the information systems.