Co-creative and lean based business controlling process with competence demand and competence supply
Huuskonen, Miika (2020)
Diplomityö
Huuskonen, Miika
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669816
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091669816
Tiivistelmä
The goal of this thesis is to describe how a knowledge intensive project organization, which has grown by acquisitions, can become an integrated service dominant service provider by combining co-creation, knowledge-based thinking and competence management in its business, and how this can be done with one main business controlling process. This thesis investigates how this business controlling process works in practice and what kind of effects it has to the organization. Case organization can balance customer competence demand and competence supply with the business controlling process based on competence management and value co-creation. This makes possible to use rolling forecasting and makes forecasting easier in different organizational stages. Also, it increases the visibility horizontally in the organization.
This thesis composes of two different parts. First part is a comprehensive literature review which creates the foundation of service dominant logic, value co-creation and competence management. Second part of the study constitutes of case organization related empirical study where earlier presented theories are connected to solve a practical problem. Second part of the study first presents the how the business controlling process should work from theoretical perspective. After, semi-structured interviews are used to measure how well process work in practice. The results of the interviews also create a possibility to analyze process practical relevance and the effects it has.
The results of the study reveal that the practical relevance from competence demand perspective responds to planned process logic. Instead, the competence supply turned out to be more complex and more difficult to understand. To utilize competence supply more efficient, it requires a longer time frame than this research had. Process realized positive effects concentrated on more harmonized organization and better forecasting possibilities. Negative effects focused on process complexity. The process outlook for the future was positive and interviewees believed that organization can utilize process for many purposes in the future. In addition, possible negative effects focused on process implementation phase, neither the theoretical frameworks behind the process. Työn tavoitteena on kuvata, kuinka yritysostojen myötä laajentunut tietointensiivinen projektiorganisaatio yhdistetään ratkaisukeskeiseksi palveluntarjoajaksi hyödyntäen jatkuvaa yhteiskehittämistä tukevaa osaamislähtöistä ajattelua, sekä sitä tukevaa osaamisenhallintaprosessia liiketoiminnassaan. Työssä selvitetään, kuinka tämä prosessi käytännössä toimii ja millaisia vaikutuksia sillä on yritykselle. Osaamisenhallinnan ja yhteiseen arvon luontiin pyrkivän liiketoiminnanohjausprosessin avulla yritys pystyy tasapainottamaan liiketoiminnan kompetenssien kysyntää ja tarjontaa. Se luo myös pohjan rullaavalle talousennusteelle ja tämä helpottaa ennustamista organisaation eri tasoilta ja lisää näkyvyyttä horisontaalisesti organisaatiossa.
Diplomityö koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen on kattava kirjallisuuskatsaus, joka luo palvelulähtöisestä ajattelusta, yhteiskehittämisestä ja osaamisenhallinasta koostuvan teoriapohjan. Toinen osa koostuu kohdeyrityksen case tutkimuksesta, jossa aiemmin työssä esitellyt teoriat yhdistetään käytännön ongelman ratkaisemiseen. Ensiksi liiketoiminnan ohjausprosessi esitetään, kuinka se teoreettisesti toimii. Tämän jälkeen prosessin toimintaa mitataan laadullisten haastattelujen avulla, jonka tuloksien pohjalta analysoidaan prosessin käytännön toimivuutta ja sen aiheuttamia vaikutuksia.
Työn lopputuloksista huomataan, että kompetenssien kysynnän osalta käytännön toimivuus vastaa teoreettisesti haluttua tasoa enemmän kuin kompetenssien tarjonnan näkökulma. Kompetenssien tarjonta koettiin kompleksiseksi asiaksi, ja sen käytännön toimivuus vaatii enemmän sisäistämistä ja aikaa. Prosessin positiiviset, realisoituneet vaikutukset keskittyivät yrityksen yhtenäistymiseen ja aiempaa laajempiin ennustusmahdollisuuksiin. Negatiiviset vaikutukset keskittyivät lähinnä prosessin kompleksisuuteen. Tulevaisuuden näkymät prosessin vaikutusten kannalta olivat positiiviset ja haastateltavat uskoivat, että yritys hyötyy prosessista usein eri tavoin. Lisäksi mahdolliset negatiiviset vaikutukset keskittyivät prosessin lähinnä käyttöönoton onnistumiseen, eikä prosessin taustalla toimiviin teorioihin.
This thesis composes of two different parts. First part is a comprehensive literature review which creates the foundation of service dominant logic, value co-creation and competence management. Second part of the study constitutes of case organization related empirical study where earlier presented theories are connected to solve a practical problem. Second part of the study first presents the how the business controlling process should work from theoretical perspective. After, semi-structured interviews are used to measure how well process work in practice. The results of the interviews also create a possibility to analyze process practical relevance and the effects it has.
The results of the study reveal that the practical relevance from competence demand perspective responds to planned process logic. Instead, the competence supply turned out to be more complex and more difficult to understand. To utilize competence supply more efficient, it requires a longer time frame than this research had. Process realized positive effects concentrated on more harmonized organization and better forecasting possibilities. Negative effects focused on process complexity. The process outlook for the future was positive and interviewees believed that organization can utilize process for many purposes in the future. In addition, possible negative effects focused on process implementation phase, neither the theoretical frameworks behind the process.
Diplomityö koostuu kahdesta osasta, joista ensimmäinen on kattava kirjallisuuskatsaus, joka luo palvelulähtöisestä ajattelusta, yhteiskehittämisestä ja osaamisenhallinasta koostuvan teoriapohjan. Toinen osa koostuu kohdeyrityksen case tutkimuksesta, jossa aiemmin työssä esitellyt teoriat yhdistetään käytännön ongelman ratkaisemiseen. Ensiksi liiketoiminnan ohjausprosessi esitetään, kuinka se teoreettisesti toimii. Tämän jälkeen prosessin toimintaa mitataan laadullisten haastattelujen avulla, jonka tuloksien pohjalta analysoidaan prosessin käytännön toimivuutta ja sen aiheuttamia vaikutuksia.
Työn lopputuloksista huomataan, että kompetenssien kysynnän osalta käytännön toimivuus vastaa teoreettisesti haluttua tasoa enemmän kuin kompetenssien tarjonnan näkökulma. Kompetenssien tarjonta koettiin kompleksiseksi asiaksi, ja sen käytännön toimivuus vaatii enemmän sisäistämistä ja aikaa. Prosessin positiiviset, realisoituneet vaikutukset keskittyivät yrityksen yhtenäistymiseen ja aiempaa laajempiin ennustusmahdollisuuksiin. Negatiiviset vaikutukset keskittyivät lähinnä prosessin kompleksisuuteen. Tulevaisuuden näkymät prosessin vaikutusten kannalta olivat positiiviset ja haastateltavat uskoivat, että yritys hyötyy prosessista usein eri tavoin. Lisäksi mahdolliset negatiiviset vaikutukset keskittyivät prosessin lähinnä käyttöönoton onnistumiseen, eikä prosessin taustalla toimiviin teorioihin.