Työssä oppiminen osana työhyvinvointia : pitkäaikaisten työntekijöiden kokemuksia työssä oppimisesta ja työhyvinvoinnista
Hoffrén, Annina (2020)
Pro gradu -tutkielma
Hoffrén, Annina
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091869998
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020091869998
Tiivistelmä
Osaava ja hyvinvoiva henkilöstö on yksi kilpailukyvyn keskeisistä avainresursseista. Ympäröivän maailman nopea muutostahti ja teknologian mahdollistama kehitys ohjaavat työntekijöitä jatkuvaan oppimiseen ja itsensä kehittämiseen. Jatkuvasta työssä oppimisesta onkin tullut yhä suurempi osa jokaisen työntekijän arkea ja työpäivää, sillä valtaosa työssä tarvittavista taidoista opitaan työn teon lomassa. Tästä syystä onkin tärkeää, että organisaatiot ymmärtävät tekijät, joiden avulla tätä työntekijöiden informaalia oppimista voidaan tukea ja samalla huolehtia henkilöstön jaksamisesta ja työhyvinvoinnista.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekijät, joiden avulla jatkuvaa informaalia työssä oppimista ja tätä kautta syntyvää työhyvinvointia voidaan edistää ja tukea. Työssä oppimista ja työhyvinvointia tarkasteltiin pitkäaikaisten työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin tekijöitä, jotka edistävät sekä heikentävät yksilön työssä oppimista. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten työssä oppimisella voidaan tukea työhyvinvointia. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysointiin Gioia-menetelmällä, joka on induktiivinen sisällönanalyysimenetelmä.
Tutkimustulosten perusteella yksilön työssä oppimiseen vaikuttavat yksilön henkilökohtaiset ominaisuudet, työskentely-ympäristön rakenteelliset ja sosiaaliset vuorovaikutussuhteet sekä työtehtävien tarjoamat oppimismahdollisuudet ja riittävät aikaresurssit. Keskeisinä työssä oppimista, ja sitä kautta myös työhyvinvointia, tukevina tekijöinä voidaan nähdä lisäksi vahva esimiestyö, selkeät toimintamallit ja prosessit sekä avoin ja tasa-arvoinen ilmapiiri. Competent and well-being personnel is one of the key resources for an organization’s competitiveness. The rapid change pace of the world and the technological development encourage employees to continuous learning and self-development. Learning at work has become an increasing part of every employee's life and working day, as the majority of the skills needed at work are learned through the job. For this reason, organizations must understand the factors that can be used to support this informal learning and at the same time take care of staff well-being at work.
This qualitative case study aimed to find out the factors that can be used to promote and support continuous informal learning at work and the resulting job well-being. Learning and well-being at work were examined from the long-term employee's perspective. The study identified factors that promote and impair an individual’s learning at work. Also, the study looked at how learning at work can support job well-being. The empirical data of the study were collected by semi-structured thematic interviews and analyzed by the Gioia method, which is an inductive content analysis method.
Based on the research results, an individual's learning at work is influenced by the individual's characteristics, the structural and social interactions of the work environment, as well as the learning opportunities provided by the work tasks and sufficient time resources. Also, strong supervisory work, clear operating models and processes, and an open and equal atmosphere can be seen as key factors supporting learning at work, and thus also well-being at work.
Tämän laadullisen tapaustutkimuksen tavoitteena oli selvittää tekijät, joiden avulla jatkuvaa informaalia työssä oppimista ja tätä kautta syntyvää työhyvinvointia voidaan edistää ja tukea. Työssä oppimista ja työhyvinvointia tarkasteltiin pitkäaikaisten työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin tekijöitä, jotka edistävät sekä heikentävät yksilön työssä oppimista. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, miten työssä oppimisella voidaan tukea työhyvinvointia. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja analysointiin Gioia-menetelmällä, joka on induktiivinen sisällönanalyysimenetelmä.
Tutkimustulosten perusteella yksilön työssä oppimiseen vaikuttavat yksilön henkilökohtaiset ominaisuudet, työskentely-ympäristön rakenteelliset ja sosiaaliset vuorovaikutussuhteet sekä työtehtävien tarjoamat oppimismahdollisuudet ja riittävät aikaresurssit. Keskeisinä työssä oppimista, ja sitä kautta myös työhyvinvointia, tukevina tekijöinä voidaan nähdä lisäksi vahva esimiestyö, selkeät toimintamallit ja prosessit sekä avoin ja tasa-arvoinen ilmapiiri.
This qualitative case study aimed to find out the factors that can be used to promote and support continuous informal learning at work and the resulting job well-being. Learning and well-being at work were examined from the long-term employee's perspective. The study identified factors that promote and impair an individual’s learning at work. Also, the study looked at how learning at work can support job well-being. The empirical data of the study were collected by semi-structured thematic interviews and analyzed by the Gioia method, which is an inductive content analysis method.
Based on the research results, an individual's learning at work is influenced by the individual's characteristics, the structural and social interactions of the work environment, as well as the learning opportunities provided by the work tasks and sufficient time resources. Also, strong supervisory work, clear operating models and processes, and an open and equal atmosphere can be seen as key factors supporting learning at work, and thus also well-being at work.