Intraorganisational networks, collaboration and knowledge sharing in a multinational company
Huhtilainen, Sanna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Huhtilainen, Sanna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092170246
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092170246
Tiivistelmä
This study explored the value of intraorganisational networks for collaboration and knowledge sharing in a multinational company. Intraorganisational networks refer to socially constructed knowledge networks inside an organisation. The objective of the study was to investigate how these networks enhance collaboration and knowledge sharing among individuals and teams in knowledge incentive work.
This study was a qualitative single case study. The case organisation is a multinational industrial company that has its headquarters in Finland. The empirical data of this study were collected by interviewing ten of the case organisation’s middle and senior management representatives with a semi-structured theme interview. In addition, an external service provider conducted a social network analysis in the case organisation, and its organisation-level results were used as secondary data in this study. The analysis of the interview data was based on qualitative content analysis and relied on the main themes of the theoretical framework, theory-based analysis and abductive reasoning.
This study mainly supported the previous research on intraorganisational networks, and the results can be partially generalized. Intraorganisational networks in the case organisation can be categorised into formal and informal networks. Intraorganisational networks provide a platform for collaboration and knowledge sharing among individuals and teams. They can create a self-reinforcing system that both generates and maintains social interaction and knowledge sharing in organisations. Formal networks are led and managed through shared governance models and official decision-making mandates. On the contrary, informal networks function on a case-by-case basis as interpersonal networks, and they are used to spar with others and to gain ideas. However, formal and informal networks are interconnected. Thus, organisations need to develop the functioning of formal and informal networks systematically. Tässä tutkimuksessa tutkittiin kansainvälisen yrityksen sisäisiä verkostoja sekä yhteistyötä ja tiedon jakamista näissä verkostoissa. Sisäisillä verkostoilla tarkoitetaan sosiaalisessa kanssakäymisessä rakentuneita tietoverkostoja organisaation sisällä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka nämä verkostot edesauttavat yhteistyötä ja tiedon jakamista henkilöstön keskuudessa tietointensiivisessä työssä.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja sen case-organisaationa toimi kansainvälinen teollisuuskonserni, jonka pääkonttori on Suomessa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä case-organisaation keskijohdon ja ylimmän johdon edustajaa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Lisäksi ulkopuolinen palveluntarjoaja toteutti sosiaalisen verkoston analyysin case-organisaatiossa, ja sen organisaatiotason tuloksia käytettiin tässä tutkimuksessa toissijaisena aineistona. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällön analyysiä. Analyysi pohjautui asetettuihin tutkimuskysymyksiin, teoriaohjaavaan analyysiin ja abduktiiviseen päättelyyn.
Tutkimus pääasiallisesti tuki aikaisempaa tutkimusta sisäisistä verkostoista, ja sen tulokset ovat osittain yleistettävissä. Case-organisaation sisäiset verkostot voidaan jakaa virallisiin ja epävirallisiin verkostoihin. Sisäiset verkostot tarjoavat alustan henkilöiden ja tiimien väliselle yhteistyölle sekä tiedon jakamiselle. Niistä voi muodostua itseään vahvistavia järjestelmiä, jotka sekä luovat että ylläpitävät sosiaalista kanssakäymistä ja tiedon jakamista organisaatioissa. Virallisia verkostoja johdetaan yhteisillä hallintamalleilla ja virallisilla päätöksentekovaltuutuksilla, mutta epäviralliset verkostot puolestaan toimivat tapauskohtaisesti henkilöiden välisinä verkostoina, joista haetaan ideoita ja sparrausapua. Viralliset ja epäviralliset verkostot ovat kuitenkin toisiinsa kytkeytyneitä, joten organisaation on tärkeä kehittää systemaattisesti sekä virallisten että epävirallisten verkostojen toimivuutta.
This study was a qualitative single case study. The case organisation is a multinational industrial company that has its headquarters in Finland. The empirical data of this study were collected by interviewing ten of the case organisation’s middle and senior management representatives with a semi-structured theme interview. In addition, an external service provider conducted a social network analysis in the case organisation, and its organisation-level results were used as secondary data in this study. The analysis of the interview data was based on qualitative content analysis and relied on the main themes of the theoretical framework, theory-based analysis and abductive reasoning.
This study mainly supported the previous research on intraorganisational networks, and the results can be partially generalized. Intraorganisational networks in the case organisation can be categorised into formal and informal networks. Intraorganisational networks provide a platform for collaboration and knowledge sharing among individuals and teams. They can create a self-reinforcing system that both generates and maintains social interaction and knowledge sharing in organisations. Formal networks are led and managed through shared governance models and official decision-making mandates. On the contrary, informal networks function on a case-by-case basis as interpersonal networks, and they are used to spar with others and to gain ideas. However, formal and informal networks are interconnected. Thus, organisations need to develop the functioning of formal and informal networks systematically.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena ja sen case-organisaationa toimi kansainvälinen teollisuuskonserni, jonka pääkonttori on Suomessa. Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla kymmentä case-organisaation keskijohdon ja ylimmän johdon edustajaa puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla. Lisäksi ulkopuolinen palveluntarjoaja toteutti sosiaalisen verkoston analyysin case-organisaatiossa, ja sen organisaatiotason tuloksia käytettiin tässä tutkimuksessa toissijaisena aineistona. Haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällön analyysiä. Analyysi pohjautui asetettuihin tutkimuskysymyksiin, teoriaohjaavaan analyysiin ja abduktiiviseen päättelyyn.
Tutkimus pääasiallisesti tuki aikaisempaa tutkimusta sisäisistä verkostoista, ja sen tulokset ovat osittain yleistettävissä. Case-organisaation sisäiset verkostot voidaan jakaa virallisiin ja epävirallisiin verkostoihin. Sisäiset verkostot tarjoavat alustan henkilöiden ja tiimien väliselle yhteistyölle sekä tiedon jakamiselle. Niistä voi muodostua itseään vahvistavia järjestelmiä, jotka sekä luovat että ylläpitävät sosiaalista kanssakäymistä ja tiedon jakamista organisaatioissa. Virallisia verkostoja johdetaan yhteisillä hallintamalleilla ja virallisilla päätöksentekovaltuutuksilla, mutta epäviralliset verkostot puolestaan toimivat tapauskohtaisesti henkilöiden välisinä verkostoina, joista haetaan ideoita ja sparrausapua. Viralliset ja epäviralliset verkostot ovat kuitenkin toisiinsa kytkeytyneitä, joten organisaation on tärkeä kehittää systemaattisesti sekä virallisten että epävirallisten verkostojen toimivuutta.