Toimitusketjun prosessien kehittäminen ja suorituskyvyn mittaaminen
Heikkinen, Timo (2020)
Diplomityö
Heikkinen, Timo
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092876081
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092876081
Tiivistelmä
Tutkimustyön tavoitteena oli kehittää yrityksen toimitusketjun prosesseja sekä mahdollistaa toimitusketjun suorituskyvyn mittaaminen ja laatujärjestelmän implementointi. Työssä tutustuttiin prosessijohtamiseen sekä suorituskyvyn mittaamiseen ja pyrittiin tuomaan esille prosessijohtamisen yhteys laatujohtamiseen.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin prosessijohtamisen ja suorituskyvyn mittaamisen kirjallisuuteen. Lisäksi työn teoriaosuudessa tutustuttiin yleisesti tunnettuihin suorituskyvyn mittausjärjestelmiin sekä erityisesti toimitusketjun suorituskyvyn mittaamiseen tarkoitettuihin mittausjärjestelmiin.
Työn käytännönosuus perustuu laajaan haastattelututkimukseen, jonka perusteella tehtiin alustavan prosessikartan sekä prosessikaaviot yrityksen ydinprosesseista. Työn tuloksia voidaan hyödyntää taustamateriaalina sekä lähtöpisteenä siinä vaiheessa, kun varsinainen kehitysprojekti yrityksessä päätetään aloittaa. Työssä luotiin myös alustava viitekehys yrityksen toimitusketjun suorituskyvyn mittausta varten. Mittariston viitekehystä tutkimalla voidaan selvittää tulevan mittariston tietotarpeet sekä mitä tietoteknisiä muutoksia yrityksen täytyy järjestelmiinsä
tehdä. The objective of this study was to develop and measure the supply chain processes of the company and in addition to make possible the implementation of a quality management system. Study introduces the main principles of process management, performance measurement and the connection of the process management and quality management systems.
Literature review of the thesis examines the theory of process management and performance measurement. In addition, the literature review introduces the commonly known performance measurement systems and performance measurement systems which are meant specifically to measure the performance of supply chains.
The empirical part of the study is based on interview survey. Preliminary process maps of the company’s core processes were created based on the interview survey. Results of the study can be used as a background material and as a starting point when the actual process development project is started in the company. In addition, a preliminary reference frame for the performance measurement system was created. By scrutinizing the reference frame, it is possible to find out what data requirements the performance measurement system has and what changes needs to be made into the company’s IT-systems.
Työn teoriaosuudessa perehdyttiin prosessijohtamisen ja suorituskyvyn mittaamisen kirjallisuuteen. Lisäksi työn teoriaosuudessa tutustuttiin yleisesti tunnettuihin suorituskyvyn mittausjärjestelmiin sekä erityisesti toimitusketjun suorituskyvyn mittaamiseen tarkoitettuihin mittausjärjestelmiin.
Työn käytännönosuus perustuu laajaan haastattelututkimukseen, jonka perusteella tehtiin alustavan prosessikartan sekä prosessikaaviot yrityksen ydinprosesseista. Työn tuloksia voidaan hyödyntää taustamateriaalina sekä lähtöpisteenä siinä vaiheessa, kun varsinainen kehitysprojekti yrityksessä päätetään aloittaa. Työssä luotiin myös alustava viitekehys yrityksen toimitusketjun suorituskyvyn mittausta varten. Mittariston viitekehystä tutkimalla voidaan selvittää tulevan mittariston tietotarpeet sekä mitä tietoteknisiä muutoksia yrityksen täytyy järjestelmiinsä
tehdä.
Literature review of the thesis examines the theory of process management and performance measurement. In addition, the literature review introduces the commonly known performance measurement systems and performance measurement systems which are meant specifically to measure the performance of supply chains.
The empirical part of the study is based on interview survey. Preliminary process maps of the company’s core processes were created based on the interview survey. Results of the study can be used as a background material and as a starting point when the actual process development project is started in the company. In addition, a preliminary reference frame for the performance measurement system was created. By scrutinizing the reference frame, it is possible to find out what data requirements the performance measurement system has and what changes needs to be made into the company’s IT-systems.