Tulevaisuustieto yrityksen strategisessa suunnittelussa
Heimonen, Maria (2020)
Kandidaatintyö
Heimonen, Maria
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092876083
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020092876083
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä käsitellään tulevaisuustiedon hyödyntämistä ja käyttöä yrityksen strategisessa suunnittelussa ja sen kehitysmahdollisuuksia. Tavoitteena on tutkia, mitä tulevaisuustieto on, miten sen käyttöä yrityksen strategisessa suunnittelussa voi kehittää ja miten yritys voi hyödyntää sitä strategisessa suunnittelussa.
Työssä tutustutaan teoriakirjallisuuden sekä tieteellisten artikkeleiden avulla tulevaisuustietoon, tiedon hankintaan ja tuottamiseen sekä hyödyntämismahdollisuuksiin yrityksen strategisessa suunnittelussa. Tulevaisuudentutkimus on olennainen osa tulevaisuustietoa ja työssä tutustutaan tulevaisuudentutkimukseen eli futurologiaan. Työssä tutustutaan myös strategisen suunnittelun perusperiaatteisiin ja erilaisiin työvälineisiin strategisessa suunnittelussa. Tämä työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja se on rajattu käsittelemään yrityksen strategista suunnittelua.
Työssä havaittiin, että tulevaisuustieto auttaa yrityksiä luomaan kilpailuetua ja sen hyödyntäminen voi edesauttaa saavuttamaan taloudellisia hyötyjä. Tutkimuksesta käy ilmi, että tulevaisuustiedon käytön suurimpina haasteina pidettiin ennakkoasenteita ja analyysikehyksen puuttumista. Käyttöä parhaiten voitaisiin kehittää poistamalla ennakkoasenteet ja määrittelemällä analyysikehys.
Työssä tutustutaan teoriakirjallisuuden sekä tieteellisten artikkeleiden avulla tulevaisuustietoon, tiedon hankintaan ja tuottamiseen sekä hyödyntämismahdollisuuksiin yrityksen strategisessa suunnittelussa. Tulevaisuudentutkimus on olennainen osa tulevaisuustietoa ja työssä tutustutaan tulevaisuudentutkimukseen eli futurologiaan. Työssä tutustutaan myös strategisen suunnittelun perusperiaatteisiin ja erilaisiin työvälineisiin strategisessa suunnittelussa. Tämä työ on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja se on rajattu käsittelemään yrityksen strategista suunnittelua.
Työssä havaittiin, että tulevaisuustieto auttaa yrityksiä luomaan kilpailuetua ja sen hyödyntäminen voi edesauttaa saavuttamaan taloudellisia hyötyjä. Tutkimuksesta käy ilmi, että tulevaisuustiedon käytön suurimpina haasteina pidettiin ennakkoasenteita ja analyysikehyksen puuttumista. Käyttöä parhaiten voitaisiin kehittää poistamalla ennakkoasenteet ja määrittelemällä analyysikehys.