Sähköpotkulaudan hiilijalanjälki
Maiste, Kerli (2020)
Kandidaatintyö
Maiste, Kerli
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100176370
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100176370
Tiivistelmä
Tämän kandidaatintyön tavoitteena on laskea yhteiskäytössä olevalle sähköpotkulaudalle hiilijalanjälki ja verrata sitä muihin liikkumisvälineisiin. Vertailussa käytettyjä liikkumisvälineitä ovat keskikokoinen henkilöauto, sähköauto, juna, metro, raitiovaunu ja pyörä. Työssä lasketaan sähköpotkulaudalle hiilijalanjälki ottaen huomioon sen kaikki elinkaarivaiheet lukuun ottamatta loppukäsittelyä tiedonpuutteen vuoksi. Työn elinkaarianalyysistä huomataan, että merkittävimmät päästöt sähköpotkulaudan elinkaarenaikana syntyvät sen raaka-aineista sekä sen käytöstä. Nämä muodostavat noin 89-prosenttia koko sähköpotkulaudan hiilijalanjäljestä. Käytön aikaiset päästöt aiheutuvat suurimmaksi osaksi sähköpotkulautojen keräyksestä latausta varten. Työssä laskettu yhteiskäytössä olevan sähköpotkulaudan hiilijalanjälki on liikuttua kilometriä kohden 45,2 g CO2-ekv. Vertailussa huomataan, että sähköpotkulauta tuottaa vähemmän päästöjä liikuttua kilometriä kohden kuin keskikokoinen henkilöauto tai sähköauto, mutta enemmän kuin juna, metro, raitiovaunu tai pyörä. Sähköpotkulaudan ei tulisi siis korvata juna-, raitiovaunu-, metro- tai pyörämatkoja, vaan lyhyitä automatkoja jos sen käytöllä tavoitellaan kasvihuonekaasupäästövähennyksiä.