Role of inventory management in value creation
Punkari, Juho (2020)
Pro gradu -tutkielma
Punkari, Juho
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100578075
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100578075
Tiivistelmä
Objective of this thesis is to research how inventory management impacts the overall value creation process. Furthermore, the study aims to identify how to best measure the performance of inventory management and to examine how to improve inventory management practices. Study is conducted as qualitative research due to the need for collecting descriptive data on the topics. Chosen data collection method is semi-structured interviews, which are carried out with the employees of a single case company. Case company operates in footwear and apparel industry; thus, this research can give implications especially applicable for the given field. Empirical data is supported by literature review presented in the thesis on the main topics and concepts. Findings of the research suggest that there are multiple factors influencing end customer value. However, main role of inventory management was found to be ensuring on time delivery, with the lowest possible costs, while assuring efficient flow of information from customers to suppliers and vice versa, as well as within the organization. Furthermore, findings indicated that the performance of inventory management is best measured by using multiple metrics together and that there are challenges in implementing best inventory management processes, even when these practices are known and understood within the organization. Future research is required in the field to reach generalizable results. Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena on tutkia kuinka varastonohjaus vaikuttaa arvonluontiprosessiin. Lisäksi työ pyrkii määrittelemään kuinka varastonohjauksen onnistumista voidaan parhaiten mitata, sekä kuinka parantaa toiminnon prosesseja. Tutkimus on toteutettu tapaustutkimuksena, jossa empiirinen tieto on kerätty haastatteluilla. Case-yhtiön toimiala on kenkä -ja vaatemuoti, jonka vuoksi tutkimus tarjoaa alakohtaisia yksityiskohtia aiheeseen liittyen. Tutkimus sisältää myös katsauksen akateemiseen kirjallisuuten aiheiden ja käsitteiden määrittelemiseksi. Tulokset osoittavat monen asian vaikuttavan arvonluontiprosessiin, mutta varastonohjauksen roolin olevan tuotteiden oikea-aikaisen toimittamisen takaaminen, kuluja halliten, ja tiedon välittämisen edesauttaminen aina asiakkailta toimittajille ja toisinpäin, kuten myös organisaation sisäisesti. Lisäksi tulokset esittivät, että onnistumisen mittaamiseen paras menetelmä on käyttää useaa mittaria yhtäaikaisesti. Parhaiksi havaittujen prosessien toimeen panossa löydettiin haasteita, vaikka organisaatiossa ymmärrettäisiinkin muutoston tarve. Tutkimuksen tuloksia ei voida pitää yleistettävinä ja lisätutkimus aiheeseen liittyen on tarpeen.