Menestyksen kokemuksia liike-elämässä
Laurenius, Mari (2020)
Diplomityö
Laurenius, Mari
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100983560
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020100983560
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on valottaa yksilöllisiä kokemuksia menestyksestä ja lähestyä teoriaa siitä, mistä tämä kokemus syntyy, minkälaisia olosuhteita, ominaisuuksia ja toimintaa se vaatii.
Tutkimuksen toteuttamisessa noudatetaan kvalitatiivista tutkimusotetta, jolla pyritään ymmärtämään informanttien kokemuksia. Tiedonhankinta perustui harkinnanvaraiseen otantaan. Kohdejoukoksi valittiin kuusi informanttia pääkaupunkiseudulta, jotka olivat kokeneet itsensä menestyneiksi. Kaikki toimivat tai olivat toimineet yrittäjinä tai yritysjohtajina. Kaksi tutkituista oli naisia ja neljä miehiä. Ikähajonta vaihtelin alle neljästäkymmenestä vuodesta eläkeikään. Tutkimusaineisto tuotettiin avoimella teemahaastattelulla. Nämä litteroidut haastattelut muodostavat tutkimuksen empiirisen aineiston.
Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin Straussin ja Corbinin grounded theorya Tällä menetelmällä on mahdollista luoda uutta teoriaa empiirisestä aineistosta nousevien kategorioiden ja näiden tiivistämisen pohjalta. Avoimet haastattelut litteroitiin ja analyysissä edettiin koodien kautta muodostuviin kategorioihin ja lopulta niiden pohjalta syntyviin teoreettisiin käsityksiin.
Tutkimustuloksena lähestyttiin teoriaa, jonka mukaan kokemus menestymisestä muodostuu toisiinsa limittyvistä toimista ja ominaisuuksista. Itsetuntemus nousi merkittävimmäksi. Itsetuntemuksen vahvistaminen ja sen mahdollistama menestymisen kokemuksen rakentaminen perustuvat seuraaviin ominaisuuksiin ja toimiin: positiivinen asenne, joustavuus ja avarakatseisuus, rohkeus kohdata epämukavuusalue, vastuullisuus, aktiivisuus, jatkuva opiskelu, keskittyminen ja sosiaalinen ympäristö verkostoineen. Tämä tutkimustulos voitiin vahvistaa teoreettisella integraatiolla.
Tutkimustulosta voidaan hyödyntää kasvatustyössä. Tutkimus selventää sitä, minkälaisia toimia ja ominaisuuksia kannattaa kasvatustyössä tukea, jotta saavutetaan kasvattajan tärkein tavoite – omatoiminen, omillaan toimeen tuleva, oman potentiaalinsa mukaan kehittyvä ja elämäänsä tyytyväinen aikuinen. The objective to this study is to find out how success can be experienced on individual basis and how this experience of success arises, what kind of conditions, characteristics, and activities it requires to emerge.
This study was carried out applying the qualitative study tradition aiming at comprehension of the experiences of the successful informants in business life. The data of the study was based on purposeful sampling. The target group contained six informants from the Finnish Metropolitan area and who had found themselves successful in their lives. All informants are or have acted as entrepreneurs or business directors. Two of the informants were women and four were men. The age range was from under forty to retirement. All acted or had acted as entrepreneurs or business leaders. Thematic interviewing was applied for data collection. These interviews formed the empirical material of the study.
The analysis method of the study was carried out using the Strauss Corbin grounded theory method. The method creates a theory based on ascending categories from empirical data. From the interview material aroused codes that formed categories and eventually aimed at a theory based on these categories.
As a research result a theory generating from the experience of the individual on success was approached. It arises from many overlapping actions and characteristics. Self-knowledge turned out to be the most significant feature. Reinforcement of self-knowledge and execution of successful action in life were based on the following dimensions: positive attitude, flexibility and open-mindedness, courage to face discomfort zones, sense of responsibility, activity, life-long learning and finally concentration on and with the social environment with its networks. This research result was confirmed by theoretical integration.
The result can be easily applied in educational work. The research clarifies the kinds of activities and characteristics that should be supported in order to achieve the educator's paramount goal - an independent, self-directed adult who develops on his or her own potential and is satisfied with his or her life.
Tutkimuksen toteuttamisessa noudatetaan kvalitatiivista tutkimusotetta, jolla pyritään ymmärtämään informanttien kokemuksia. Tiedonhankinta perustui harkinnanvaraiseen otantaan. Kohdejoukoksi valittiin kuusi informanttia pääkaupunkiseudulta, jotka olivat kokeneet itsensä menestyneiksi. Kaikki toimivat tai olivat toimineet yrittäjinä tai yritysjohtajina. Kaksi tutkituista oli naisia ja neljä miehiä. Ikähajonta vaihtelin alle neljästäkymmenestä vuodesta eläkeikään. Tutkimusaineisto tuotettiin avoimella teemahaastattelulla. Nämä litteroidut haastattelut muodostavat tutkimuksen empiirisen aineiston.
Tutkimuksen analyysimenetelmänä käytettiin Straussin ja Corbinin grounded theorya Tällä menetelmällä on mahdollista luoda uutta teoriaa empiirisestä aineistosta nousevien kategorioiden ja näiden tiivistämisen pohjalta. Avoimet haastattelut litteroitiin ja analyysissä edettiin koodien kautta muodostuviin kategorioihin ja lopulta niiden pohjalta syntyviin teoreettisiin käsityksiin.
Tutkimustuloksena lähestyttiin teoriaa, jonka mukaan kokemus menestymisestä muodostuu toisiinsa limittyvistä toimista ja ominaisuuksista. Itsetuntemus nousi merkittävimmäksi. Itsetuntemuksen vahvistaminen ja sen mahdollistama menestymisen kokemuksen rakentaminen perustuvat seuraaviin ominaisuuksiin ja toimiin: positiivinen asenne, joustavuus ja avarakatseisuus, rohkeus kohdata epämukavuusalue, vastuullisuus, aktiivisuus, jatkuva opiskelu, keskittyminen ja sosiaalinen ympäristö verkostoineen. Tämä tutkimustulos voitiin vahvistaa teoreettisella integraatiolla.
Tutkimustulosta voidaan hyödyntää kasvatustyössä. Tutkimus selventää sitä, minkälaisia toimia ja ominaisuuksia kannattaa kasvatustyössä tukea, jotta saavutetaan kasvattajan tärkein tavoite – omatoiminen, omillaan toimeen tuleva, oman potentiaalinsa mukaan kehittyvä ja elämäänsä tyytyväinen aikuinen.
This study was carried out applying the qualitative study tradition aiming at comprehension of the experiences of the successful informants in business life. The data of the study was based on purposeful sampling. The target group contained six informants from the Finnish Metropolitan area and who had found themselves successful in their lives. All informants are or have acted as entrepreneurs or business directors. Two of the informants were women and four were men. The age range was from under forty to retirement. All acted or had acted as entrepreneurs or business leaders. Thematic interviewing was applied for data collection. These interviews formed the empirical material of the study.
The analysis method of the study was carried out using the Strauss Corbin grounded theory method. The method creates a theory based on ascending categories from empirical data. From the interview material aroused codes that formed categories and eventually aimed at a theory based on these categories.
As a research result a theory generating from the experience of the individual on success was approached. It arises from many overlapping actions and characteristics. Self-knowledge turned out to be the most significant feature. Reinforcement of self-knowledge and execution of successful action in life were based on the following dimensions: positive attitude, flexibility and open-mindedness, courage to face discomfort zones, sense of responsibility, activity, life-long learning and finally concentration on and with the social environment with its networks. This research result was confirmed by theoretical integration.
The result can be easily applied in educational work. The research clarifies the kinds of activities and characteristics that should be supported in order to achieve the educator's paramount goal - an independent, self-directed adult who develops on his or her own potential and is satisfied with his or her life.