Toimitusketjun vertailumalli investointihankkeen kannattavuuden arvioinnin tukena
Pietilä, Katriina (2020)
Diplomityö
Pietilä, Katriina
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383993
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020101383993
Tiivistelmä
Tämän diplomityön päätavoitteena oli luoda Proxion Oy:lle toimitusketjun vertailumalli, jonka avulla pystyttäisiin arvioimaan autonominen juna -pilottiprojektin investointeja kannattavuuden ja muiden mittarien avulla riittävän laajalla tasolla. Autonomisella junalla tarkoitetaan tässä työssä automatisoitua raiteilla liikkuvaa vaunuyksikköä. Työn tarkoituksena oli pystyä vertailemaan autonomisen junan ja nykyisen kuljetusmuodon (maantie- tai erikoisajoneuvoliikenteen) kustannuksia, päästöjä sekä vaikutuksia toimitusketjun suorituskykyyn.
Työssä käsiteltävä teoreettinen viitekehys koostuu suorituskyvyn mittaamiseen, päästölaskentaan ja investointilaskentaan liittyvien kirjojen ja tieteellisten julkaisujen pohjalta rakennettuun teoriaosuuteen. Suorituskyvyn mittaamisen osalta tarkastellaan Supply Chain Councilin luomaa SCOR-mallia ja investointilaskennan osalta tarkastelleen nykyarvomenetelmää sekä takaisinmaksuajan menetelmää. Teorialähteiden sekä työpajojen avulla rakennettiin projektin tueksi toimitusketjun vertailumalli.
Tämän työn ohella tehtiin autonominen juna -pilottiprojektin ensimmäisen vaiheen, konseptointivaiheen, osalta esiselvitykset kahteen eri yritykseen. Tämän työn vertailumallin avulla määriteltiin esiselvitykseen projektin tuomat hyödyt kustannusvaikutuksiin, päästöihin ja mahdollisesti suorituskykyyn. Tämä diplomityö oli autonominen juna -pilottiprojektin konseptointivaiheen yksi olennainen osa.
Työssä rakennettu toimitusketjun vertailumalli sopi hyvin autonominen juna -pilottiprojektin tarpeisiin ja sen avulla saatiin esiselvityksen tarvitsemat tiedot selville. Tarvittaessa vertailumallia voi hyödyntää jatkossa vastaavissa projekteissa kannattavuuden ja vaikutusten kartoituksessa. Tässä työssä mukana ovat olleet yrityksen autonominen juna -pilottiprojektin projektijohto. The main goal of this thesis was to create a supply chain comparison model for Proxion Ltd that would be able to evaluate the investment of the autonomous train pilot project using profitability and other indicators at a sufficiently broad level. In this work, an autonomous train refers to an automated wagon unit running on rails. The purpose of the work was to be able to compare the costs, emissions and effects of the autonomous train and the current mode of transport (road transport or special vehicle transport) on the performance of the supply chain.
The theoretical framework discussed in this work consists of a theoretical part built based on books and scientific publications related to performance measurement, emission calculation and investment calculation. For performance measurement, the SCOR model developed by the Supply Chain Council is examined, and for investment accounting, the net present value and payback method is examined. With the help of theory sources and workshops, a supply chain comparison model was built to support the project.
In addition to this work, preliminary studies were carried out for two different companies for the first phase of the autonomous train pilot project, the concept phase. The reference model of this work was used to determine the benefits of the project in terms of cost impacts, emissions and possibly performance. This work was an integral part of the concept phase of the autonomous train pilot project.
The supply chain comparison model built in the work fit well with the needs of the autonomous train pilot project and was used to find out the information needed for the preliminary study. If necessary, the reference model can be utilized in similar projects in the future in the mapping of profitability and impact. The project management of the company's autonomous train pilot project has been involved in this work.
Työssä käsiteltävä teoreettinen viitekehys koostuu suorituskyvyn mittaamiseen, päästölaskentaan ja investointilaskentaan liittyvien kirjojen ja tieteellisten julkaisujen pohjalta rakennettuun teoriaosuuteen. Suorituskyvyn mittaamisen osalta tarkastellaan Supply Chain Councilin luomaa SCOR-mallia ja investointilaskennan osalta tarkastelleen nykyarvomenetelmää sekä takaisinmaksuajan menetelmää. Teorialähteiden sekä työpajojen avulla rakennettiin projektin tueksi toimitusketjun vertailumalli.
Tämän työn ohella tehtiin autonominen juna -pilottiprojektin ensimmäisen vaiheen, konseptointivaiheen, osalta esiselvitykset kahteen eri yritykseen. Tämän työn vertailumallin avulla määriteltiin esiselvitykseen projektin tuomat hyödyt kustannusvaikutuksiin, päästöihin ja mahdollisesti suorituskykyyn. Tämä diplomityö oli autonominen juna -pilottiprojektin konseptointivaiheen yksi olennainen osa.
Työssä rakennettu toimitusketjun vertailumalli sopi hyvin autonominen juna -pilottiprojektin tarpeisiin ja sen avulla saatiin esiselvityksen tarvitsemat tiedot selville. Tarvittaessa vertailumallia voi hyödyntää jatkossa vastaavissa projekteissa kannattavuuden ja vaikutusten kartoituksessa. Tässä työssä mukana ovat olleet yrityksen autonominen juna -pilottiprojektin projektijohto.
The theoretical framework discussed in this work consists of a theoretical part built based on books and scientific publications related to performance measurement, emission calculation and investment calculation. For performance measurement, the SCOR model developed by the Supply Chain Council is examined, and for investment accounting, the net present value and payback method is examined. With the help of theory sources and workshops, a supply chain comparison model was built to support the project.
In addition to this work, preliminary studies were carried out for two different companies for the first phase of the autonomous train pilot project, the concept phase. The reference model of this work was used to determine the benefits of the project in terms of cost impacts, emissions and possibly performance. This work was an integral part of the concept phase of the autonomous train pilot project.
The supply chain comparison model built in the work fit well with the needs of the autonomous train pilot project and was used to find out the information needed for the preliminary study. If necessary, the reference model can be utilized in similar projects in the future in the mapping of profitability and impact. The project management of the company's autonomous train pilot project has been involved in this work.