Digital business ecosystems contexts for digital transformation : the point of view of an intermediary organization
Tawaststjerna, Tiina (2020)
Pro gradu -tutkielma
Tawaststjerna, Tiina
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110489258
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110489258
Tiivistelmä
Changing customer needs, the rapid development of digital technologies and changes in business environments have challenged the existing business models of many established organizations. To respond to the change, organizations aim to create value by utilizing digital technologies to innovate new digital services and solutions, and enhance their strategies, culture, resources and leadership to support that change. This holistic change process is understood as digital transformation. Digital business ecosystems, understood as networks of organizations, provide organizations a context for collaborative value creation utilizing digital platforms.
This study examined digital business ecosystems as one option for organizations to create value through digital transformation. Further, the aim was to also to explore what kind of motivations organizations have for engaging in digital business ecosystems and identify success factors. The study was conducted as a qualitative case study in one case company with a vast experience of digital business ecosystems and digital transformation. Empirical data was collected through semi-structured thematic interviews and the data was analyzed with abductive approach.
The results mostly supported previous research. Digital transformation is a challenging change journey itself, and digital business ecosystem as a context increases the challenges, as different organizations have different incentives, strategies and expectations. The main reasons for organizations to participate in digital business ecosystems were to build such competitive assets for the future, that would be difficult or impossible to build alone. The findings suggest that ecosystem strategy, the clear roles of different actors, and the creation of a shared vision and mindset are important elements in value creation. Trust and shared vision, as well as collaborative governance were identified as key success factors. The collaborative governance model provides mechanisms for ecosystems to function, such as a common rulebook, steering and expert groups and unbundling the ownership and access rights regarding to the outcomes of the ecosystem. Teknologian kehitys, muuttuvat asiakastarpeet ja muutokset yritysten liiketoimintaympäristöissä haastavat yritysten liiketoimintamalleja. Menestyäkseen organisaatiot pyrkivät luomaan arvoa innovoimalla uusia digitaalisia tuotteita ja palveluita hyödyntäen digitaalisia teknologioita. Tätä kokonaisvaltaista muutosta, joka kohdistuu myös organisaatioiden strategiaan, kulttuuriin ja resursseihin, kutsutaan digitaaliseksi transformaatioksi. Digitaaliset liiketoimintaekosysteemit, joissa arvoa luodaan yhdessä muiden toimijoiden kanssa hyödyntäen jaettuja digitaalisia ympäristöjä, tarjoavat organisaatioille uusia mahdollisuuksia edistää digitaalista transformaatiota.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin digitaalisia liiketoimintaekosysteemejä yhtenä tapana luoda arvoa digitaalisella transformaatiolla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää motiiveja ekosysteemeihin liittymiselle ja ekosysteemin menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena yhdessä case-yrityksessä, jolla on laaja kokemus digitaalisista transformaatiohankkeista ja ekosysteemeistä. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin abduktiivisesti eli teoriaohjaavasti.
Tulokset suurimmilta osin tukivat aiempaa tutkimusta. Digitaalinen transformaatio itsessään on haastava muutosmatka ja ekosysteemi kontekstina tuo lisähaasteita, koska organisaatioilla on erilaisia tavoitteita, strategioita ja odotuksia. Tärkein syy osallistua digitaalisiin ekosysteemeihin on sellaisten tulevaisuuden kilpailuetujen rakentaminen, joita olisi yksin vaikeaa tai mahdotonta saavuttaa. Tulokset viittaavat siihen, että arvonluonnin kannalta tärkeitä ovat ekosysteemin strategia, toimijoiden selkeät roolit, sekä yhteinen visio. Menestystekijöinä tunnistettiin luottamus ja yhteinen visio, sekä collaborative governance (hallintamalli), mikä tarjoaa mekanismeja tukea ekosysteemin toimintaa. Keskeisimmät hallintamallin mekanismit empiirisen tutkimuksen perusteella ovat yhteinen sääntökirja, erillinen johto- ja asiantuntijaryhmä, sekä käyttöoikeuksien ja omistajuuden eriyttäminen ekosysteemin lopputuotosten osalta.
This study examined digital business ecosystems as one option for organizations to create value through digital transformation. Further, the aim was to also to explore what kind of motivations organizations have for engaging in digital business ecosystems and identify success factors. The study was conducted as a qualitative case study in one case company with a vast experience of digital business ecosystems and digital transformation. Empirical data was collected through semi-structured thematic interviews and the data was analyzed with abductive approach.
The results mostly supported previous research. Digital transformation is a challenging change journey itself, and digital business ecosystem as a context increases the challenges, as different organizations have different incentives, strategies and expectations. The main reasons for organizations to participate in digital business ecosystems were to build such competitive assets for the future, that would be difficult or impossible to build alone. The findings suggest that ecosystem strategy, the clear roles of different actors, and the creation of a shared vision and mindset are important elements in value creation. Trust and shared vision, as well as collaborative governance were identified as key success factors. The collaborative governance model provides mechanisms for ecosystems to function, such as a common rulebook, steering and expert groups and unbundling the ownership and access rights regarding to the outcomes of the ecosystem.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin digitaalisia liiketoimintaekosysteemejä yhtenä tapana luoda arvoa digitaalisella transformaatiolla. Lisäksi tavoitteena oli selvittää motiiveja ekosysteemeihin liittymiselle ja ekosysteemin menestykseen vaikuttavia tekijöitä. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena yhdessä case-yrityksessä, jolla on laaja kokemus digitaalisista transformaatiohankkeista ja ekosysteemeistä. Empiirinen aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla teemahaastatteluilla ja aineisto analysoitiin abduktiivisesti eli teoriaohjaavasti.
Tulokset suurimmilta osin tukivat aiempaa tutkimusta. Digitaalinen transformaatio itsessään on haastava muutosmatka ja ekosysteemi kontekstina tuo lisähaasteita, koska organisaatioilla on erilaisia tavoitteita, strategioita ja odotuksia. Tärkein syy osallistua digitaalisiin ekosysteemeihin on sellaisten tulevaisuuden kilpailuetujen rakentaminen, joita olisi yksin vaikeaa tai mahdotonta saavuttaa. Tulokset viittaavat siihen, että arvonluonnin kannalta tärkeitä ovat ekosysteemin strategia, toimijoiden selkeät roolit, sekä yhteinen visio. Menestystekijöinä tunnistettiin luottamus ja yhteinen visio, sekä collaborative governance (hallintamalli), mikä tarjoaa mekanismeja tukea ekosysteemin toimintaa. Keskeisimmät hallintamallin mekanismit empiirisen tutkimuksen perusteella ovat yhteinen sääntökirja, erillinen johto- ja asiantuntijaryhmä, sekä käyttöoikeuksien ja omistajuuden eriyttäminen ekosysteemin lopputuotosten osalta.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Internationalization and international market selection process of Born Digital companies : case international market selection process of Finnish Software-as-a-Service SME
Koskinen, Kalle (2022)Digitalization has brought new ways for companies to internationalize, which has created a need to re-evaluate the fit of traditional internationalization theories in the new digital environment. Born digitals are companies ... -
Digitaalisen markkinoinnin prosessi
Koivuniemi, Ulrika (2018)Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää, kuinka digitaalista markkinointia tehdään ja mitkä ovat sen prosessin vaiheet. Tarkoituksena on luoda digitaalisen markkinointiprosessin malli, joka vastaa nykypäivän ja ... -
Digitaalisen markkinointiviestinnän keinot digitaalista jakelukanavaa hyödyntävässä videopeliyrityksessä
Ropponen, Olli (2013)Tämän kandinaatintutkielman lopullisena tavoitteena oli määritellä mitkä ovat keskisuuren suomalaisen pelinkehittäjän digitaalisen markkinointiviestinnän keinot digitaalisessa jakelukanavassa sekä selvittää miten digitaalinen ...