Ympäristöystävällisten kulutustottumusten edistäminen pakkausmerkintöjen informatiivisuutta kehittämällä
Roihupalo, Liisa (2020)
Kandidaatintyö
Roihupalo, Liisa
2020
School of Energy Systems, Ympäristötekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110989707
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020110989707
Tiivistelmä
Tässä kandidaatintyössä käsitellään tuotteiden pakkausmerkintöjä ympäristönäkökulmasta.
Työn tavoitteena on selvittää pakkausmerkintöjen keskeiset ongelmat sekä mahdollisuudet
merkkien kehittämiseen ja ympäristöystävällisen kulutustoiminnan edistämiseen. Työn tutkimusalue
on rajattu käsittelemään päivittäin käytettäviä kuluttajatuotteita, ja esimerkiksi
elektroniikkalaitteet on jätetty tutkimusalueen ulkopuolelle. Työn tutkimusmenetelminä
ovat kirjallisuuskatsaus sekä kuluttajakysely. Kyselyn tavoitteena on selvittää kuluttajien
suhtautumista ympäristömerkkeihin sekä muihin pakkausmerkintöihin. Lisäksi kyselyn
avulla selvitetään pakkausmerkintöjen ongelmia kuluttajan näkökulmasta sekä pohditaan
ratkaisuja niiden kehittämiseen. Kyselyä jaettiin erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, ja
kahden viikon vastausajan päätyttyä vastauksia oli kertynyt 686 kappaletta. Työssä selvinneet
tulokset ovat seuraavat: ympäristö- ja muiden pakkausmerkintöjen suurimmat ongelmat
ovat niiden epäselvyys sekä puutteellisen mainostamisen aiheuttama tiedon puute koskien
ympäristömerkkejä ja ympäristöystävällisiä toimintatapoja. Tutkimuksen perusteella parhaiten
ympäristöystävällistä kuluttamista voidaan pakkausmerkintöjä kehittämällä edistää parantamalla
pakkausmerkintöjen näkyvyyttä, selittämällä merkkien tarkoitukset pakkauksessa
sekä lisäämällä tietoisuutta ympäristömerkeistä ja muista pakkausmerkinnöistä. This bachelor’s thesis deals with product labels from the environmental perspective. The
aim of this thesis is to find out the main problems of package labels, along with how to
improve them and promote environmentally friendly consumption patterns. The research
topic is limited to focusing on daily used products, and for example electronic appliances are
excluded from the research topic. The research methods used in this work are literature review
as well as a consumer survey. The aim of the survey is to find out about how consumers
respond to ecolabels and other package labels. Additionally, the survey is used to find out
about the problems with package labels from the consumer’s perspective as well as consider
the possible solutions of developing them. The survey was distributed on various social media
channels and in two weeks it got 686 responses. The results of the work are as follows:
the biggest problems with ecolabels and other package labels is their unclarity, and the lack
of knowledge caused by the low amount of advertising of ecolabels and environmentally
friendly courses of action. On the grounds of this research the best methods to developing
package labels and thus improving environmentally friendly consumption patterns is to better
the coverage of labels, to explain the meanings of labels along with increasing the consciousness
of ecolabels and other package labels.
Työn tavoitteena on selvittää pakkausmerkintöjen keskeiset ongelmat sekä mahdollisuudet
merkkien kehittämiseen ja ympäristöystävällisen kulutustoiminnan edistämiseen. Työn tutkimusalue
on rajattu käsittelemään päivittäin käytettäviä kuluttajatuotteita, ja esimerkiksi
elektroniikkalaitteet on jätetty tutkimusalueen ulkopuolelle. Työn tutkimusmenetelminä
ovat kirjallisuuskatsaus sekä kuluttajakysely. Kyselyn tavoitteena on selvittää kuluttajien
suhtautumista ympäristömerkkeihin sekä muihin pakkausmerkintöihin. Lisäksi kyselyn
avulla selvitetään pakkausmerkintöjen ongelmia kuluttajan näkökulmasta sekä pohditaan
ratkaisuja niiden kehittämiseen. Kyselyä jaettiin erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, ja
kahden viikon vastausajan päätyttyä vastauksia oli kertynyt 686 kappaletta. Työssä selvinneet
tulokset ovat seuraavat: ympäristö- ja muiden pakkausmerkintöjen suurimmat ongelmat
ovat niiden epäselvyys sekä puutteellisen mainostamisen aiheuttama tiedon puute koskien
ympäristömerkkejä ja ympäristöystävällisiä toimintatapoja. Tutkimuksen perusteella parhaiten
ympäristöystävällistä kuluttamista voidaan pakkausmerkintöjä kehittämällä edistää parantamalla
pakkausmerkintöjen näkyvyyttä, selittämällä merkkien tarkoitukset pakkauksessa
sekä lisäämällä tietoisuutta ympäristömerkeistä ja muista pakkausmerkinnöistä.
aim of this thesis is to find out the main problems of package labels, along with how to
improve them and promote environmentally friendly consumption patterns. The research
topic is limited to focusing on daily used products, and for example electronic appliances are
excluded from the research topic. The research methods used in this work are literature review
as well as a consumer survey. The aim of the survey is to find out about how consumers
respond to ecolabels and other package labels. Additionally, the survey is used to find out
about the problems with package labels from the consumer’s perspective as well as consider
the possible solutions of developing them. The survey was distributed on various social media
channels and in two weeks it got 686 responses. The results of the work are as follows:
the biggest problems with ecolabels and other package labels is their unclarity, and the lack
of knowledge caused by the low amount of advertising of ecolabels and environmentally
friendly courses of action. On the grounds of this research the best methods to developing
package labels and thus improving environmentally friendly consumption patterns is to better
the coverage of labels, to explain the meanings of labels along with increasing the consciousness
of ecolabels and other package labels.