Vuorovaikutteinen esimiestyö taloushallinnon palvelukeskuksessa
Heino, Sanna (2020)
Pro gradu -tutkielma
Heino, Sanna
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111890941
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020111890941
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tutkia millainen esimiesten toiminta ja ominaispiirteet ovat yhteydessä hyvään esimiestyöhön talous- ja palkkahallinnon keskitetyssä palvelukeskuksessa. Toiseksi tavoitteena on selvittää, millainen on vuorovaikutuksen merkitys prosessijohtamiseen painottuneen palvelukeskuksen esimiestyössä. Tutkimuksessa selvitetään, millaisilla esimiestaidoilla on merkitystä ja vaikutusta esimiehen ja alaisen väliseen luottamukseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sijoittuu vuorovaikutteiseen johtamiseen esimies-alaissuhteessa (LMX) ja palvelukeskuksen johtamiseen. Viitekehyksessä esitän myös palvelukeskusliiketoimintaan liittyvät erityispiirteet prosessijohtamisen ja asiantuntijatyön johtamisen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena toimeksiantajayritykseen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että luottamus on pohja toimivalle esimies-alaissuhteelle ja se rakennetaan vuorovaikutuksen kautta. Aktiivinen viestintä, palautteen antaminen, läsnä oleminen, innostaminen, luottaminen, vastuunottaminen ja tasavertaisuus nostettiin eniten arvostetuimmiksi esimiesten ominaisuuksiksi. The aim of the Master’s thesis is to examine what kind of activities and characteristics of the supervisors is related to a good managerial work in the environment of the financial and payroll shared service center. Second aim of this study is to find the meaning of the communication in the process management of the shared service center. This study research what kind of leadership skills affect to the supervisor-subordinate relationship.
The theoretical framework consists of leader-member relationship (LMX) and management of the shared service centers. The specific features in the management of the process and knowledge workers are also introduced in the theory section.
The study was conducted as a qualitative case-based research. As a result of the study, the trust can be considered as a base of a good superior-subordinate relationship and it is built up through a communication. The active conversation, feedback, being present, inspiring, trust, taking responsibility and equality were raised as the most valuable qualities of supervisors.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys sijoittuu vuorovaikutteiseen johtamiseen esimies-alaissuhteessa (LMX) ja palvelukeskuksen johtamiseen. Viitekehyksessä esitän myös palvelukeskusliiketoimintaan liittyvät erityispiirteet prosessijohtamisen ja asiantuntijatyön johtamisen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena toimeksiantajayritykseen.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että luottamus on pohja toimivalle esimies-alaissuhteelle ja se rakennetaan vuorovaikutuksen kautta. Aktiivinen viestintä, palautteen antaminen, läsnä oleminen, innostaminen, luottaminen, vastuunottaminen ja tasavertaisuus nostettiin eniten arvostetuimmiksi esimiesten ominaisuuksiksi.
The theoretical framework consists of leader-member relationship (LMX) and management of the shared service centers. The specific features in the management of the process and knowledge workers are also introduced in the theory section.
The study was conducted as a qualitative case-based research. As a result of the study, the trust can be considered as a base of a good superior-subordinate relationship and it is built up through a communication. The active conversation, feedback, being present, inspiring, trust, taking responsibility and equality were raised as the most valuable qualities of supervisors.