Evaluation of generational transfer strategies utilizing the Fuzzy Payoff method
Tuominen, Jannika (2020)
Pro gradu -tutkielma
Tuominen, Jannika
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112492897
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112492897
Tiivistelmä
The majority of Finnish companies are family businesses and have a significant impact on the economy. Yet, they are not recognized by policymakers, making the phenomenon of retiring boomers worrying for the whole society as options for generational transfer are limited.
Studies about the subject are rare and focus on the present time. In contrast to the earlier studies, this study aims to find a preferred generational transfer strategy for the case company's successors in the future. It is accomplished by examining which strategies exist, how companies are valued in them, and how much costs the different strategies cause for successors and on which certainty. There are three strategies for transferring the shares to the next generation while the transferor is alive: gift, gift-like sale, and sale. Mostly, in generational transfers, a company's value is its fair value, but the gift and gift-like sale strategies allow to calculate a company's value somewhat lower if the successor meets the generational transfer relief criteria. Consequently, the gift strategy is found to be the most cost-efficient and certain option having the narrowest fuzzy distribution. It is followed by the gift-like sale and, finally, the sale option. However, the results show that even without generational transfer relief, the gift strategy is usually the best option for a successor, mainly because purchasing the shares is almost without exception more expensive. Therefore, the gift strategy should not only be preferred by the risk-averse family but also commonly by family business successors.
This thesis has important practical implications that should be considered in public policymaking. It is shown that the heavy tax burden associated with the generational transfer may jeopardize the future of the family business or reduce its competitiveness towards other companies, where the generational transfer does not influence the company's ability to invest, grow or employ. For this reason, some Finnish families with significant business assets move or have been forced to move abroad to continue the business in the next generation. Suurin osa Suomalaisista yrityksistä on perheyrityksiä. Vaikka perheyrityksillä on suuri taloudellinen merkitys, niitä ei juuri tunnisteta julkisessa päätöksenteossa. Suomen eläköityvä väestö ja sukupolvenvaihdoksen haastavuus voi kuitenkin tuoda haasteita koko yhteiskunnalle.
Tutkimukset aiheesta ovat harvinaisia ja keskittyvät nykyhetkeen. Niistä poiketen, tämän työn tavoitteena oli löytää paras strategia toteuttaa sukupolvenvaihdos kohdeyrityksen jatkajille tulevaisuudessa. Tutkimus selvitti, mitä strategioita sukupolvenvaihdoksen toteuttamiseen on, miten yrityksen arvo määritetään, kuinka paljon eri strategiat kustantavat jatkajille ja kuinka varmaa kulujen toteutuminen on. Tutkimuksessa tunnistettiin kolme strategiaa vaihtaa omistajuus seuraavalle sukupolvelle luopujan eläessä: lahja, lahjanluonteinen kauppa ja kauppa. Yleensä yrityksen arvo määräytyy niissä käyvän arvon mukaan, mutta lahjaan ja lahjaluonteiseen kauppaan liittyy erityispiirteitä, jotka laskevat yrityksen arvoa, jos jatkaja täyttää sukupolvenvaihdoshuojennukseen liittyvät kriteerit. Näin ollen, lahja todettiin strategioista kustannustehokkaimmaksi ja varmimmaksi vaihtoehdoksi pienimmällä Fuzzy-jakaumalla. Seuraavana oli lahjaluonteinen kauppa ja viimeisenä kauppa. Tulokset kuitenkin osoittivat, että vaikka jatkaja ei saisikaan sukupolvenvaihdoshuojennusta, lahja on silti parhain ratkaisu jatkajan kannalta, sillä osakkeiden ostaminen on lähes aina kalliimpaa. Strategia sopii siis sekä kohdeyrityksen riskiä karttavalle perheelle sekä yleisesti perheyritysten jatkajille.
Työllä on tärkeä merkitys julkiseen päätöksen tekoon. Sukupolvenvaihdoksen painava verorasitus voi vaarantaa perheyrityksen tulevaisuuden tai vähentää sen kilpailukykyä muita yrityksiä kohtaan, missä sukupolvenvaihdos ei vaikuta yrityksen kykyyn tehdä investointeja, kasvaa tai työllistää. Tästä syystä osa suomalaisista huomattavaa yritysomaisuutta omistavista perheistä muuttaa tai on pakotettu muuttamaan ulkomaille, jotta yritystä voitaisiin jatkaa seuraavassa sukupolvessa.
Studies about the subject are rare and focus on the present time. In contrast to the earlier studies, this study aims to find a preferred generational transfer strategy for the case company's successors in the future. It is accomplished by examining which strategies exist, how companies are valued in them, and how much costs the different strategies cause for successors and on which certainty. There are three strategies for transferring the shares to the next generation while the transferor is alive: gift, gift-like sale, and sale. Mostly, in generational transfers, a company's value is its fair value, but the gift and gift-like sale strategies allow to calculate a company's value somewhat lower if the successor meets the generational transfer relief criteria. Consequently, the gift strategy is found to be the most cost-efficient and certain option having the narrowest fuzzy distribution. It is followed by the gift-like sale and, finally, the sale option. However, the results show that even without generational transfer relief, the gift strategy is usually the best option for a successor, mainly because purchasing the shares is almost without exception more expensive. Therefore, the gift strategy should not only be preferred by the risk-averse family but also commonly by family business successors.
This thesis has important practical implications that should be considered in public policymaking. It is shown that the heavy tax burden associated with the generational transfer may jeopardize the future of the family business or reduce its competitiveness towards other companies, where the generational transfer does not influence the company's ability to invest, grow or employ. For this reason, some Finnish families with significant business assets move or have been forced to move abroad to continue the business in the next generation.
Tutkimukset aiheesta ovat harvinaisia ja keskittyvät nykyhetkeen. Niistä poiketen, tämän työn tavoitteena oli löytää paras strategia toteuttaa sukupolvenvaihdos kohdeyrityksen jatkajille tulevaisuudessa. Tutkimus selvitti, mitä strategioita sukupolvenvaihdoksen toteuttamiseen on, miten yrityksen arvo määritetään, kuinka paljon eri strategiat kustantavat jatkajille ja kuinka varmaa kulujen toteutuminen on. Tutkimuksessa tunnistettiin kolme strategiaa vaihtaa omistajuus seuraavalle sukupolvelle luopujan eläessä: lahja, lahjanluonteinen kauppa ja kauppa. Yleensä yrityksen arvo määräytyy niissä käyvän arvon mukaan, mutta lahjaan ja lahjaluonteiseen kauppaan liittyy erityispiirteitä, jotka laskevat yrityksen arvoa, jos jatkaja täyttää sukupolvenvaihdoshuojennukseen liittyvät kriteerit. Näin ollen, lahja todettiin strategioista kustannustehokkaimmaksi ja varmimmaksi vaihtoehdoksi pienimmällä Fuzzy-jakaumalla. Seuraavana oli lahjaluonteinen kauppa ja viimeisenä kauppa. Tulokset kuitenkin osoittivat, että vaikka jatkaja ei saisikaan sukupolvenvaihdoshuojennusta, lahja on silti parhain ratkaisu jatkajan kannalta, sillä osakkeiden ostaminen on lähes aina kalliimpaa. Strategia sopii siis sekä kohdeyrityksen riskiä karttavalle perheelle sekä yleisesti perheyritysten jatkajille.
Työllä on tärkeä merkitys julkiseen päätöksen tekoon. Sukupolvenvaihdoksen painava verorasitus voi vaarantaa perheyrityksen tulevaisuuden tai vähentää sen kilpailukykyä muita yrityksiä kohtaan, missä sukupolvenvaihdos ei vaikuta yrityksen kykyyn tehdä investointeja, kasvaa tai työllistää. Tästä syystä osa suomalaisista huomattavaa yritysomaisuutta omistavista perheistä muuttaa tai on pakotettu muuttamaan ulkomaille, jotta yritystä voitaisiin jatkaa seuraavassa sukupolvessa.