Change of organizational culture when the service company internationalizes
Kotamäki, Riikka (2020)
Pro gradu -tutkielma
Kotamäki, Riikka
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112793472
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020112793472
Tiivistelmä
This master’s thesis examined the change in organizational culture when the service organization becomes international. Organizational culture has not been studied much in the context of internationalization, and therefore the study sought to understand whether the organizational culture changes and what factors influence this change. Furthermore, the study examined if the organization can recognize their culture and how the management can impact the change of this culture. The theoretical framework of the study consists of previous studies related to organizational culture and internationalization.
The research was a qualitative study comprised of empirical data collected during June 2020 from four service organizations through interviewing seven employees. The study found no change in the organizational culture of the companies. No changes were observed because the organizations had challenges in recognizing their organizational culture, and the internationalization of the organizations did not require the physical presence of parent company employees in the target country. The study found that open communication by the management was able to contribute to the success of internationalization. Tässä tutkimuksessa tutkittiin yrityskulttuurin muutosta palveluyrityksen kansainvälistyessä. Yrityskulttuuria ei ole juurikaan tutkittu kansainvälistymisen yhteydessä, joten tutkimuksessa pyrittiin ymmärtämään, muuttuuko yrityskulttuuri, ja jos muuttuu niin mitkä tekijät vaikuttavat muutokseen. Lisäksi työssä tutkittiin, pystyykö yritys tunnistamaan yrityskulttuurinsa ja kuinka yrityksen johto pystyy vaikuttamaan yrityskulttuurin muutokseen. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys on koottu yrityskulttuuriin ja kansainvälistymiseen liittyvien aiempien tutkimuksien avulla.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerättiin kesäkuun 2020 aikana neljästä palvelualan yrityksestä. Yhteensä seitsemää työntekijää haastateltiin. Tutkimuksessa ei havaittu muutosta yritysten yrityskulttuurissa. Yrityksillä oli haasteita tunnistaa oma yrityskulttuurinsa. Tutkimuksessa havaittiin, että yritysten johdon avoimella kommunikaatiolla pystyttiin vaikuttamaan kansainvälistymisen onnistumiseen.
The research was a qualitative study comprised of empirical data collected during June 2020 from four service organizations through interviewing seven employees. The study found no change in the organizational culture of the companies. No changes were observed because the organizations had challenges in recognizing their organizational culture, and the internationalization of the organizations did not require the physical presence of parent company employees in the target country. The study found that open communication by the management was able to contribute to the success of internationalization.
Työ toteutettiin laadullisena tutkimuksena, jonka empiirinen aineisto kerättiin kesäkuun 2020 aikana neljästä palvelualan yrityksestä. Yhteensä seitsemää työntekijää haastateltiin. Tutkimuksessa ei havaittu muutosta yritysten yrityskulttuurissa. Yrityksillä oli haasteita tunnistaa oma yrityskulttuurinsa. Tutkimuksessa havaittiin, että yritysten johdon avoimella kommunikaatiolla pystyttiin vaikuttamaan kansainvälistymisen onnistumiseen.