Jaettu asiantuntijuus yliopisto-opetuksessa
Hirvimäki, Marika; Jokela, Jorma; Piili, Heidi (2020-11-27)
Lataukset:
Publishers version
Hirvimäki, Marika
Jokela, Jorma
Piili, Heidi
27.11.2020
103
1-24
LUT University
LUT Scientific and Expertise Publications Raportit ja selvitykset – Reports
School of Energy Systems
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-610-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-335-610-8
Tiivistelmä
As the working life and the working environment are constantly changing the experts are required to have more skills, and an ability to learn how to solve varying multidisciplinary problems with other experts. The organizations which openly share information and create by working together achieve better results and their employees feel better. This kind of working is called shared cognition. There are many definitions for shared cognition but common for all is that the expertise is seen as a feature of the organization rather than the individual member. According to one definition shared cognition is seen as a process, in which the individuals share their intellectual resources with each other to achieve a goal that they would not be able to achieve alone.
There are a number of challenges with shared cognition that are important to identify and eliminate before it is possible to create a functional working environment. According to literature, it has been found that there is often a lack of support in organization for continuous renewal of individual competence, shared cognition, and collaborative learning. One way to support the advancement of future working skills is to practice working in teams already during school years by utilizing various pedagogical methods.
The methods that can be used to support the development of the shared cognition skills are inquiry-based learning, project-based learning, problem-based learning and reciprocal teaching. These methods support the development of team and project work skills, as well as problem-solving ability and technological skills. In addition, they often allow students to work with real problems of companies and enable the teacher to learn alongside the students.
Shared cognition was tested in practice in LARES (Laser Art Residency) and CEE (Chief Expert in Engineering) projects. In the LARES project (2014-2015), funded by Business Finland, the artists worked together with engineers in a residency established at LUT University. The main concrete results of the project were the unique art works. During the project unpredictable challenges related to different professional languages, perceptions of time, and ways of working were encountered. These problems were solved by using images and prototypes, as well as informal discussions that increased the trust and understanding between workers. CEE project (1.5.2019-31.4.2021), funded by European Social Funding, aimed to educate already working engineers on digital techniques such as 3D printing. The training was done in co-operation with LUT University, HAMK and Laurea University Applied Sciences. Mainly online teaching methods were utilized in the training. Challenges in the project included how to form cohesive training modules, and how to create interaction between students and teacher in an online course. The most important solutions used were the forming of mentor groups and use of an open and common learning platform for sharing of all teaching material. Työelämän ja työympäristön jatkuvasti muuttuessa asiantuntijoilta vaaditaan koko ajan enemmän osaamista ratkaista monialaisia haasteista muiden asiantuntijoiden kanssa sekä kykyä oppia uutta. Organisaatiot, joissa jaetaan avoimesti tietoa ja luodaan yhdessä uutta, saavat aikaan parempia tuloksia ja niissä työntekijät voivat myös paremmin. Tällaista yhdessä toimimista, tiedon jakamista ja saamista, kutsutaan jaetuksi asiantuntijuudeksi. Määritelmiä jaetulle asiantuntijuudelle on monia, mutta yhteistä niille on se, että asiantuntijuus nähdään yksilön sijaan yhteisön ja sen jäsenten sekä ympäristön yhteisenä ominaisuutena. Yhden määritelmän mukaan jaettu asiantuntijuus nähdään prosessina, jossa henkilöt jakavat keskenään älyllisiä voimavaroja saavuttaakseen sellaisen tavoitteen mitä yksin ei pystyisi saavuttamaan.
Jaetun asiantuntijuuden tiellä on kuitenkin useita haasteita, joiden tunnistaminen ja poistaminen on tärkeää toimivan työyhteisön luomiseksi. Kirjallisuuden mukaan on todettu, että organisaatioissa tuetaan heikosti yksilön osaamisen jatkuvaa uudistumista, jaettua asiantuntijuutta ja yhteisöllistä oppimista. Yksi keino tukea työelämä taitojen kehittymistä on tiimityöskentelyn harjoittelu jo opiskeluaikana hyödyntämällä erilaisia pedagogisia menetelmiä.
Menetelmiä, joilla voidaan tukea jaetun asiantuntijuuden kehittymistä, on monia, esimerkiksi tutkiva oppiminen, projektioppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen ja vastavuoroinen oppiminen. Menetelmät tukevat tiimi- ja projektityöskentelytaitojen kehittymistä, luovaa ongelmanratkaisukykyä sekä teknologisten taitojen kehittymistä. Lisäksi ne usein myös mahdollistavat opiskelijoille työskentelyn reaalimaailman ongelmien kanssa ja antavat myös opettajalle mahdollisuuden oppia yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Jaettua asiantuntijuutta kokeiltiin käytännössä LARES- ja CEE-projekteissa. Business Finlandin rahoittamassa Lasertaide tunnearvoa konkretisoivana työkaluna (LARES, 2014-2015) -projektissa, taiteilijat työskentelivät yhdessä insinöörien kanssa LUT-yliopistolle perustetussa taiteilijaresidenssissä. Projektin aikana kohdattiin ennalta arvaamattomia haasteita liittyen erilaiseen ammattikieleen, aikakäsityksiin ja työskentelytapoihin. Näitä pyrittää ratkomaan hyödyntämällä kuvia, ja protoja sekä käymällä vapaamuotoisia keskusteluja luottamuksen ja yhteisymmärryksen rakentamiseksi. Teollisuuden Huippuosaaja (Chief Expert in Engineering CEE) -projektissa, joka sai rahoituksen ESR:ltä ja kesto on 1.5.2019-30.4.2021, tavoitteena oli kouluttaa jo työelämässä olevia insinööreille digitaalisia tekniikoita, kuten 3D-tulostus. Opetus tapahtui yhteistyössä LUT-yliopiston, HAMK ja Laurea ammattikorkeakoulujen kanssa. Opetuksessa hyödynnettiin pääasiassa verkko-opetusta. Haasteena oli yhtenäisen kokonaisuuden muodostaminen ja vuorovaikutuksen luominen verkkoympäristössä. Ratkaisukeinoina projektissa oli mentoriryhmien muodostaminen sekä yhteinen kaikille avoimen oppimisympäristö.
There are a number of challenges with shared cognition that are important to identify and eliminate before it is possible to create a functional working environment. According to literature, it has been found that there is often a lack of support in organization for continuous renewal of individual competence, shared cognition, and collaborative learning. One way to support the advancement of future working skills is to practice working in teams already during school years by utilizing various pedagogical methods.
The methods that can be used to support the development of the shared cognition skills are inquiry-based learning, project-based learning, problem-based learning and reciprocal teaching. These methods support the development of team and project work skills, as well as problem-solving ability and technological skills. In addition, they often allow students to work with real problems of companies and enable the teacher to learn alongside the students.
Shared cognition was tested in practice in LARES (Laser Art Residency) and CEE (Chief Expert in Engineering) projects. In the LARES project (2014-2015), funded by Business Finland, the artists worked together with engineers in a residency established at LUT University. The main concrete results of the project were the unique art works. During the project unpredictable challenges related to different professional languages, perceptions of time, and ways of working were encountered. These problems were solved by using images and prototypes, as well as informal discussions that increased the trust and understanding between workers. CEE project (1.5.2019-31.4.2021), funded by European Social Funding, aimed to educate already working engineers on digital techniques such as 3D printing. The training was done in co-operation with LUT University, HAMK and Laurea University Applied Sciences. Mainly online teaching methods were utilized in the training. Challenges in the project included how to form cohesive training modules, and how to create interaction between students and teacher in an online course. The most important solutions used were the forming of mentor groups and use of an open and common learning platform for sharing of all teaching material.
Jaetun asiantuntijuuden tiellä on kuitenkin useita haasteita, joiden tunnistaminen ja poistaminen on tärkeää toimivan työyhteisön luomiseksi. Kirjallisuuden mukaan on todettu, että organisaatioissa tuetaan heikosti yksilön osaamisen jatkuvaa uudistumista, jaettua asiantuntijuutta ja yhteisöllistä oppimista. Yksi keino tukea työelämä taitojen kehittymistä on tiimityöskentelyn harjoittelu jo opiskeluaikana hyödyntämällä erilaisia pedagogisia menetelmiä.
Menetelmiä, joilla voidaan tukea jaetun asiantuntijuuden kehittymistä, on monia, esimerkiksi tutkiva oppiminen, projektioppiminen, ongelmalähtöinen oppiminen ja vastavuoroinen oppiminen. Menetelmät tukevat tiimi- ja projektityöskentelytaitojen kehittymistä, luovaa ongelmanratkaisukykyä sekä teknologisten taitojen kehittymistä. Lisäksi ne usein myös mahdollistavat opiskelijoille työskentelyn reaalimaailman ongelmien kanssa ja antavat myös opettajalle mahdollisuuden oppia yhdessä opiskelijoiden kanssa.
Jaettua asiantuntijuutta kokeiltiin käytännössä LARES- ja CEE-projekteissa. Business Finlandin rahoittamassa Lasertaide tunnearvoa konkretisoivana työkaluna (LARES, 2014-2015) -projektissa, taiteilijat työskentelivät yhdessä insinöörien kanssa LUT-yliopistolle perustetussa taiteilijaresidenssissä. Projektin aikana kohdattiin ennalta arvaamattomia haasteita liittyen erilaiseen ammattikieleen, aikakäsityksiin ja työskentelytapoihin. Näitä pyrittää ratkomaan hyödyntämällä kuvia, ja protoja sekä käymällä vapaamuotoisia keskusteluja luottamuksen ja yhteisymmärryksen rakentamiseksi. Teollisuuden Huippuosaaja (Chief Expert in Engineering CEE) -projektissa, joka sai rahoituksen ESR:ltä ja kesto on 1.5.2019-30.4.2021, tavoitteena oli kouluttaa jo työelämässä olevia insinööreille digitaalisia tekniikoita, kuten 3D-tulostus. Opetus tapahtui yhteistyössä LUT-yliopiston, HAMK ja Laurea ammattikorkeakoulujen kanssa. Opetuksessa hyödynnettiin pääasiassa verkko-opetusta. Haasteena oli yhtenäisen kokonaisuuden muodostaminen ja vuorovaikutuksen luominen verkkoympäristössä. Ratkaisukeinoina projektissa oli mentoriryhmien muodostaminen sekä yhteinen kaikille avoimen oppimisympäristö.
Lähdeviite
Hirvimäki Marika, Jokela Jorma, Piili Heidi. (2020). Jaettu asiantuntijuus yliopisto-opetuksessa, LUT Scientific and Expertise Publications, Raportit ja selvitykset – Reports, num. 103. LUT-yliopisto