Videopelien tarinat, pelimekaniikat ja teknologia : miten teknologian kehittyminen on vaikuttanut videopeleihin ja niissä kerrottaviin tarinoihin?
Mattila, Niko (2020)
Kandidaatintyö
Mattila, Niko
2020
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020113097447
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020113097447
Tiivistelmä
Ihmiset ovat kertoneet toisilleen tarinoita jo historian alusta lähtien ja seurauksena ovat toivoneet mahdollisuutta päästä näiden tarinoiden sisälle ottamaan osaa niihin ja vaikuttaa tarinan maailman kulkuun. Tähän ilmaantui mahdollisuus 1960- ja 1970-luvuilla videopelien muodossa. Nykypäivänä videopelit ovat muodostuneet osaksi laajaa viihdekokoelmaa ja monet pelaavatkin vapaa-aikanaan videopelejä rentoutuakseen ja antaakseen mielikuvituksensa kulkea. Mutta miten tähän on päädytty, miten videopelit ja niiden sisältämät tarinat ovat muovautuneet aikojen saatossa aina aikaisista videopeleistä 1960-luvulta nykypäivään? Miten pelien tarinat ja pelimekaniikat vaikuttavat toisiinsa? Ja mihin suuntaan nykyään tulossa olevat teknologiset edistysaskeleet, voivat viedä videopelejä? People have told stories to one another since the start of time and as a result have desired to be part of these stories to take part in them and affect the course of these worlds. This in a way became possible during 60’s and 70’s in the form of videogames. Nowadays videogames have become part of the larger entertainment sector and many people are playing these games in their free time to relax and let their imagination flow. But how have got here, how have the games and the stories in them molded themselves over the years all the way from the early games from the 60’s to the modern day? How do the stories and game mechanics affect one another? And where are the games heading in the future with the technologies that are slowly arriving?