Transport solutions for biorefinery raw material and products at port
Lappalainen, Suvi-Tuuli (2020)
Diplomityö
Lappalainen, Suvi-Tuuli
2020
School of Engineering Science, Kemiantekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198816
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198816
Tiivistelmä
The aim of the thesis is to study the aspects that affect biorefinery raw material and product transport at port environment. The examined topics are product properties, regulatory requirements, restrictions and advantages of the port entity, environmental aspects, safety of transportation and operational efficiency. Based on the results, recommendations are given to the biorefinery for suitable transport solutions at port by trucks, ships and pipelines.
Research methods used in this qualitative research are literature review, expert interviews, observations and risk assessment. Research subject is a crude tall oil biorefinery Fintoil Hamina Oy that will be established to the Hamina liquid port area of the Port of HaminaKotka. The new biorefinery will be in operation in 2022. The examined products are crude tall oil (CTO), crude turpentine, crude fatty acid (CFA), tall oil pitch (TOP) and tall oil rosin (TOR).
According to the study results, the most significant transport factors to be considered are related to legislation, product properties and constraints of the port environment. Product classification and properties such as flammability, viscosity and temperature affect the transport solutions as well as hazardous liquids handled and transported by other terminals in the area. Constricted routes between storage and handling locations set challenges to design work. In addition to constraints, the location of the biorefinery in the port area has advantages such as available and existing infrastructure, good external transport connections and collaboration between port-related companies.
Recommendations given to the biorefinery include pipeline and shore tank surface materials, draining and heating applications, safety of port internal truck traffic, shipping pipeline routeing to a jetty and comparison of potential shipping tank storage partners. The results of this study are not directly applicable to all biorefineries and all port environments. Diplomityön tarkoituksena on kartoittaa millaisia vaatimuksia biojalostamon raaka-aineen ja tuotteiden ominaisuudet, kuljetusmääräykset, satamaympäristön aiheuttamat rajoitukset, ympäristönäkökohdat, turvallisuusasiat ja toiminnan tehokkuus asettavat kyseisten aineiden kuljetuksille. Selvityksen perusteella annetaan suosituksia biojalostamon tuotteiden kuljetusratkaisuista säiliöautoilla, laivoilla ja putkilinjoja pitkin.
Tutkimuskohteena on Fintoil Hamina Oy:n uusi biojalostamo, jonka on tarkoitus olla toiminnassa HaminaKotka Sataman Haminan satamanosassa vuonna 2022. Biojalostusprosessin raaka-aine on mäntyöljy (CTO) ja merkittävimmät tuotteet ovat raakarasvahappo (CFA), mäntypiki (TOP), raakatärpätti ja mäntyhartsi (TOR).
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä ovat kirjallisuuskatsaus, syventävät asiantuntijahaastattelut, riskinarviointi ja tutkimuskohteen havainnointi. Tutkimuksen tulokset eivät ole sellaisenaan yleistettävissä koskemaan kaikkia biojalostamoita ja kaikkia satamaympäristöjä.
Tutkimuksen tärkeimmät johtopäätökset ovat, että biojalostamon tuotteiden kuljetusratkaisuihin satamassa vaikuttavat merkittävimmin tuotteiden ominaisuudet kuten lämpötila ja viskositeetti, sekä satamatoimintaan liittyvät erityispiirteet kuten muiden toimijoiden käsittelemien vaarallisten aineiden aiheuttamat rajoitteet sekä sataman muun liikenteen ja rakenteiden asettamat haasteet. Satama tarjoaa rajoitteiden lisäksi myös merkittäviä etuja tuotteiden kuljetuksille valmiin infrastruktuurin, hyvien liikenneyhteyksien ja sataman yritysten välisen yhteistyön muodossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella annettavat suositukset liittyvät putkilinjojen ja säiliöiden materiaalivalintoihin sekä lämmitys- ja tyhjennysmenetelmiin, sataman sisäisen säiliöautoliikenteen välttämiseen kokonaisturvallisuuden ja kustannusten vähentämiseksi, säiliövarastointikumppanuuteen sekä putkilinjan rakentamiseen tuotteiden kuljetusta varten tietyn laiturin ja varastosäiliöiden välille.
Research methods used in this qualitative research are literature review, expert interviews, observations and risk assessment. Research subject is a crude tall oil biorefinery Fintoil Hamina Oy that will be established to the Hamina liquid port area of the Port of HaminaKotka. The new biorefinery will be in operation in 2022. The examined products are crude tall oil (CTO), crude turpentine, crude fatty acid (CFA), tall oil pitch (TOP) and tall oil rosin (TOR).
According to the study results, the most significant transport factors to be considered are related to legislation, product properties and constraints of the port environment. Product classification and properties such as flammability, viscosity and temperature affect the transport solutions as well as hazardous liquids handled and transported by other terminals in the area. Constricted routes between storage and handling locations set challenges to design work. In addition to constraints, the location of the biorefinery in the port area has advantages such as available and existing infrastructure, good external transport connections and collaboration between port-related companies.
Recommendations given to the biorefinery include pipeline and shore tank surface materials, draining and heating applications, safety of port internal truck traffic, shipping pipeline routeing to a jetty and comparison of potential shipping tank storage partners. The results of this study are not directly applicable to all biorefineries and all port environments.
Tutkimuskohteena on Fintoil Hamina Oy:n uusi biojalostamo, jonka on tarkoitus olla toiminnassa HaminaKotka Sataman Haminan satamanosassa vuonna 2022. Biojalostusprosessin raaka-aine on mäntyöljy (CTO) ja merkittävimmät tuotteet ovat raakarasvahappo (CFA), mäntypiki (TOP), raakatärpätti ja mäntyhartsi (TOR).
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkimusmenetelminä ovat kirjallisuuskatsaus, syventävät asiantuntijahaastattelut, riskinarviointi ja tutkimuskohteen havainnointi. Tutkimuksen tulokset eivät ole sellaisenaan yleistettävissä koskemaan kaikkia biojalostamoita ja kaikkia satamaympäristöjä.
Tutkimuksen tärkeimmät johtopäätökset ovat, että biojalostamon tuotteiden kuljetusratkaisuihin satamassa vaikuttavat merkittävimmin tuotteiden ominaisuudet kuten lämpötila ja viskositeetti, sekä satamatoimintaan liittyvät erityispiirteet kuten muiden toimijoiden käsittelemien vaarallisten aineiden aiheuttamat rajoitteet sekä sataman muun liikenteen ja rakenteiden asettamat haasteet. Satama tarjoaa rajoitteiden lisäksi myös merkittäviä etuja tuotteiden kuljetuksille valmiin infrastruktuurin, hyvien liikenneyhteyksien ja sataman yritysten välisen yhteistyön muodossa.
Tutkimuksen tulosten perusteella annettavat suositukset liittyvät putkilinjojen ja säiliöiden materiaalivalintoihin sekä lämmitys- ja tyhjennysmenetelmiin, sataman sisäisen säiliöautoliikenteen välttämiseen kokonaisturvallisuuden ja kustannusten vähentämiseksi, säiliövarastointikumppanuuteen sekä putkilinjan rakentamiseen tuotteiden kuljetusta varten tietyn laiturin ja varastosäiliöiden välille.