Startupin innovaatioprosessi
Kaikonen, Niklas (2020)
Diplomityö
Kaikonen, Niklas
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198996
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120198996
Tiivistelmä
Suomessa perustetaan vuosittain noin sata skaalautuvaa startupia. Suurin osa startupeista ei kuitenkaan ole enää toiminnassa viiden vuoden jälkeen perustamisesta. Etenkin ohjelmistostartupien epäonnistumisen syynä pidetään liiallista ajan ja rahan tuhlausta väärän tuotteen kehittämiseen. Startupit tarvitsisivat jäsennellyn prosessin liiketoimintamallin testaamiseen, välttääkseen epäonnistumiseen johtavia epävarmuustekijöitä. Diplomityöntekijä on mukana alkuvaiheen startup-yrityksessä, jolta puuttuu monien muiden startupien tapaan jäsennelty prosessi.
Työn tavoitteena on rakentaa case-yritykselle innovaatioprosessi, joka parantaa yrityksen mahdollisuuksia luoda ideasta menestyvää liiketoimintaa. Innovaatioprosessin toivotaan tarjoavan tiimille yhteistä näkemystä liiketoiminnan rakentamisen etenemisestä.
Työn toteutus muodostui teoriaosuudesta ja tapaustutkimuksesta. Aihepiiriä käsittelevistä tutkimuksista etsittiin innovaatiomalli, jonka katsottiin soveltuvan parhaiten rakennettavan innovaatioprosessin viitekehykseksi. Tapaustutkimuksessa selvitettiin, edistikö innovaatioprosessi yrityksen tavoitetta luoda kannattavaa liiketoimintaa. Innovaatioprosessista toteutettiin ensimmäinen vaihe, jonka keskiössä oli liiketoimintamallihypoteesien validointi varhaisten asiakastapaamisten avulla. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla innovaatioprosessin toteutumista prosessin sisältä käsin ja haastattelemalla case-yrityksen jäseniä.
Työn tuloksena rakennettiin Lean startup -lähestymistapojen viitekehyksiin perustuva innovaatioprosessi. Innovaatioprosessin avulla yritys onnistui saavuttamaan tuotekehitykselle ja liiketoimintamalli-innovoinnille asetettuja tavoitteita ja taklaamaan startupin epävarmuustekijöitä. Every year, about one hundred scalable startups are started in Finland. Most of them are not operating after five years from starting. Especially software start-ups waste too much time and money building the wrong product. Startups need a structured process to test their business model for avoiding a variety of uncertainties. The author is involved in an early-stage startup company. Like many other startups, the case company suffers from a lack of systematic steps to build a startup.
This work aims to build an innovation process for the case company to develop an idea into a commercial product. The innovation process is expected to provide the team with a common roadmap for building the startup.
The work consists of a theoretical part and a case study. The theory of innovation in a startup context introduces the innovation frameworks that are applied in building the innovation process. In the case study, the innovation process is implemented for study, how the process contributed to the goal of building a profitable business. The research material was collected by monitoring the implementation and interviewing members of the case company.
As a result of the work an innovation process was built based on Lean startup approaches. With innovation process the company achieved the goals set for product development and business model innovation. Furthermore, the company managed to tackle assumed uncertainties.
Työn tavoitteena on rakentaa case-yritykselle innovaatioprosessi, joka parantaa yrityksen mahdollisuuksia luoda ideasta menestyvää liiketoimintaa. Innovaatioprosessin toivotaan tarjoavan tiimille yhteistä näkemystä liiketoiminnan rakentamisen etenemisestä.
Työn toteutus muodostui teoriaosuudesta ja tapaustutkimuksesta. Aihepiiriä käsittelevistä tutkimuksista etsittiin innovaatiomalli, jonka katsottiin soveltuvan parhaiten rakennettavan innovaatioprosessin viitekehykseksi. Tapaustutkimuksessa selvitettiin, edistikö innovaatioprosessi yrityksen tavoitetta luoda kannattavaa liiketoimintaa. Innovaatioprosessista toteutettiin ensimmäinen vaihe, jonka keskiössä oli liiketoimintamallihypoteesien validointi varhaisten asiakastapaamisten avulla. Tutkimusaineistoa kerättiin havainnoimalla innovaatioprosessin toteutumista prosessin sisältä käsin ja haastattelemalla case-yrityksen jäseniä.
Työn tuloksena rakennettiin Lean startup -lähestymistapojen viitekehyksiin perustuva innovaatioprosessi. Innovaatioprosessin avulla yritys onnistui saavuttamaan tuotekehitykselle ja liiketoimintamalli-innovoinnille asetettuja tavoitteita ja taklaamaan startupin epävarmuustekijöitä.
This work aims to build an innovation process for the case company to develop an idea into a commercial product. The innovation process is expected to provide the team with a common roadmap for building the startup.
The work consists of a theoretical part and a case study. The theory of innovation in a startup context introduces the innovation frameworks that are applied in building the innovation process. In the case study, the innovation process is implemented for study, how the process contributed to the goal of building a profitable business. The research material was collected by monitoring the implementation and interviewing members of the case company.
As a result of the work an innovation process was built based on Lean startup approaches. With innovation process the company achieved the goals set for product development and business model innovation. Furthermore, the company managed to tackle assumed uncertainties.