Exploring personal brand image formation through thin-slice judgements in an online environment
Rossi, Mira (2020)
Pro gradu -tutkielma
Rossi, Mira
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120499520
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120499520
Tiivistelmä
Personal branding is getting a bigger role in the business world as the presentation of individuals’ skills, goals and values is easier through social media platforms. Even as personal branding has been a known self-help topic for decades it is only now starting to be acknowledged in the academic literature in the last years. Many studies have shown how conscious personal brand management helps individuals to reach their goals and perform better in the professional and private life. Therefore, it is time to move the focus from proving that the concept of personal branding exists to how to actually manage a personal brand.
As the social media platforms allow people to present their own ideas publicly to possibly a huge audience, it is highlighting a hyper-individualistic view of career development. People do not need to get a platform from a company to present their ideas and expertise. They can do it independently. Conscious personal branding nowadays is done mostly online and therefore the context of this study is online environment.
This paper will gather theoretical literature around personal branding, impression management and visual communication. This research will examine personal brand management in an online environment in an explorative way. The research is done in a qualitative matter to gather in depth information and therefore future research paths around this topic.
The research will combine personal brand image formation with the fast-pace online environment as it is done with a practical approach acknowledging the fact that the online platforms are saturated with different information. Therefore, mental images are formed more quickly than in the real world. The theories used most in this study are the theory of thin-slice judgements, unconscious and conscious image formation and the traditional brand theories. Henkilöbrändäys on saamassa yhä suuremman roolin yritysmaailmassa. Yksityishenkilöiden saavutusten, tavoitteiden ja arvojen esitteleminen julkisesti on ennen näkemättömän helppoa sosiaalisen median alustojen avulla. Henkilöbrändäys on tunnistettu self-help -terminä jo vuosikymmenten ajan, mutta vasta viime vuosina termi on tunnistettu akateemisessa kirjallisuudessa. Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet, kuinka tietoinen henkilöbrändin johtaminen auttaa ihmisiä menestymään niin työelämässä kuin yksityiselämässä. Siksi on aika siirtää painopiste henkilöbrändäyksen olemassaolon todistamisesta siihen, miten henkilökohtaista brändiä todella hallitaan ja johdetaan.
Koska sosiaalisen median alustojen avulla ihmiset voivat esittää omia ideoitaan julkisesti mahdollisesti jopa valtavalle yleisölle, korostuu individualistinen näkemys urasta ja urakehityksestä. Ihmisten ei tarvitse hankkia alustaa yrityksen hierarkian kautta esitelläkseen ideoitaan ja asiantuntemustaan. He voivat tehdä sen itsenäisesti omien alustojensa kautta. Tietoinen henkilöbrändäys tapahtuukin nykyään enimmäkseen verkossa. Tämä tutkimus keskittyykin nimenomaisesti online-ympäristössä tehtävään henkilöbrändin johtamiseen.
Tämä tutkielma kerää teoreettista kirjallisuutta henkilöbrändäyksestä, vaikutelmajohtamisesta ja visuaalisesta viestinnästä. Tutkimus on eksploratiivinen. Tutkimus tehdään laadullisena tutkimuksena ja siten tutkimuksella pyritään keräämään perusteellista tietoa aiheesta ja ennen kaikkea uusia tutkimusaiheita henkilöbrändin johtamiseen liittyen.
As the social media platforms allow people to present their own ideas publicly to possibly a huge audience, it is highlighting a hyper-individualistic view of career development. People do not need to get a platform from a company to present their ideas and expertise. They can do it independently. Conscious personal branding nowadays is done mostly online and therefore the context of this study is online environment.
This paper will gather theoretical literature around personal branding, impression management and visual communication. This research will examine personal brand management in an online environment in an explorative way. The research is done in a qualitative matter to gather in depth information and therefore future research paths around this topic.
The research will combine personal brand image formation with the fast-pace online environment as it is done with a practical approach acknowledging the fact that the online platforms are saturated with different information. Therefore, mental images are formed more quickly than in the real world. The theories used most in this study are the theory of thin-slice judgements, unconscious and conscious image formation and the traditional brand theories.
Koska sosiaalisen median alustojen avulla ihmiset voivat esittää omia ideoitaan julkisesti mahdollisesti jopa valtavalle yleisölle, korostuu individualistinen näkemys urasta ja urakehityksestä. Ihmisten ei tarvitse hankkia alustaa yrityksen hierarkian kautta esitelläkseen ideoitaan ja asiantuntemustaan. He voivat tehdä sen itsenäisesti omien alustojensa kautta. Tietoinen henkilöbrändäys tapahtuukin nykyään enimmäkseen verkossa. Tämä tutkimus keskittyykin nimenomaisesti online-ympäristössä tehtävään henkilöbrändin johtamiseen.
Tämä tutkielma kerää teoreettista kirjallisuutta henkilöbrändäyksestä, vaikutelmajohtamisesta ja visuaalisesta viestinnästä. Tutkimus on eksploratiivinen. Tutkimus tehdään laadullisena tutkimuksena ja siten tutkimuksella pyritään keräämään perusteellista tietoa aiheesta ja ennen kaikkea uusia tutkimusaiheita henkilöbrändin johtamiseen liittyen.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
Brandin vahvistaminen matkailualalla
Rantalainen, Seppo Olavi (2003)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää brandin vahvistamista palvelualalla. Palvelubrandit eivät periaatteellisesti eroa varsinaisten tuotebrandien luomisesta ja vahvistamisesta. Käytännössä kuitenkin palvelubrandien ... -
Sisäinen brändijohtaminen ja yrityksen sisäinen brändi-imago organisaation eri hierarkiatasoilla
Vatanen, Petri (2014)Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan, miten yrityksen sisäinen brändikuva muuttuu organisaation eri tasoilla. Lisäksi tutkielmassa perehdytään keinoihin, joilla yrityksen sisäistä brändiä voidaan johtaa, eli sisäisen ... -
Sisäinen brändin rakentaminen ja sen toteutuminen organisaation eri tasoilla
Seppänen, Niko (2016)Tässä tutkimuksessa tutkitaan sisäisen brändin rakentamista ja sen erilaisia osa- alueita, jotka ovat keskeisiä sisäisen brändin rakentamisessa. Teoriaosuudessa lähdetään liikkeelle brändi-identiteetin ja brändi-imagon ...