Customer value created through procurement analytics tool
Haapalainen, Samuli (2020)
Diplomityö
Haapalainen, Samuli
2020
School of Engineering Science, Tuotantotalous
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120799709
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120799709
Tiivistelmä
Understanding the value of a product or service is vital in order to make justifiable investment decisions. This is very important in the software industry, where big share of the total impact consists of indirect and intangible value.
The objective of the thesis is to analyze what kind of value spend analysis tool creates for companies. The study also investigates which functionalities could increase the experienced value for customer. The purpose was to extend the research on the value on procurement analytics solution, and especially get structured view of the value created by the solution. At the same time, the study allows the case company to compare their value proposition with realized customer value. Thesis leans on theory around customer value and value proposition.
The study was conducted as qualitative study, where five customer companies were interviewed. The total value was divided into four main levels, where value elements were recognized and categorized. Conclusions were derived by combining and comparing the results of the semi-structured interviews with literature on the value of procurement analytics.
Results of the study show, that the solution creates value on individual, business process, organization and strategic level. A table of recognized value elements is formed as a result of the study. Visibility and transparency of spend data from different sources were the most valuable element. These elements have indirect impact to realization of many other elements. Tuotteen tai palvelun arvon ymmärtäminen on olennaista, jotta voidaan tehdä perusteltuja investointipäätöksiä. Erityisesti ohjelmistoalalla, jossa tuotteen kokonaisarvo muodostuu suurilta osin epäsuorista ja aineettomista elementeistä, arvon hahmottaminen ja sen ymmärrettävä kommunikointi on tärkeää.
Työn tavoitteena on analysoida millaista arvoa kuluanalyysityökalu tuottaa yrityksille. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää mitkä toiminnallisuudet lisäisivät asiakkaan kokemaa arvoa. Tarkoitus on täydentää tutkimustietoa hankinta-analytiikan tuottamaan arvoon liittyen, ja luoda strukturoitu näkemys siitä millaista arvoa kuluanalyysityökalu luo sitä käyttävälle yritykselle. Tutkimus luo samalla mahdollisuuden case-yritykselle verrata nykyistä arvolupaustaan toteutuneeseen arvoon. Työ perustuu asiakasarvoon ja arvolupaukseen liittyvään teoriaan.
Työ toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastatellaan viittä kuluanalyysityökalua käyttävää asiakasyritystä. Kokonaisarvo jaetaan neljään eri tasoon, joihin liittyvät arvoelementit pyritään löytämään ja tunnistamaan sekä yhdistämällä, että vertailemalla haastatteludataa aiheeseen liittyvän kirjallisuuden kanssa.
Tulokset osoittavat, että kuluanalyysityökalu luo arvoa yksilön, liiketoimintaprosessien, organisaation sekä strategian tasoilla. Löydetyistä arvoelementeistä koottu taulukko muodostaa työn päätuloksen. Läpinäkyvyys hankintadataan osoittautui kaikkein arvokkaimmaksi elementiksi tutkimuksen perusteella. Tällä on epäsuora vaikutus monen muunkin arvoelementin toteutumiseen.
The objective of the thesis is to analyze what kind of value spend analysis tool creates for companies. The study also investigates which functionalities could increase the experienced value for customer. The purpose was to extend the research on the value on procurement analytics solution, and especially get structured view of the value created by the solution. At the same time, the study allows the case company to compare their value proposition with realized customer value. Thesis leans on theory around customer value and value proposition.
The study was conducted as qualitative study, where five customer companies were interviewed. The total value was divided into four main levels, where value elements were recognized and categorized. Conclusions were derived by combining and comparing the results of the semi-structured interviews with literature on the value of procurement analytics.
Results of the study show, that the solution creates value on individual, business process, organization and strategic level. A table of recognized value elements is formed as a result of the study. Visibility and transparency of spend data from different sources were the most valuable element. These elements have indirect impact to realization of many other elements.
Työn tavoitteena on analysoida millaista arvoa kuluanalyysityökalu tuottaa yrityksille. Tutkimuksen tavoitteena on myös selvittää mitkä toiminnallisuudet lisäisivät asiakkaan kokemaa arvoa. Tarkoitus on täydentää tutkimustietoa hankinta-analytiikan tuottamaan arvoon liittyen, ja luoda strukturoitu näkemys siitä millaista arvoa kuluanalyysityökalu luo sitä käyttävälle yritykselle. Tutkimus luo samalla mahdollisuuden case-yritykselle verrata nykyistä arvolupaustaan toteutuneeseen arvoon. Työ perustuu asiakasarvoon ja arvolupaukseen liittyvään teoriaan.
Työ toteutetaan kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastatellaan viittä kuluanalyysityökalua käyttävää asiakasyritystä. Kokonaisarvo jaetaan neljään eri tasoon, joihin liittyvät arvoelementit pyritään löytämään ja tunnistamaan sekä yhdistämällä, että vertailemalla haastatteludataa aiheeseen liittyvän kirjallisuuden kanssa.
Tulokset osoittavat, että kuluanalyysityökalu luo arvoa yksilön, liiketoimintaprosessien, organisaation sekä strategian tasoilla. Löydetyistä arvoelementeistä koottu taulukko muodostaa työn päätuloksen. Läpinäkyvyys hankintadataan osoittautui kaikkein arvokkaimmaksi elementiksi tutkimuksen perusteella. Tällä on epäsuora vaikutus monen muunkin arvoelementin toteutumiseen.