Taloushallinnon kehittäminen prosessijohtamisen avulla : tapaustutkimus
Uppala, Eero (2020)
Pro gradu -tutkielma
Uppala, Eero
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120899784
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120899784
Tiivistelmä
Tämän Pro Gradu - tutkimuksen päätavoitteena on löytää tapaustutkimukseen valitun kohdeyrityksen taloushallinnon nykymuotoisista prosesseista kehittämiskohteita, kirjallisuudesta löytyvien, prosessijohtamiseen perustuvien oppien ja työkalujen avulla. Kohdeyrityksen taloushallinnon keskeisten prosessien nykytilaa analysoidaan ja etsitään niissä esiintyviä kriittisiä pisteitä, onnistumisen esteitä, sekä pyritään analysoimaan prosessijohtamisen näkökulmasta prosessien kehitysmahdollisuuksia. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen tutkimus, jonka aineisto on kerätty tutkielman empiirisessä osiossa puolistrukturoitujen haastattelujen avulla. Aineisto on kerätty kohdeyrityksen Suomen maaorganisaation taloushallinnon työntekijöiltä.
Teoreettinen viitekehys rakentuu prosessin määritelmän ja prosessijohtamisen käsitteen ympärille. Tarkoituksena on esitellä kirjallisuudesta esiin nousseita, prosessijohtamisesta luotuja oppeja, malleja ja teorioita tutkimuksen teoreettiseksi pohjaksi. Jatkuva ja kokonaisvaltainen johtaminen, sekä prosessien jatkuva ja säännöllinen kehitys ovat prosessijohtamisen tunnuspiirteitä. Tämä kokonaisvaltainen johtamissuuntaus tarjoaa organisaatioille yhden työkalun lisää mukautua alati muuttuvaan toimintaympäristöön ja kasvavaan kilpailuun. Prosessijohtamista voidaan pitää onnistuneena siinä tapauksessa, kun organisaatiot saavuttavat jatkuvasti ennalta määrättyjä tavoitteita, sekä yksittäisen projektin aikana, että pidemmällä aikavälillä. Näitä prosessijohtamisen tunnuspiirteitä ja työkaluja verrataan tutkimusosassa kohdeyrityksen taloushallinnon prosesseihin. Kyseiset prosessit myös mallinnetaan tutkimuksen tuotoksena. Tutkimuksen lopussa esitetään kohdeyrityksen taloushallinnon prosesseihin kehitysehdotuksia, pohjautuen prosessijohtamisen oppeihin. The main objective for this master’s thesis is to find development targets from the chosen case company’s financial administration and its current processes. Literature-based knowledge, findings and tools based on business process management (BPM) are used. Case company and its financial administration’s current essential processes are analyzed. In addition, the critical points and obstacles for success are looked for, and the development possibilities of processes are analyzed from BPM perspective. The method of analysis used in this thesis is qualitative. Material of the empirical part is collected through semi-structured interviews. The empirical data collection is based on case company’s employees of financial administration in Finland.
The theoretical framework is built around the definition of a process and business process management (BPM). The purpose is to introduce findings, models, and theories from literature, based on business process management (BPM). Continuing and comprehensive management as well as ongoing and regular development are the main elements of business process management (BPM). This pervasive management offers the organization an additional tool to adapt in ever-changing environment as well as in increasing competition. Business process management (BPM) can be considered successful if organizations reach their predetermined goals during both single projects and projects that happen in longer period of time. In the empirical part these business process management (BPM) elements and tools are compared with case company’s financial administration processes. Also, these processes are modeled as an output of the research. At the end of the study, development suggestions for financial administration are presented based on the learning from business process management (BPM).
Teoreettinen viitekehys rakentuu prosessin määritelmän ja prosessijohtamisen käsitteen ympärille. Tarkoituksena on esitellä kirjallisuudesta esiin nousseita, prosessijohtamisesta luotuja oppeja, malleja ja teorioita tutkimuksen teoreettiseksi pohjaksi. Jatkuva ja kokonaisvaltainen johtaminen, sekä prosessien jatkuva ja säännöllinen kehitys ovat prosessijohtamisen tunnuspiirteitä. Tämä kokonaisvaltainen johtamissuuntaus tarjoaa organisaatioille yhden työkalun lisää mukautua alati muuttuvaan toimintaympäristöön ja kasvavaan kilpailuun. Prosessijohtamista voidaan pitää onnistuneena siinä tapauksessa, kun organisaatiot saavuttavat jatkuvasti ennalta määrättyjä tavoitteita, sekä yksittäisen projektin aikana, että pidemmällä aikavälillä. Näitä prosessijohtamisen tunnuspiirteitä ja työkaluja verrataan tutkimusosassa kohdeyrityksen taloushallinnon prosesseihin. Kyseiset prosessit myös mallinnetaan tutkimuksen tuotoksena. Tutkimuksen lopussa esitetään kohdeyrityksen taloushallinnon prosesseihin kehitysehdotuksia, pohjautuen prosessijohtamisen oppeihin.
The theoretical framework is built around the definition of a process and business process management (BPM). The purpose is to introduce findings, models, and theories from literature, based on business process management (BPM). Continuing and comprehensive management as well as ongoing and regular development are the main elements of business process management (BPM). This pervasive management offers the organization an additional tool to adapt in ever-changing environment as well as in increasing competition. Business process management (BPM) can be considered successful if organizations reach their predetermined goals during both single projects and projects that happen in longer period of time. In the empirical part these business process management (BPM) elements and tools are compared with case company’s financial administration processes. Also, these processes are modeled as an output of the research. At the end of the study, development suggestions for financial administration are presented based on the learning from business process management (BPM).