Työntekijän epäasiallisen käyttäytymisen ennaltaehkäisy ja puuttuminen
Aalto, Suvi (2020)
Pro gradu -tutkielma
Aalto, Suvi
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120899887
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2020120899887
Tiivistelmä
Pro gradu- tutkielman tarkoituksena on tutkia työntekijän epäasiallisen käyttäytymisen ilmentymistä työyhteisöissä sekä työnantajan mahdollisuuksia ennaltaehkäistä ja puuttua tällaiseen käyttäytymiseen. Tutkimusten perusteella työntekijän epäasiallinen käyttäytyminen on hyvin yleinen ongelma työyhteisöissä, jonka vuoksi työnantajien olisi tarpeellista tietää kuinka sitä voidaan ennaltaehkäistä sekä puuttua tarpeen vaatiessa. Työlainsäädäntö asettaa sekä työntekijälle että työnantajalla oikeuksia ja velvollisuuksia, joiden tavoitteena on turvata työyhteisöjen työturvallisuus ja työhyvinvointi. Työntekijän tulee velvollisuuksiensa mukaisesti muun muassa välttää muihin kohdistuvaa epäasiallista käyttäytymistä. Työnantajalla on työturvallisuuslain mukaan puuttumis- ja toimintavelvollisuus, mikäli työyhteisössä esiintyy epäasiallista käyttäytymistä, joka voi aiheuttaa haittaa tai vaaraa työntekijöiden terveydelle. Hyvä työilmapiiri vaikuttaa organisaation taloudelliseen tehokkuuteen, tuloksellisuuteen, innovatiivisuuteen sekä työhyvinvointiin. Työyhteisössä esiintyvä epäasiallinen käyttäytyminen aiheuttaa henkistä ja sosiaalista kuormitusta sekä vaarantaa työntekijöiden työterveyden. Näiden lisäksi epäasiallinen käyttäytyminen vaikuttaa haitallisesti työntekijöiden työmotivaatioon ja työpanoksen laatuun sekä organisaation taloudelliseen suorituskykyyn. The purpose of the master's thesis is to study the employee's inappropriate behavior in work communities and the employer's ability to prevent and intervene in such behavior. Studies show that employee's inappropriate behavior is a very common problem in work communities, which makes it necessary for employers to know how to prevent and intervene it. Labor legislation regulate rights and obligations on both the employee and the employer in order to ensure occupational safety and well-being in work communities. In accordance with her/his duties, the employee must, inter alia, avoid inappropriate behavior towards others. According to the Occupational Safety and Health Act, the employer has an obligation to intervene and act if there is inappropriate behavior in the work community that may cause harm or danger to the health of employees. A good work atmosphere affects the organization's financial efficiency, profitability, innovation and well-being at work. Inappropriate behavior in the work community causes mental and social strain and endangers the occupational health of employees. In addition to these, inappropriate behavior adversely affects employees work motivation and the quality of work input, as well as the financial performance of the organization.