SME success factors in a digitalizing world, literature research
Tuuri, Jaakko (2020)
Diplomityö
Tuuri, Jaakko
2020
School of Engineering Science, Tietotekniikka
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201211100340
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201211100340
Tiivistelmä
The world has been transforming towards digital future, and the companies need to be able to adapt into this dynamic environment. In addition, the companies have been faced with a shove towards utilizing digital solutions and new business models, as the pandemic causes turmoil around the world. What kinds of success factors do the small- and medium-sized enterprises have and need in this modern, digitalized world, currently undergoing rapid changes? This thesis aims to look at pre-existing academic literature for success factors related to the success of small- and medium-sized enterprises, with focus on digitalization. To complement these results, yearly non-academic studies were included to give more recent viewpoint on the state of the companies. In addition, small pool of interviews was carried out to ask views on current success factors of small- and medium-sized enterprises from knowledgeable people. Maailma on muuttumassa kohti digitaalista tulevaisuutta, ja yritysten tulee olla mukautumiskykyisiä selvitäkseen tässä dynaamisessa ympäristössä. Yritykset ovat lisäksi joutuneet puolipakolla omaksumaan digitaalisia ratkaisuja sekä uusia toimintamalleja pandemian aiheuttaessa ongelmia maailmanlaajuisesti. Millaisia menestystekijöitä pienten ja keskisuurten yritysten tulee omata tässä nopeassa muutoksessa olevassa modernissa, digitaalisessa maailmassa? Tämä diplomityö pyrkii tutkimaan aikaisempia akateemisia tutkimuksia pienten ja keskisuurten yritysten menestystekijöiden löytämiseksi, keskittyen digitalisaation. Näiden tulosten tueksi tämä työ sisällyttää myös vuosittain julkaistuja ei-akateemisia tutkimuksia, joista haetaan ajankohtaisempaa näkökulmaa yrityksiin. Lisäksi toteutettiin pieni joukko haastatteluita pienten ja keskisuurten yritysten tämänhetkisten menestystekijöiden kysymiseksi asiantuntevilta henkilöiltä.