Supplier development initiatives effects on the buying firm's performance
Peräkylä, Mitro (2020)
Kandidaatintutkielma
Peräkylä, Mitro
2020
School of Business and Management, Kauppatieteet
Kaikki oikeudet pidätetään.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201215100733
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe20201215100733
Tiivistelmä
The aim of this bachelor’s thesis is to investigate the supplier development initiatives that are affecting the buying firm’s performance. Furthermore, the goal is to identify to which factors of the buying firm’s business those initiatives are affecting based on the Triple Bottom line -model. The study is conducted as a qualitative case study with two case companies. The empirical part of the study is based on the interviews conducted with the representatives of the case companies.
Supply chain management plays a huge role in today’s business as ever-increasing competition has made the buying firms to outsource their operations. In supply chain management, supplier development has an important role, and the identification of the suppliers’ deficiencies has become more critical. Successful supplier development can increase the performance of the supplier, which is further affecting the buying firm’s performance. For that reason, it is necessary to recognize those initiatives that have effects on different factors of the buying firms’ business.
The study showed that the supplier development initiatives do have direct and indirect effects on the buying firm’s performance. Initiatives that emerged during the interviews were audits, site visits, training and education, feedback, bidding, evaluation, direct investments, relationship management, and supplier recognition. These initiatives are affecting the buying firm’s social, economic, and environmental performances. Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli tutkia toimittajien kehittämisen keinoja, jotka vaikuttavat ostavan yrityksen suorituskykyyn. Lisäksi tavoitteena oli tunnistaa, mihin osa-alueeseen ostavan yrityksen suorituskyvyssä nämä toimittajien kehittämisen keinot vaikuttavat, perustuen Triple Bottom line -malliin. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, kahden tapausyrityksen otoksella. Tutkielman empiirinen osa perustuu tapausyritysten edustajien kanssa toteutettuihin haastatteluihin.
Toimitusketjun hallinnalla on suuri rooli nykypäivän liiketoiminnassa, sillä jatkuvasti kiristyvä kilpailu on pakottanut yritykset ulkoistamaan toimintojaan. Toimitusketjun hallinnassa toimittajien kehittämisellä on tärkeä rooli, ja toimittajien puutteiden tunnistaminen on noussut entistä kriittisemmäksi. Onnistunut toimittajien kehittäminen voi parantaa toimittajien suorituskykyä, mikä edelleen vaikuttaa ostavan yrityksen suorituskykyyn. Tästä syystä on tärkeää tunnistaa ne toimittajien kehittämiskeinot, jotka vaikuttavat eri osa-alueisiin ostavan yrityksen liiketoiminnassa.
Tutkielma osoitti, että toimittajien kehittämisen keinoilla on sekä epäsuoria, että suoria vaikutuksia ostavan yrityksen suorituskykyyn. Keinot, jotka nousivat esiin haastattelujen aikana ovat auditoinnit, paikan päällä käynnit, toimittajan henkilöstön harjoituttaminen ja kouluttaminen, palautteen antaminen, kilpailutus, arviointi, suorat investoinnit, toimittajasuhteiden hallinta, tunnustukset toimittajalle. Nämä keinot vaikuttavat ostavan yrityksen sosiaaliseen, taloudelliseen ja ympäristölliseen suorituskykyyn.
Supply chain management plays a huge role in today’s business as ever-increasing competition has made the buying firms to outsource their operations. In supply chain management, supplier development has an important role, and the identification of the suppliers’ deficiencies has become more critical. Successful supplier development can increase the performance of the supplier, which is further affecting the buying firm’s performance. For that reason, it is necessary to recognize those initiatives that have effects on different factors of the buying firms’ business.
The study showed that the supplier development initiatives do have direct and indirect effects on the buying firm’s performance. Initiatives that emerged during the interviews were audits, site visits, training and education, feedback, bidding, evaluation, direct investments, relationship management, and supplier recognition. These initiatives are affecting the buying firm’s social, economic, and environmental performances.
Toimitusketjun hallinnalla on suuri rooli nykypäivän liiketoiminnassa, sillä jatkuvasti kiristyvä kilpailu on pakottanut yritykset ulkoistamaan toimintojaan. Toimitusketjun hallinnassa toimittajien kehittämisellä on tärkeä rooli, ja toimittajien puutteiden tunnistaminen on noussut entistä kriittisemmäksi. Onnistunut toimittajien kehittäminen voi parantaa toimittajien suorituskykyä, mikä edelleen vaikuttaa ostavan yrityksen suorituskykyyn. Tästä syystä on tärkeää tunnistaa ne toimittajien kehittämiskeinot, jotka vaikuttavat eri osa-alueisiin ostavan yrityksen liiketoiminnassa.
Tutkielma osoitti, että toimittajien kehittämisen keinoilla on sekä epäsuoria, että suoria vaikutuksia ostavan yrityksen suorituskykyyn. Keinot, jotka nousivat esiin haastattelujen aikana ovat auditoinnit, paikan päällä käynnit, toimittajan henkilöstön harjoituttaminen ja kouluttaminen, palautteen antaminen, kilpailutus, arviointi, suorat investoinnit, toimittajasuhteiden hallinta, tunnustukset toimittajalle. Nämä keinot vaikuttavat ostavan yrityksen sosiaaliseen, taloudelliseen ja ympäristölliseen suorituskykyyn.